Claes Holmerup Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Har nyligen fått reda på att jag inte alls är ensam om att inte gilla datorer till inspelning, det finns tom exklusiva studios som hellre använder hårddiskinspelning. Hårddiskinspelning? Då krävs en enkel inbyggd dator för hanteringen - precis som i din digitalporta, så egentligen är det ingen skillnad förutom att man inte kan göra något annat med den inbyggda datorn...
SadamJR Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Neil Yongs "Living with war" från 2006 är inspelad på16 kanalsbandare mixad till tvåspårs rulle. Endast körsång pålagd efteråt. Det är jävligt grymt. Svärsonen som är ung och trummar med mig tycker den skivan har det bästa ljud han hört. Han hade ingen aning om att den var inspelad så, han vet nog knappt vad en rullbandspelare är. Neil Young – Living With War Ur Wikin nedan "Sessions were recorded on 16 track analog tape and mixed to a half-inch analog two track master, then transferred to high-resolution digital for CD and DVD manufacturing.[1] The vinyl pressing was on 200g vinyl." http://en.wikipedia....Living_with_War Neil Young är oxå ett exempel på att man kan hamna alldeles snett med tejpöverstyrning. Låten Motorcycle Mama där Nicholette Larsen är med låter helt för jävligt av vad jag tror är dessa skäl. Ett annat exempel är Carole Kings klassiska album Tapestry där sången på några spår låter förfärligt av samma skäl.
pressrec Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Oftast har jag och Nilsson olika åsikter. Men jag gillar det! Han har ofta helt andra referenspunkter men det är helt ok. Förstår inte för mitt liv hur han orkar sitta med en porta. Jag menar, automation FTW! Men kör på Nilsson! All respekt!
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2012 Trådstartare Postat 25 oktober 2012 Att Neil Youngs inspelningar ibland skorrar värre än alla metalband tilssamns beror ju på de distpedaler han har i parti och minut seriekopplade. Han har nån snubbe som bygger helt egna såna där. De där surriga vrålen beror ju inte på om hanhar rullbandspelare eller nåt annat... När vi nu ändå fortsätter med det här om hur dåligt det är med porta, kan nån enda er av er förklara en enda grej som jag inte kan göra med portan och de få utombordare jag har som skulle bli bättre med en DAW? Alltså sånt som jag vill göra, inte producera eurodisco mm. Jag är enbart intresserad av att spela in ljud med mikrofoner, komprimera, ställa eq, lägga på reverb o delay och mastra låtarna. Utöver detta är jag inte intresserad av nåt alls. Så vad skulle jag kunna göra bättre med en DAW? Och hur kommer det sig att många av er som har DAW aldrig verkar spela in nånting? Inte för att jag vill göra mig märkvärdig eller nånting, jag bara funderar. Det är tom så att somliga unga duktiga musiker här i trakten hellre vill spela in hos mig än i en DAW-studio. Ungdomar som inte ens levt på den tiden det inte fanns Cubase, de tom har Cubase själva... Sen en sista fundering: Hur många av er har spelat in med en Tascam 2488 MKll plus ett gäng fina utbordare och svinbra mikrofoner? Det borde vara ganska många eftersom ni vet att det är mkt sämre än de DAWsar ni använder nu? Jag misstänker att några av er tror att min 24-kanals digitala inspelare är samma sak som en fyrkanals kasettporta. Men så kanske det inte alls är... ? 😎 @Pressrec: Automation FTW? Är det modern "känsla" för musik? Flying Saucer - 55 🥰
SadamJR Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Att Neil Youngs inspelningar ibland skorrar värre än alla metalband tilssamns beror ju på de distpedaler han har i parti och minut seriekopplade. Inte Motorcycle Mama.
