Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har alltid älskat musik ,speciellt storslagen film musik.

Tyvärr så är jag bara bra på att lyssna på musik, men tänkte nu testa på att komponera eget.

Så jag tänkte fråga er experter om ni vet vilket program som är bäst för en nybörjare?

Cubase elements 6 eller cubase artist 6.5.

Jag har ingen utrustning bara min dator, bra högtalare och hörlurar.

Vad jag förstår så är dessa program väldigt avancerade, så jag har beställt en handbok för cubase för att lära mig grunderna.

Har letat i dagar efter ställen som säljer cubase 5 men har inte hittat det nånstans, så jag antar att det är cubase 6 som gäller.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Det är bara Cubase 6 som finns numera, men de olika versionerna är väldigt lika varandra, så om du har en bok för Cubase 5 så går det fint att lära sig med den.

Du hittar en jämförelse mellan versionerna här: http://www.steinberg.net/en/products/cubase/specs_downloads/feature_comparison.html

För en nybörjare skulle jag nog föreslå Elements. Om du så småningom växer ur Elements så går det att uppgradera till de större versionerna, så det är inte bortkastat ändå. 🙂

Om du kommer att använda ljudkortet som är inbyggt i din dator, så behöver du köra med ASIO4ALL-drivrutinen för ljudkortet, eftersom det inte finns någon dedikerad ASIO-driver för sådana ljudkort.

En annan tanke kan vara att köpa ett ljudkort som är mer musikervänligt. Till vissa ljudkort får man Cubase LE med i paketet.

Postat

ett instrument kan ju vara bra att ha. vad hade du tänkt att spela? Ska du sjunga kan det vara ide att köpa en mikrofon.

Postat

tänkte komponera musik med orkester influenser.

men eftersom jag är så ny när det gäller allt så har jag ingen aning om vad jag behöver.

känner mig så dum att ställa konstiga frågor hehe.

Postat

Detta svarar inte på frågan om vilket av Cubase Elements eller Cubase Artist som passar passar bäst, mitt förslag är att om du vill ha ett bra verktyg för att komponera så är ett notationsprogram som Sibelius eller Finale mer användbart än Cubase. Cubase kommer mer till sin rätt om man vill spela in och redigera musik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.