ekan94 Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Hej! Jag sitter just nu och gör musik ett rum som inte är akustikbehandlat eller något sådant och det är rätt så stort. De som jag använder som monitorer nu är detta set: http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/home-pc-speakers/speaker-system-z623 Hade det blivit mycket bättre ljudkvalitet och lättare att göra en bra mix på mina låtar om jag skaffade mig ett par riktiga studiomonitorer? Eller hade det varit helt förgäves i och med mitt rum? Tänkte mig i så fall dessa: http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_se_bundle.htm Tack!
Demonproducenten Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 det blir givetvis bättre med bättre lyssning om än inte optimalt så länge rummet stökar till det andra kommer säkert mena att det är poänglöst att byta upp dig så länge du inte förbättrar rummet men med det resonemanget kan du lika gärna byta ner dig å bibehålla samma kvalitet totalt - knappast troligt 4
pressrec Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 med det resonemanget kan du lika gärna byta ner dig å bibehålla samma kvalitet totalt - knappast troligt Hahahaha! +1!
wellness music Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 men med det resonemanget kan du lika gärna byta ner dig å bibehålla samma kvalitet totalt - knappast troligt 🙂
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Okej, men frågan är om det är värt 2500 kr för en så pass liten förbättring? Jag har aldrig lyssnat i ett par riktiga studiomonitorer så jag vet själv inte skillnaden. Just nu tycker jag att det är mycket i mina mixar som inte sitter perfekt, och det är sånt som jag hör i efterhand på andra högtalare, kan det då vara fördel med monitorer att man hör mer av ljudet? 🙂
Demonproducenten Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 kan det då vara fördel med monitorer att man hör mer av ljudet? 🙂 det är alltid en fördelom det är värt dina 2500 kan nog ingen här svara på då vi inte kan uttala hur stor skillnad det skulle göra för just dig du måste testa själv och helst förstås i din miljö
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Okej, men den främsta fördelen med monitorer är, om jag förstått det rätt, att man hör allt ljud tydligare, de tar inte bort något ljud som egentligen finns där och spökar i bakgrunden? Eller vad är den stora skillnaden?
drloop (oregistrerad) Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 I ditt fall med datorhögtalare så är mellanregistret inget vidare, med lite bättre lyssning så hör du helt enkelt vad som pågår egentligen. Mixandet blir lättare. Vilken monitor man väljer är en smaksak. Sedan när man väl börjat så brukar kraven bli högre med åren och hobbyn dyrare... 🙂
pressrec Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Är precis som drloop säger. När man väl börjat byta upp sig så är det kört. Då kan man glömma att man ska tjäna några pengar. "Men jag har kapital bundet i min utrustning så det är en slags investering". Yeah right.
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Okej, det är precis det jag märkt också, blir aldrig nöjd med mellanregistret när jag lyssnar på låtarna i klubben. Det är som en stor gröt... Det får nog bli monitorer ändå, tack för tipsen 🙂 Undrar också vad skillnaden på dessa två är? RP5: http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_se_bundle.htm RP6: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2_se_bundle.htm Att RP6an är större? Gör det mycket större skillnad?
Modern Rockstar Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Okej, men den främsta fördelen med monitorer är, om jag förstått det rätt, att man hör allt ljud tydligare, de tar inte bort något ljud som egentligen finns där och spökar i bakgrunden? Eller vad är den stora skillnaden? Jämnare frekvenslinje, mycket mer ärligare(oftast) än ett annat ljudsystem då de kan ha mycket färgningar i ljudet - ofta i basen. 🙂 Det bästa du kan göra enligt mig är att gå och testa olika monitorer i en musikaffär och lyssna på en låt du kan bra.
drloop (oregistrerad) Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Mer botten med större låda och kon. Behöver inte alltid betyda bättre...
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Enligt min mening så har man mer nytta av ett par bra, öppna hörlurar i samma prisläge, än av monitorer upp till runt 3-4000:-/par. Jag har själv kört med olika monitorer i obehandlat rum tidigare - och visst blir det klara förbättringar varje gång man byter upp sig, men man kan inte räkna med att få fullt värde för sin investering om man inte gör åtminstone en grundläggande behandling av akustiken. Att det kallas för "monitorer" är absolut ingen garanti för "rak frekvensgång". Det är ju bara högtalare oavsett vilket och de dras med samma problem och kompromisser som alla högtalare.
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Okej men vet ni om RP5orna är bra då? http://www.thomann.d...2_se_bundle.htm Har sett att det är många som har de, tycker dessutom att de ser bra ut. Är det bra kvalitet?