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 (redigerat) När vi nu ändå fortsätter med det här om hur dåligt det är med porta, kan nån enda er av er förklara en enda grej som jag inte kan göra med portan och de få utombordare jag har som skulle bli bättre med en DAW? Alltså sånt som jag vill göra, inte producera eurodisco mm. Jag är enbart intresserad av att spela in ljud med mikrofoner, komprimera, ställa eq, lägga på reverb o delay och mastra låtarna. Utöver detta är jag inte intresserad av nåt alls. Så vad skulle jag kunna göra bättre med en DAW? Inte ett dugg. Faktiskt. Ett DAW-system gör det mycket lättare att redigera och lägga alla sorters effekter (utan att behöva köpa en utombordare till varje kanal man vill lägga en viss effekt på) etc - men om man inte har behov av de enormt mycket större möjligheter som en DAW ger, så betyder det naturligtvis ingenting. Det är däremot fel att ha inställningen att det bara är eurodisco som produceras med DAW - för idag använder man DAW till allt från opera till metal, från visor till soul, från pop till hiphop etc... Och hur kommer det sig att många av er som har DAW aldrig verkar spela in nånting? Det finns inte många studios som INTE använder DAW nuförtiden, så frågan är inte så väldigt relevant. Inte för att jag vill göra mig märkvärdig eller nånting, jag bara funderar. Det är tom så att somliga unga duktiga musiker här i trakten hellre vill spela in hos mig än i en DAW-studio. Ungdomar som inte ens levt på den tiden det inte fanns Cubase, de tom har Cubase själva... De kommer kanske till dig för att du har ett liverum som rymmer hela bandet. Lite svårt att göra det i sovrummet... 😉 Sedan är det ju också ett litet äventyr för dem att komma till en riktig studio och träffa någon som kan mycket mer än de själva och tack vare det får mixen att låta mycket bättre än de själva kan fixa. Sen en sista fundering:Hur många av er har spelat in med en Tascam 2488 MKll plus ett gäng fina utbordare och svinbra mikrofoner? Det borde vara ganska många eftersom ni vet att det är mkt sämre än de DAWsar ni använder nu? Jag misstänker att några av er tror att min 24-kanals digitala inspelare är samma sak som en fyrkanals kasettporta. Men så kanske det inte alls är... ? 😎 Jag kan förstås bara tala för mig själv, men jag har spelat in på allt man kan tänka sig - från att köra sound on sound på en gammal stereo-rullbandspelare, till att köra med två kassettdäck, olika kassettportor, flerspårs rullbandare, digitalporta - och sedan måååånga år enbart DAW. En digitalporta är en dator med mycket begränsat användningsområde och den är självklart enormt mycket bättre än en kassettporta! Digitalportan har dessutom dedikerad programvara så att den är väldigt enkel att använda jämfört med en DAW, men också begränsad när det gäller redigeringsmöjligheter, så det finns både positivt och negativt att säga om en sådan och vad man trivs bäst med beror på behov och önskemål, helt enkelt. @Pressrec: Automation FTW? Är det modern "känsla" för musik? Redan på de gamla faraonernas tid använde man automation - men då bestod automationen i att ett gäng killar satt på olika ställen framför mixerbordet och drog i rattar och reglar enligt mixschema som gjordes upp inför slutmixen. Total recall (som man har i sin DAW eftersom man kan spara allt) bestod i att man skrev upp alla rattars och reglars inställningar på papper, för att sedan kunna skruva till det på samma sätt nästa gång. Tack vare teknikutvecklingen har man nu möjlighet att fixa allt sådant jobb mycket enklare och smidigare på egen hand i sin DAW istället. 🙂 Redigerat 25 oktober 2012 av Claes
Guitar Nilsson Postat 25 oktober 2012 Trådstartare Postat 25 oktober 2012 Tror nån verkligen att jag har den inställningen att man bara kan spela in eurodisco med DAW? Haha, det är ju verkligen humor... Men jag har oxå spelat in på alla de uppräknade sätten, och det tom långt tidigare än Claes, och portan är det sätt jag gillar bäst. Jag måste ur djupet av mitt hjärta ändå tacka er alla för all omtanke och hopplösa försök att rädda mig ur min portabla misär.
