Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Till att börja med ber jag om ursäkt för det något tveksamma avdelningsvalet.

Jag skulle behöva hjälp med några saker. Men en till att börja med:

Jag håller på och löder nya kablar till vårt rack där ett fireface 800 är kopplat till en linebox (SM Pro Audio DI8E) och en sändare för trådlös medhörning, AKG IVM 4.

Spelar det någon roll om kablarna mellan ljudkortet (output) och lineboxen är balanserade eller inte?

Jag har nämligen ett gäng obalanserade tele-kontakter som jag gärna skulle använda.

Annons
Postat

Balanserad kabel är mindre känsliga för störningar, men med korta kablar kan det nog funka, sen beror det på hur mycket störning det finns i lokalen.

Kör man balanserat är det också lättare att få bort jordbrum.

Prova märker du inget så är det bara att köra.

Postat

Mindre känsliga för störningar säger jag med men jag har tyvärr haft lika stora problem med just jordbrum i balanserat. Men det kan ha berott på felaktigt konstruerade prylar och har man väl fått in det .... (se nedan)

Trots det kör jag på balanserat där jag kan. (Ideal för mig är optiskt digitalt mellan dator och interface/outboard).

Detta hittade jag när jag sökte efter brum/brus-problemlösningar och kan vara bra att känna till. Någon med mer erfarenhet än mig får kanske kommentera det.

http://pin1problem.com/

Postat

Tack så mycket. Jag la en beställning på balanserade vinklade telekontakter idag ändå.

Till nästa fråga:

När man löder xlr-kontakter för fast montage, bör jag då skydda den delen som inte har gummi runt sig på något vis? Alltså där jag löder fast kablarna.

post-6953-0-07160700-1351193276.jpeg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.