Lautrec Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Jag har nyligen köpt mina första studiomonitorer och sitter i ett obehandlat vardagsrum. Ja - akustiken suger och basen ligger och trycker i varenda hörn. Ja det studsar runt alla möjliga vågor och låter helt olika beroende på vart man står i rummet. Men! När jag sitter i stolen framför studiobordet och spelar på vettig volym så hör jag ändå saker jag aldrig hört förut. Det är en helt sjukt stor skillnad och jag ångrar inte för en sekund mitt inköp. Du kommer säkert inte att göra det heller och lite akustikbehandling kan man alltid göra i efterhand - det går att ställa upp ett par madrasser eller soffdynor på strategiska ställen när man mixar till exempel. Vi har inte alla turen att ha en ändamålsenlig studio men man får göra vad man kan med det som finns att tillgå. 🙂
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Det låter ju rätt bra! Vad är det för monitorer du köpt? Har du några att rekommendera? 🙂
Lautrec Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Jag köpte Adam A5X och det blev kärlek vid första öronkastet. 🙂 Men du måste helt klart göra som flera andra redan sagt - gå till en musikaffär där du kan provlyssna. Du behöver inte köpa någonting större än 5 tum tycker jag. Bättre att mixa hög och mellanregistren med monitorerna och mixa bas och subbas i lurar. Om jag hade 8tummare i mitt rum hade jag inte hört något annat än bas. ADAM A3X är väldigt prisvärda också, låter i princip lika men jag tyckte att de lät lite artificiellt ansträngda i basregistret på något vis. Det är de säkert också med tanke på trycket som kommer ur de små lådorna. Men det är ju helt individuellt - du måste provlyssna själv tycker jag.
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Okej, och skillnaden på passiva och aktiva, vad är den?
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Okej, och skillnaden på passiva och aktiva, vad är den? Till passiva måste du ha externt slutsteg och högtalarna innehåller dessutom passiva delningsfilter, som är mycket svårare (läs: dyrare) att få lika bra som de elektroniska delningsfilter som sitter i aktiva monitorer.
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Okej. En sista fråga då, hur kopplar jag monitorerna till min dator? Antar att det inte finns AUX ingång på de? Och jag har inget slutsteg eller ljudkort eller något sådant förutom det som finns i datorn (Macbook Pro 13). Det är KRK monitorerna jag tänker på nu.
simonwellander Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Logitech är bara skit. Och då menar jag det. Svårare att hitta något sämre, oavsett vad de skall användas till. 😕 Jag rekommenderar att du provlyssnar runt lite! Personligen gillar jag inte KRK RPG-serien, tycker de låter för bastunga på något sätt, medan samtidigt finns det en massa människor som älskar dessa monitorer. Det bevisar bara att det är väldigt personligt det där med vad man föredrar när det gäller studiomonitorer. Lycka till! 🙂
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Okej. En sista fråga då, hur kopplar jag monitorerna till min dator? Antar att det inte finns AUX ingång på de? Och jag har inget slutsteg eller ljudkort eller något sådant förutom det som finns i datorn (Macbook Pro 13). Det är KRK monitorerna jag tänker på nu. Från datorns inbyggd ljudkort har du säkert stereo ut på en minitele. Det är obalanserat och monitorerna ser ut att ha RCA in, som också är obalanserat och därför lämpligast i ditt fall. Då behöver du en kabel från stereo minitele till 2st RCA, där höger och vänster kanal kommer ut på varsin RCA-kontakt.
ekan94 Postat 24 oktober 2012 Trådstartare Postat 24 oktober 2012 Från datorns inbyggd ljudkort har du säkert stereo ut på en minitele. Det är obalanserat och monitorerna ser ut att ha RCA in, som också är obalanserat och därför lämpligast i ditt fall. Då behöver du en kabel från stereo minitele till 2st RCA, där höger och vänster kanal kommer ut på varsin RCA-kontakt. Okej, men brukar sådant följa med när jag köper på nätet? Något som vet det? Har också svårt att bestämma mig för om jag ska skaffa RP5 eller RP6. Det skiljer ju en del i pris. Rummet som jag sitter i är cirka 30 kvadratmeter så det är ju inte jättelitet, och jag vill gärna ha en hel del bas. Är det då värt att ta RP6an? Kan tyvärr inte provlyssna då det inte verkar finnas någon musikaffär här i närheten som säljer bra studiomonitorer. Men jag litar på att KRK är vettiga.