Kjubeis Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Claes: Hårddiskinspelning? Då krävs en enkel inbyggd dator för hanteringen - precis som i din digitalporta, så egentligen är det ingen skillnad förutom att man inte kan göra något annat med den inbyggda datorn... Kan inte alls hålla med dig här (för ovanlighetens skull). En Radar, Alesis HD24 eller dylikt är inte samma sak som att hålla på med en DAW även om båda spelar in digitalt. Har kollegor med galet bra studio gällande akustik och mikrofonpark som enbart kör med HD-recorder. Dom vet inte vad drivrutiner, uppdateringar eller CPU-spikes är. Och dom bryr sig inte heller, dom bara spelar in utan strul... Tycker Nilsson gör helt rätt, använder en dedikerad maskin för inspelning. Och spelar in själv, inte lånar färdiga ljud från virtuella instrument. Ett gediget hantverk att respektera. Redigerat 26 oktober 2012 av Kjubeis
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Trådstartare Postat 26 oktober 2012 Claes: Kan inte alls hålla med dig här (för ovanlighetens skull). En Radar, Alesis HD24 eller dylikt är inte samma sak som att hålla på med en DAW även om båda spelar in digitalt. Har kollegor med galet bra studio gällande akustik och mikrofonpark som enbart kör med HD-recorder. Dom vet inte vad drivrutiner, uppdateringar eller CPU-spikes är. Och dom bryr sig inte heller, dom bara spelar in utan strul... Tycker Nilsson gör helt rätt, använder en dedikerad maskin för inspelning. Och spelar in själv, inte lånar färdiga ljud från virtuella instrument. Ett gediget hantverk att respektera. Ja det känns som att jag hellre skulle gå åt det hållet om jag skulle ändra nåt. en studiosnubbe jag är lite bekant med säger samma sak.
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Trådstartare Postat 26 oktober 2012 Ett mail till mig: Tjena Håkan. Ja om du diskuterar porta, HD-recorder, analoga mixerbord eller rullbandspelare på Studioforum kommer i princip alla att säga åt dig att skaffa en dator. Det är det enda som gäller på det stället - men inte på andra forum i USA, England, Tyskland etc - där är det oftast tvärtom. I studioforum diskuterar man också hellre den minimala skillnaden mellan olika plugins istället för hårdvara. Så länge du spelar in riktiga tagningar (trummor, bas, gitarr etc) så kommer dina inspelningar alltid att låta mer rätt och bra än de som sitter med mjukvaruinstrument och lägger på 100 kanaler. Antar att din Joemeek ger bättre drag i både EQ och kompressor än de som sitter i din porta. Jag gillar soundet från en bra rullbandare men orkar inte med service och bandkostnaden. Ha det bra Håkan. Mvh X X
joachime Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Har du kollat med avsändaren att det är okej att publicera det som står i PM'et?
Kjubeis Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Min första porta hade 4 kanaler kasettband och jag hade jättekul med den. Sen ville jag byta upp mig till riktiga grejer... så jag köpte en Tascamporta med 8 kanaler! På kasettband det också. Minns att jag var sur för att jag inte hade råd med den Tascamportan som hade 16 kanaler - fortfarande på kasett! 🤪 Snacka om att trycka in många kanaler på liten yta. Inget jag fattade då. Några år senare satt jag med 2 tummare och 24 kanaler. Mina mixar gick snabbare med bandare (både analoga och digitala) och analog mixer än jag klarar av i dator idag men å andra sidan hade jag inte 75 000 alternativa eqs, kompressorer, reverb, distemuleringar, exciters osv att plöja igenom då...
