Jump to content
Annons

Guitar Nilsson "Flying Saucers Samba" Ny mastering, basoljud väck.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har mixtrat med den här, försökte sjunga mer respektlöst, eller hur jag nu ska beskriva det, än på förra version. Och med ett skitigare sångljud tror jag. Ny mix förstås. Cymbalerna jag under stor möda la dit raderade jag helt av misstag! Kanske beror på korrision o oxid i hårddisken? Ska dricka ett glas 5-56 innan jag lägger mig. Eller är det WD-40 som är bäst?

http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers-1

Att ladda upp låtar i rätt avdelning går ju inte, därför. Mycket märkligt forum på det viset... Det borde åtminstone gå att starta en ny låt-avdelning där man beskriva låtar o länka till tex soundclound. Hur svårt skulle det vara?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sången är för låg och introgitarren med. Annars låter det som att du provat en genre som inte riktigt är den du vanligt fall befinner dig i.

Omgjord volymer mm nu. Ang genren vill jag själv tycka att jag upppfunnit en ny typ. 😛

Bra jobbat! Extra plus för wahwahn! 😄

Har gjort om en hel del men wahwahn är kvar....

Ny mer pressad skitigare sång.

Automatiserad volym på leadgitarr o sång.

Andra reverb.

Nya cymbaler, råkade radera dem förut... 😆

http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Nilsson -vad snygg du är på bilden i presentationen !!!!

mvh

PS !!!!

En jävel på att mixa , lira och sjunga är du dock !!!

mvh (igen)

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Nilsson -vad snygg du är på bilden i presentationen !!!!

mvh

PS !!!!

En jävel på att mixa , lira och sjunga är du dock !!!

mvh (igen)

*haha* Tror PXM inmundigat något i kväll ! Snygge-Håkan! Vilken komplimang! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Nilsson -vad snygg du är på bilden i presentationen !!!!

mvh

PS !!!!

En jävel på att mixa , lira och sjunga är du dock !!!

mvh (igen)

Stort tack snyggis! Gjorde bilden med Macens inbyggda kamera och en trixknapp, det tog nån minut bara. På Facebook är jag helt öppen med att jag är en ondskefull ALIEN som på nätterna åker runt med mitt flygande tefat och strålar upp intet ont anande jordbor till tefatet och där gör kirurgiska ingrepp i hjärnan på dem. Det här har jag ännu inte offentliggjort här i forumet. Tyckte du inte det var lite väl mycket lågbas på samban?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog bort länken ur förra inlägget men.. Låter denna så illa Håkan? https://dl.dropbox.c...%20remaster.wav

Du misstänkte mig ju för att inte ens ha lyssnat på din remastring, men det har jag. Vem hade supit då? (PXM fick sig ju en gliring) Jag har den remastrade filen sparad i Macen under min egen förstamix, så det är enkelt att lyssa på tex samma 20-sekunders sekvenser o jämföra. Jag spelade med stor möda virveltrumma på låten, den försvann bitvis helt i din mastring, som om den var nästan helt neddragen i mixen. Det gillade jag inte alls, men ville inte skriva o gnälla om det efter all möda du gjort dig. Vissa andra partier i låten lät mkt bättre i din version än min... Skulle man seriöst lämna bort nåt för mastering borde man pressa mkt mindre än vad jag gjort, då blir möjligheterna mkt större för mastraren. Jag skulle tex kunna mixa först, sen slå på masterkompressorn, justera den, gå tillbakat till de enskilda spåren och göra småändringar där på samma sätt som jag är van, och när det inte går att få det bättre så slår jag helt av masterkompressorn. Då har ju en remastrare ett helt annat utgångsläge, men jag kan genom att provlyssna med alla mina grejer på kunna veta lite ungefär vad som kommer att hända vid masteringen, speciellt vad som händer med percussion o virvel...

Att jag gjort om den beror till 90% att jag inte gillar sångsättet jag hade, det hörs hur jag anstränger mig som faen för att inte sjunga falskt eller osnyggt, det låter stelt o skittråkigt, dessutom blir det ibland helt j-a surt i alla fall, låter som när en döv sjunger... Tänkte över det och kom fram till att jag skulle vilja kunna sjunga på ett liknande sätt som jag spelar elgitarr ibland, helt respektlöst, eller lite grann i alla fall. Nu har jag flyttat tillbaka min dyr-Neumann till Joemeek-limpan och skitat ner ljudet lite mer, jag går närmare micken oxå. Efteråt har jag tagit ut sångspåret en gång till o kört det en extra sväng genom samma Joemeek för att komprimera och eqá det mer ändå. Samma sak gjorde jag med sologitarren, på så sätt kunde jag "automatisera" volymen på sologitarren, jag drog upp o ner volymen på den med Joemeekens utvolymratt när jag bouncade över gitarren till ett nytt spår. Annars blir det för många reglar att hålla reda på vid nedmixningen som jag annars gör lika som 24-kanals rullbandartiden. Att jag inte kommit på det här förrns nu säger lite om hur trögtänkt jag kan vara med det tekniska.

