Jump to content
Annons

Pro tools proffs jag behöver eran hjälp


dagg

Recommended Posts

Hej behöver hjälp av något Pro tools kompetent person.

Jag har PT 9 och jag när jag vill börja spela från tex mitten av låten eller någon annan position i låten så kan jag bara göra det om jag trycker med pilen högst upp i arrange fönstret där det står typ tempo globaltrack osv.

Alltså om jag trycker på nån ljudfil i arrange så går det inte att spela utan då måste jag gå upp högst upp i arange fönstret och trycka där. Vad kan det bero på för så är det ej hos polare som har PT?

Sen har jag ett till problem...

Ibland när jag använder PT och allt fungerar kan det helt plötsligt bli så att det inte går att spela. När jag trycker play fryser allt i några sekunder och sedan blinkar stop knappen ett par gånger. Så då startar jag om datorn och då funkar allt igen... Nån som vet vad felet är ?

I logic kan jag sidechaina (key) direkt till en annan kanal (alltså inte gå via en buss) även fast jag vet att om man ska göra det IRL så måste man ju gå via en buss... Men i PT lyckas jag inte sidechaina direkt till en kanal vilket stör mig en del... Nån som vet om det går att lösa?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Flikar in lite med sidechainen. Korrekt, du kan inte gå via direkt kanal för sidechain i Pro tools, det jag anser vara effektivast är att välja att skicka bussen som PRE, så inte fadern stör din process. Alternativt att använda prebussen till en aux för att mixa och addresserar ljudspårets utgång till en annan buss för just sidechainsyfte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har PT 9 och jag när jag vill börja spela från tex mitten av låten eller någon annan position i låten så kan jag bara göra det om jag trycker med pilen högst upp i arrange fönstret där det står typ tempo globaltrack osv.

Alltså om jag trycker på nån ljudfil i arrange så går det inte att spela utan då måste jag gå upp högst upp i arange fönstret och trycka där. Vad kan det bero på för så är det ej hos polare som har PT?

Länka ihop timelinen med editfönstret.

Denhär knappen:

doug_1.jpg

Sen har jag ett till problem...

Ibland när jag använder PT och allt fungerar kan det helt plötsligt bli så att det inte går att spela. När jag trycker play fryser allt i några sekunder och sedan blinkar stop knappen ett par gånger. Så då startar jag om datorn och då funkar allt igen... Nån som vet vad felet är ?

Förmodligen för hård belastning på antingen ljudkortet, hårddisken, eller CPU

I logic kan jag sidechaina (key) direkt till en annan kanal (alltså inte gå via en buss) även fast jag vet att om man ska göra det IRL så måste man ju gå via en buss... Men i PT lyckas jag inte sidechaina direkt till en kanal vilket stör mig en del... Nån som vet om det går att lösa?

Tack på förhand!

du måste sidechaina via en buss i PT. (Som Pompe sa) Skicka en mono-buss pre-fader. Sedan i pluggen du vill ska sidechiana (ex. kompressor el. gate) väljer du samma buss som sidechain input. (Kom ihåg att klicka i nyckeln om det är en PT Plugg)

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...