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Trådstartare Postat 26 oktober 2012 Har du kollat med avsändaren att det är okej att publicera det som står i PM'et? Det där har jag kanske hittat på själv...? X X - 55
Signia Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Jag tror Nilsson kommer helt enkelt från en tid då man dels spelade in ett framförande, alltså att musiken är en rätt bra avspegling av vad någon kan göra i verkliga livet, på det sätt det låter i verkliga livet. Idag är ju musik snarare nåt som folk ”monterar ihop” syntetiskt inne i datorer. Många gillar inte att man säger det, men det är faktiskt rätt få idag som skulle få ur sig något gångbart utan att tekniken gör det åt dom. Max Martin har ju berättat om när han träffade Denniz Pop, en världsklassproducent, och blev konsternerad när han såg Pop bläddrades ibland papper för att hitta bilden på vilka tangenter på klaviaturen som ska tryckas ner för att bilda ett G-ackord. Och dels tror jag Nilsson kommer ifrån den era då grejorna bara funkade. TV-apparaten t.ex. man slår på den, man byter kanal, sänker/höjer ljudet, och stänger av. Med andra ord: fanskapet funkar bara, och skulle det bli nåt fel så är det väldigt sällan, det blir ett tydligt fel och man märker det direkt En jävla dåre till musiksnubbe jag känner uppskattade att han kontinuerligt använde mer än 35% av tiden till att få datorn att jobba som den skulle, knaster i ASIOn, plug-ins som hänger sig, program eller rutiner som beter sig oförutsägbart, program som inte städar i RAM eller buffringsminnen så datorn blir segare ju längre man jobbar, optimering av själv datorn för att få den att rulla så effektivt som möjligt, hantera problem från uppdateringar – såväl i Windows som musikmjukvaran. Och då kom han ändå inte undan att datorn inte alltid gör som den blir tillsagd och inställningar eller funktionalitet kan vara rätt slumpartad (starta man om så vips funkar det igen). Nilssons porta är mer som en gammalddags TV: man slår på, man gör, man slår av, och fanskapet funkar alltid. Menar inte att förmana eller ta nåns sida, bara att .. läget ser lite annorlunda ut idag, och Nilsson har referenser till tiden före. Vi har ju alla hört att Nilsson med jämförelsevis enkla medel får ut ett ljud och en presentation som står sig väl mot de bästa av mixar vi sett i festivalet och contests här. Personligen tror jag Nilsson är fan så mycket tröttare på den diskreta undertonen av utanförskap som han känner av, än datorfolket är på hans små gliringar med glimten i ögat. Redigerat 26 oktober 2012 av Signia
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Trådstartare Postat 26 oktober 2012 Jag tror Nilsson kommer helt enkelt från en tid då man dels spelade in ett framförande, alltså att musiken är en rätt bra avspegling av vad någon kan göra i verkliga livet, på det sätt det låter i verkliga livet. Idag är ju musik snarare nåt som folk ”monterar ihop” syntetiskt inne i datorer. Många gillar inte att man säger det, men det är faktiskt rätt få idag som skulle få ur sig något gångbart utan att tekniken gör det åt dom. Max Martin har ju berättat om när han träffade Denniz Pop, en världsklassproducent, och blev konsternerad när han såg Pop bläddrades ibland papper för att hitta bilden på vilka tangenter på klaviaturen som ska tryckas ner för att bilda ett G-ackord. Och dels tror jag Nilsson kommer ifrån den era då grejorna bara funkade. TV-apparaten t.ex. man slår på den, man byter kanal, sänker/höjer ljudet, och stänger av. Med andra ord: fanskapet funkar bara, och skulle det bli nåt fel så är det väldigt sällan, det blir ett tydligt fel och man märker det direkt En jävla dåre till musiksnubbe jag känner uppskattade att han kontinuerligt använde mer än 35% av tiden till att få datorn att jobba som den skulle, knaster i ASIOn, plug-ins som hänger sig, program eller rutiner som beter sig oförutsägbart, program som inte städar i RAM eller buffringsminnen så datorn blir segare ju längre man jobbar, optimering av själv datorn för att få den att rulla så effektivt som möjligt, hantera problem från uppdateringar – såväl i Windows som musikmjukvaran. Och då kom han ändå inte undan att datorn inte alltid gör som den blir tillsagd och inställningar eller funktionalitet kan vara rätt slumpartad (starta man om så vips funkar det igen). Nilssons porta är mer som en gammalddags TV: man slår på, man gör, man slår av, och fanskapet funkar alltid. Menar inte att förmana eller ta nåns sida, bara att .. läget ser lite annorlunda ut idag, och Nilsson har referenser till tiden före. Vi har ju alla hört att Nilsson med jämförelsevis enkla medel får ut ett ljud och en presentation som står sig väl mot de bästa av mixar vi sett i festivalet och contests här. Personligen tror jag Nilsson är fan så mycket tröttare på den diskreta undertonen av utanförskap som han känner av, än datorfolket är på hans små gliringar med glimten i ögat. Haha, tack jag blir oxå lite rörd... Ang TV så har vi Canal Digital sen nåt år en sorts databox ska styra det hel. Men det funkar inte heller, vilket jävla skit. Jag tittar mer o mer genom gamla antennen på taket 1, 2 o 4 an. Jag hatar sånt som inte funkar
mixopenta Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Det där med att allt "bara funkade" på den gamla goda tiden, är nog delvis en romantisk efterkonstruktion. Jag minns på den gamla goda tiden att förstärkare, mixerbord, m.m. för att inte tala om bandspelare helt plötsligt kunde sluta fungera. Daglig avmagnetisering och rengöring av tonhuvuden, kalibrering av input/output, trasslande band och dropouts, trilskande dolby/dbx enheter o.s.v. o.s.v. tog också sin beskärda del av den "kreativa" tiden. Skillnaden kanske var att det var enklare att få en överblick av vad som kunde vara fel, men att allting bara gick och gick är att ta i... Jag tar inte heller parti för endera metod, bara att var och en har sina för och nackdelar. Man väger dessa mot varandra mot bakgrund av sina egna behov. /Ulf
aROCKER Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Jag hänger inte med...men blir ändå rörd. Jag spelar in mina instrument live...men spelar in med DAW/Cubase Har ett dedikerat ljudkort med bra inkvalité (M-Audio Fastrack Ultra 8r) Jag kör med mina "verkliga" mickar Sennheiser MD421 etc. Vart nånstans går man bort sig då ifrån den artistiska kvalitén om jag råkar köra med ROLAND RE-201 som plug-in istället för att köpa en sådan äkta enhet!? Som jag förstår det och vad vissa producentkompisar har påpekat så är plug-ins så bra idag så det finns ingen anledning mer än den härliga känsla att pilla med det att köpa en sådan "riktig" enhet. Producenten och gitarristen i Absorbingthepain...bara hoppade jämnfota av glädje när han började testa UAD´s STUDER plug-in (Han har Neve-bord, han har alla möjliga bandare i sina två studios men sitter med Pro-tools och UAD´s plug in) Visst, vissa grejer tar han in via bord och gillar den karaktär som det ger. Men nu finns ju WAVES NLS (mixerbordsserien) så då kanske borden flyger ut genom fönstren också!? Var jag Nilsson så skulle jag inte lägga om kurs men jag skulle akta mig för att vara alltför trångsynt...grejer utvecklas en del.
aROCKER Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Det där med att allt "bara funkade" på den gamla goda tiden, är nog delvis en romantisk efterkonstruktion. Jag minns på den gamla goda tiden att förstärkare, mixerbord, m.m. för att inte tala om bandspelare helt plötsligt kunde sluta fungera. Daglig avmagnetisering och rengöring av tonhuvuden, kalibrering av input/output, trasslande band och dropouts, trilskande dolby/dbx enheter o.s.v. o.s.v. tog också sin beskärda del av den "kreativa" tiden. Skillnaden kanske var att det var enklare att få en överblick av vad som kunde vara fel, men att allting bara gick och gick är att ta i... Jag tar inte heller parti för endera metod, bara att var och en har sina för och nackdelar. Man väger dessa mot varandra mot bakgrund av sina egna behov. /Ulf Då polaren spelade in Meshuggah så hade ADAT-bandarna börjat trilskas (han spelade in på det då)...han satt med dubbla blöjor och hade förberett kontaktnät om bandarna skulle trilskas...och det gjorde dom, han grät, hehehe!