Jag gillar i alla fall själv mitt "nya" sätt att sjunga den, kanske inte så stor skillnad, men jag hör den mkt väl, och jag "tävlar" bara mot mig själv. I refrängen har jag dubbat på två unisona röster med svagmixad snällsång, tyckte det blev bra också... Hela mixen blev bättre, utan jobbiga peaker på gitarrylandet, Tex nedtagningen till sista sångversen efter solot vid 3:24 gillar jag. I instrumentaldelen på slutet byter elgitarrerna plats på ett lite läckert sätt, hehe, tänk vilka grejer det går att göra idag! Det hade man aldrig trott på 1910-talet. 😉

Dåligt i den här sista mixen är att det blev lite för mycket lågbas i sista masteringssvängen, det kan jag rätta till utan att mixa om. Nån sekund efter 6:00 kommer det en ful digitalknäpp i vänster kanal, fast volymen inte är så stark där... Sitter kanske på kaggespåret? Går ju att helt enkelt radera det slaget bara..

Nyaste versionen med ny sång är överst här, Alienbild, den förra som nr två.

Och här är Hegobalds remaster av min gamla mix, nr två. Han har bla lyckats få fram hur jag läspar bättre än i min mix, haha. Elgitarrerna är bredare och snyggare än i in mix.

https://dl.dropbox.com/u/1564032/01%20Deidres%20samba%20%2B%20Flying%20Saucers%20electric%20samba%20remaster.wav

Tror jag gillar mitt cymbalspel på den här tagningen bättre, det lyckades jag ju radera så jag gjorde om det sen. Men sången är ful, urk.

Med två snäckskal slår jag tasken - 55 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört något liknande, men älskar det fan 😄

Ska jag klaga på något så tycker jag att gitarrsolo tonen kunde varit lite bättre.

Äh det va ju coolt gitarrljud.

Inte min stil riktigt men det lät ändå rätt coolt, speciellt elgitarrerna hehe. Men nu vet jag inte om det är mina högtalare, eller är det väldigt mycket högfrekvent brus??

Nej det var det inte kanske,.. det slutade nånstans mitt i låten. Kanske nåt instrument jag inte fattar vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört något liknande, men älskar det fan 😄

Ska jag klaga på något så tycker jag att gitarrsolo tonen kunde varit lite bättre.

Oj, vad kul! Att få till nåt som inte låter som nåt annat är nog skitbra. Annars är det ju ofta ett väldigt fokus på att man borde få det att låta som nåt väl beprövat, härma nåt. Jag gjorde den här helt utan elgitarrer först men blev rådd att lägga på "Santasolon" men det varken eller vill jag...

Gitarrsoundet är det jag är mest nöjd själv. Sångkomprimeringen skulle jag vilja få till bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh det va ju coolt gitarrljud.

Inte min stil riktigt men det lät ändå rätt coolt, speciellt elgitarrerna hehe. Men nu vet jag inte om det är mina högtalare, eller är det väldigt mycket högfrekvent brus??

Nej det var det inte kanske,.. det slutade nånstans mitt i låten. Kanske nåt instrument jag inte fattar vad det är.

Kanske mina maraccas? De blev ganska hårda... Allt är ju riktigt skrammel som jag spelat in med mickar, inga softa samplingar.

Ang "stilen" så är det väl inte min stil heller, jag har aldrig fått till nåt liknande förr. Funderade en del om det för mycket helgerån med gitarrgnisslet ... Men den går hem bra live oxå, jag kör den lika med enmansbandet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack snyggis! Gjorde bilden med Macens inbyggda kamera och en trixknapp, det tog nån minut bara. På Facebook är jag helt öppen med att jag är en ondskefull ALIEN som på nätterna åker runt med mitt flygande tefat och strålar upp intet ont anande jordbor till tefatet och där gör kirurgiska ingrepp i hjärnan på dem. Det här har jag ännu inte offentliggjort här i forumet. Tyckte du inte det var lite väl mycket lågbas på samban?

Basen gungar på bra och rätt, tycker jag. En fin grund. Jag var ju ung på den tiden de lärde ut att basen knappt skall höras, mer anas och kännas dock..

Men , anyway, jag gillar din samba och den har mycket mer ös än mina. Jag har spelat i en sambagrupp ,en gång för läge sedan, och tycker att den här samban är "rätt"..

Ett bra jobb, som vanligt från dig, Nilsson, men just den här gillar och diggar jag x-tra mycket...

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör av dig så kan jag teckna ned de olika trummornas takter till dig, om du vill !!!!

Jag har även samplingar/loopar........

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteglad blir jag som aldrig spelat en enda samba förut. Vet egentligen inte ens hur grundrytmen är i samba. Kanske läge att göra nåt mer med sambarytm?

Tror att mycket ligger i att du inte "följt några regler" för hur samba bör låta/spelas vilket gör låten mer intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så är det, jag kör på känsla och "jammar" fram allt jag gör, även sånt här som jag gör helt ensam. Samplingar och loopar kan jag inte använda heller, ens om jag vill. Jag känner en supertrummis som kan allt om samba, han vore det fint att spela in, både som trummis och slagverkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...