Jump to content
Annons

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag hade köpt en Intelburken på webhallen.

Kommer att gå som ett skållat troll, vilket troligen amd datorn också gör.

Mer cpu prestanda i Intelburken, lägre pris. En no brainer.

Pga historiken med trasslet som var förr skulle jag inte gå på amd.

Annons
Postat

2007 köpte jag fem datorer ur samma serie till jobbet, fyra var AMD och en var motsvarighet hos Intel (då den datorn körde Adobe-sviten och då var bättre optimerad för Intel-CPU).

Två av AMD-datorerna är idag trasiga och de andra två har ersatts p.g.a. olidliga problem med stabilitet och prestanda - men Intel-datorn finns fortfarande kvar fem år senare.

Postat

Då lutar det nog åt att det blir en beställning av Inteldatorn från Webhallen ikväll.

Till en början är det Studio One jag ska arbeta i då det följde med mitt ljudkort.

Postat
8 GB är utmärkt. Men - klarar den 16 GB? Och är det två eller fyra minnesplatser? Med fyra minnesplatser och två 4 GB-moduler så har du expansionsmöjlighet i framtiden.

Intel Core i5 2320 är väl okej, nya Ivy Bridge CPU:er är klart bättre i prestanda. Men jag är medveten om din budget.

Postat

8 gb ska vara max för den datorn vad jag kunde förstå.

Menar du att jag kommer behöva 16 gb framöver?

Postat

Studio One kräver inte så mycket av datorn rent allmänt, kör den själv och är jättenöjd. Nya Reaper 4 är ett annat mycket prisvärt program om du finner Studio one saknar funktioner i den versionen de skickat med ( vet inte om det är en bantad version av 2:an eller version 1.)

8Gb verkade vara max vad som gick att stoppa i det verkar också finnas två varianter på datorn du länkat till.. en med hyffsad snabb buss och SATA gränssnitt den andra med normal prestanda men du kommer ganska säkert inte ha några problem med denna datorn oavsett vilken du väljer. Nätaggregatet var rätt OK också om du inte stoppar i för mycket kringutrustning och extra PCIe kort.

Postat

Studio one artist heter versionen som jag fick med.

Är väl en del som saknas i den som finns i Pro versionen, men det är en bra början för att jag ska komma igång med musikskapande.

Men det lutar nog åt en beställning av denna datorn, blir nog lagom för mig för att komma igång!

Postat

Skrev ett långt inlägg där jag plockat ihop en dator men den tangerade din budget och hamnade utan skärm, tangentbord och mus på c:a 6000:- den hade dock 16Gb snabbt minne, en upplåst, lite bättre och överklockningsbar processor, sluten vattenkylning och 180Watts fetare nätdel. med lite laborerande kan man nog hamna runt 6 000:- och få riktigt bra drag i grejerna jämfört med en fabriksbyggd standard dator så helt omöjligt är det icke och inte speciellt tidskrävande heller.. Bara lite svett och en skruvmejsel.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Men du den där är inte alls bra... Processorn kokkar efter ett par timmar och skärmen beter sig konstigt om du har ett externt ljudkort som förbrukar mer än 500mA över USB-porten..

😉

skojar bara

En grej som du kanske upptäcker är att en bärbar blir varmare p.g.a begränsat utrymme för luft att passera i chassiet så fläkten kommer garanterat gå konstant efter en kort stund med ett sequencerprogram igång.

Detta kan bli olika mycket störande om du ska spela in sång, men det är väl bara att flytta bort micken en bit om det skulle bli så.

Det blir nog bra det där, så Grattis får man väl säga då..

Redigerat av Lundin
Postat

Härligt att höra Podyl!

Missa inte att du kan skaffa en uppgradering till Win8 för halva priset (139kr) när du köpt ny dator. Även om du har inte tänkt att installera den nu utan kanske lite längre fram.

Postat

Yes, jag skaffade Windows 8 häromdagen.

Tycker faktiskt att datorn blev ännu snabbare och har inte direkt märkt att fläkten blivit särskilt högljudd efter några timmars musikproducerande.

Så, detta blev kanon och Studio one känns som ett program som inte är allt för svårt att lära sig.

Är mycket drag n drop.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.