mixopenta Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Abropå TV, så tänkte jag vid något tillfälle för inte alls länge sen, varför det måste ta sån j*a tid för digitalboxen att starta upp! - Det tar ju minst en halv minut!! Jag tänkte för någon sekund att det gick fortare förr att slå på TV'n... ...Så mindes jag någon gammal rör TV vi hade som tog en kvart på sig innan den var varm nog att visa någon bild... ☺️ Anledningen till att jag numer sällan använder mig av Minimoogen från 1971, är att det tar ca 30 minuters uppvärmning för den att komma i stämning. Sedan gäller det att sätta det man ska spela på mindre än 30 minuter innan den stämmer ur sig på grund av att den blir för varm... (För vissa räknas dock även en 41 år gammal minimoog som modernt hittepå...) 😛 /Ulf
Valle Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Var jag Nilsson så skulle jag inte lägga om kurs men jag skulle akta mig för att vara alltför trångsynt...grejer utvecklas en del. +1
Kjubeis Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Signia: Jag tror Nilsson kommer helt enkelt från en tid då man dels spelade in ett framförande, alltså att musiken är en rätt bra avspegling av vad någon kan göra i verkliga livet, på det sätt det låter i verkliga livet. Idag är ju musik snarare nåt som folk ”monterar ihop” syntetiskt inne i datorer. Många gillar inte att man säger det, men det är faktiskt rätt få idag som skulle få ur sig något gångbart utan att tekniken gör det åt dom. Max Martin har ju berättat om när han träffade Denniz Pop, en världsklassproducent, och blev konsternerad när han såg Pop bläddrades ibland papper för att hitta bilden på vilka tangenter på klaviaturen som ska tryckas ner för att bilda ett G-ackord. Och dels tror jag Nilsson kommer ifrån den era då grejorna bara funkade. TV-apparaten t.ex. man slår på den, man byter kanal, sänker/höjer ljudet, och stänger av. Med andra ord: fanskapet funkar bara, och skulle det bli nåt fel så är det väldigt sällan, det blir ett tydligt fel och man märker det direkt En jävla dåre till musiksnubbe jag känner uppskattade att han kontinuerligt använde mer än 35% av tiden till att få datorn att jobba som den skulle, knaster i ASIOn, plug-ins som hänger sig, program eller rutiner som beter sig oförutsägbart, program som inte städar i RAM eller buffringsminnen så datorn blir segare ju längre man jobbar, optimering av själv datorn för att få den att rulla så effektivt som möjligt, hantera problem från uppdateringar – såväl i Windows som musikmjukvaran. Och då kom han ändå inte undan att datorn inte alltid gör som den blir tillsagd och inställningar eller funktionalitet kan vara rätt slumpartad (starta man om så vips funkar det igen). Nilssons porta är mer som en gammalddags TV: man slår på, man gör, man slår av, och fanskapet funkar alltid. Menar inte att förmana eller ta nåns sida, bara att .. läget ser lite annorlunda ut idag, och Nilsson har referenser till tiden före. Vi har ju alla hört att Nilsson med jämförelsevis enkla medel får ut ett ljud och en presentation som står sig väl mot de bästa av mixar vi sett i festivalet och contests här. Personligen tror jag Nilsson är fan så mycket tröttare på den diskreta undertonen av utanförskap som han känner av, än datorfolket är på hans små gliringar med glimten i ögat. Wow! Fantastiskt inlägg och klarsynthet. Uppskattat! Tack Signia. Hälsningar Tompa
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Trådstartare Postat 26 oktober 2012 Jag är INTE trångsynt. Jag har flera ggr deklarerat att nog visst fan kan jag börja med DAW nån gång. Det vet man aldrig... Men det kommer ju fram mer och mer om hur mycket det kan jävlas. Jag lägger ner högst en procent av tiden på tekniken. Det krånglar aldrig.