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Kablar följer i princip aldrig med, utan det får man köpa separat. Angående KRK, så kan jag inte råda dig eftersom jag inte gillar deras monitorer...
Guitar Nilsson Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 En variant är passiva högtalare. Kan du få en stereoförstärkare av tex farsan eller nån att driva dem med så kanske du kan hitta beg gamla JBL på Blocket. Så kör jag o är väldigt nöjd, jag gav 2000 kr för en modell som heter JBL L50. Som det låter hemma i dom låter det ungefär även i andra system, det är det bästa, väldigt lätt att mixa i dem. Här är ett par. http://www.blocket.se/lulea/JBL_4412_studiomonitor_42849759.htm?ca=5&w=3 Det finns även många JBL som inte är bra alls att mixa i...
pressrec Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 En variant är passiva högtalare. Kan du få en stereoförstärkare av tex farsan eller nån att driva dem med så kanske du kan hitta beg gamla JBL på Blocket. Så kör jag o är väldigt nöjd, jag gav 2000 kr för en modell som heter JBL L50. Som det låter hemma i dom låter det ungefär även i andra system, det är det bästa, väldigt lätt att mixa i dem. Problemet med det här är ju dock att stereohögtalare i större utsträckning färgar ljudet. Lägg där till ett stereosteg som ev färgar det ännu mer så kan det bli problem. Däremot så tycker jag personligen det är kanon att ha några hyffsade hifi högtalare i kvalitén som vanligt folk har hemma. Brukar slå på dem ibland för referenslyssning. Sen så har jag ingen som helst invändning emot dina högtalare Nilsson då jag ju inte vet hur de låter. De är säkert kanon! 🙂
Neosus Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Sen jag fick VXT6 så upplever jag det lite lättare att mixa än när jag hade Phonic P8A och ändå sitter jag i en betongbunker.. 😊 Hur RP5 eller RP6 är har jag ingen aning om. Bästa är att ta sig till en musikaffär och lyssna.
simonwellander Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Sen jag fick VXT6 så upplever jag det lite lättare att mixa än när jag hade Phonic P8A och ändå sitter jag i en betongbunker.. 😊 Hur RP5 eller RP6 är har jag ingen aning om. Bästa är att ta sig till en musikaffär och lyssna. Har bara hört RP6:orna, men VXT6orna är i en helt annan prisklass, och ska vara ganska bra har jag hört.
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Problemet med det här är ju dock att stereohögtalare i större utsträckning färgar ljudet. Lägg där till ett stereosteg som ev färgar det ännu mer så kan det bli problem. Däremot så tycker jag personligen det är kanon att ha några hyffsade hifi högtalare i kvalitén som vanligt folk har hemma. Brukar slå på dem ibland för referenslyssning. Sen så har jag ingen som helst invändning emot dina högtalare Nilsson då jag ju inte vet hur de låter. De är säkert kanon! 🙂 De JBL L50 jag har är byggda för att vara studiomonitorer, lika som JBL L65 mfl, de satt i alla proffsstudios för inte så länge sen, och sitter även där nu i en del. JBL säljer typ likadana passiva studiomonitorer idag http://se.jbl.com/jbl-produkter-se/brand_jbl/home_audio/home-series/studio-monitor-series.html Den som kostar 8500 kr styck (tillkommer moms?) har 10" bas lika som mina. De jag har var också dyrare än det mesta på sin tid, nu kan man med lite flyt hitta fina ex för väldigt lite pengar. Hur bra aktiva monitorer får man för 1000 kr styck? Det gav jag för mina trevägs JBL. Och som sagt finns det en massa andra JBL som inte alls funkar att mixa i, tex TLX serien, såna kan man hitta billigt på Blocket, inget att ha.
desvaenger Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Tipset att fara till en musikaffär är bra! Gör det! Ta med en skiva med lite låtar du kan bra och sedan lyssnar du på några alternativ i din prisklass. Du kommer säkerligen att märka en stor skillnad rätt så fort och även hitta ett par monitorer du tror att du kan trivas med. Försök dock att inte luras av monitorer som har mycket bas och diskant vilket smickrar örat. Hitta en där du främst av allt kan höra vad som händer i mellanregistret. Sen om du kan få schyst diskant och slutligen bas som går lite djupare ovanpå detta är det mer en bonus. Viktigt att tänka på vid det första monitorköpet. 1. Användbart mellanregister 2. Det är bättre med en tydlig bas än stark/djup bas 3. Välj inte den största högtalaren du har råd med. Ifall du har ett litet rum räcker en 4-6,5" monitor väl. 8" är overkill.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.