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Jag är INTE trångsynt. Jag har flera ggr deklarerat att nog visst fan kan jag börja med DAW nån gång. Det vet man aldrig... Men det kommer ju fram mer och mer om hur mycket det kan jävlas. Jag lägger ner högst en procent av tiden på tekniken. Det krånglar aldrig. Det låter precis som min DAW-rigg. Krånglar aldrig heller, utan allt bara snurrar på utan problem. Bra att du är öppen för möjliga framtida förändringar. Det är jag också. Om Windows skulle börja funka för dåligt, så skulle jag inte vara främmande för att byta plattform och börja köra Mac. Datorn är ju bara ett verktyg och inget man har någon sorts personligt förhållande till. Jag skulle däremot inte trivas med digitalporta på grund av begränsningarna i en sådan - men du har ju hittat en metod som fungerar perfekt för dig - och då är det ju inte fel att köra så. Man jobbar ju alltid bäst med prylar som man trivs med. 🙂
JJRockford Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Konsumenterna – likt den genuina artisten/musikern/producenten – bryr sig precis lika lite om vad branschens önsketänkare i övrigt tycker är "kreddigt". Även det är jag säker på. Och tack för uttrycket "Valle-Default". Gillas! 😄 Det är ju väldigt sällan man läser om artister som berättar hur friskt dom editerat, kopierat och trixat med inspelningarna, i a f inom klassisk pop/rock. Men nog förekommer det ganska frekvent?
JJRockford Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Om utrustningen består av en pod och ett program att programmera trummor och redigera tagningar i lär studion inte ta mer utrymme än att den får plats i en datorväska. Det är ju inte direkt säkert att producenten bor på pendelavstånd till replokalen. Eller att replokalen lämpar sig för sång-inspelning, eller att att mickar och preamps för sånginspelning får plats i datorväskan o s v. Vart vill du komma?
Valle Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Det är ju väldigt sällan man läser om artister som berättar hur friskt dom editerat, kopierat och trixat med inspelningarna, i a f inom klassisk pop/rock. Men nog förekommer det ganska frekvent? Nu har jag nog tappat dig och din tråd... Men jag kan säga att som en sucker för musikbiografier så förekommer det gärna i de böcker jag läser hur diverse artister har gått till väga i sin studio. Grejen är att det aldrig är någon big deal (för artisten). So what, liksom. 1
JJRockford Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Nu har jag nog tappat dig och din tråd... Ja. Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen? Det hänvisas till alla dessa A/B-tester där det visar sig att en lyssnare träffar rätt ett antal gånger av ett antal gånger. Men är det 100%? NEJ! Det är det inte. Det betyder alltså att öronen inte hänger med; och när de inte gör det, är det då möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! Då så! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstärkartyper och högtalarlådor i din studio… Eller vänta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med låda. Låt mig gissa: det är världens bästa förstärkare, och iiingen emulator kan låta som den… 😉 Redigerat 26 oktober 2012 av JJRockford
joachime Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Det är ju inte direkt säkert att producenten bor på pendelavstånd till replokalen. Eller att replokalen lämpar sig för sång-inspelning, eller att att mickar och preamps för sånginspelning får plats i datorväskan o s v. Vart vill du komma? Jag reagerade på din bild av att band anlitar producenter för att sitta i studios och redigera poddade gitarrsolon för att sedan fingera att de egentligen producerade en platta på old school vis med hjälp av vintageutrustning. Tror du att diskrepansen mellan ideal och verklighet är så stor att band känner sig tvingade ljuga om produktionsprocessen?
Signia Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Wow! Fantastiskt inlägg och klarsynthet. Uppskattat! Tack Signia. 🙂 Det låter precis som min DAW-rigg. Krånglar aldrig heller, utan allt bara snurrar på utan problem. Bra att du är öppen för möjliga framtida förändringar. Fast .. jag tror ändå det krävs mängder med datorkunskaper och tid för att få till en sån arbetsmiljö i datorn; kunskaper som tar åratal att utveckla med mängder av trial-and-error bara för att få normal snurr. Så tekniskt kunnig och effektiv som du verkar vara på forumet, och säkert inte ens gått nån betydande kurs eller utbildning i datorteknik 🙂 Man slipper ju allt det med en porta t.ex. Så även om datorn på ett sätt är mer flexibel så måste jag tillstå att det är en otroligt dyrköpt flexibilitet. Om datorn hade funkat lika driftsäkert och förutsägbart som portan out of the box .. då jäklar! 🥰 Så kan jag tycka ibland. Redigerat 26 oktober 2012 av Signia
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.