Jump to content
Annons

Skumt EQ beteende på DSPn


Signia

Recommended Posts

Just köpt en SSL DSP och håller på och testar och leker lite med den här.

Men EQn beter sig lite skumt, skulle gärna höra andras intryck av vad som händer.

Filmade skärmen för att visa vad som händer. Kolla filmklippet här (WMV-fil 10 mb)

Filtret är statiskt, men när det når upp över en viss frekvens så ökar bandbredden våldsamt och filtret blir snarare ett shelf-filter än peak-filter. Även utvolymen ser ut att sjunka rejält. Filtret reagerar lite olika beroende på vilken filterprofil som används (finns olika filterkaraktärer att välja mellan), men överlag så blir det såhär oavsett filtret skär eller ökar.

Men det blir bara såhär på höga frekvenserna, inte på låga. Och det är bara denna EQ-pluggen (av de flera som finns på SSL DSPn) som reagerar såhär. De andra gör inte det.

Vet inte hur jag ska tolka det här riktigt, om det är nåt fel eller om det här ska vara en del av SSLs karaktäristik. Vad tror ni om det här?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm inte att det är en virtuell kopia av ett gammalt analogt filter! Eller ville du ha ett helt digitalt filter redan från början? 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att det är en virtuell kopia av ett gammalt analogt filter! Eller ville du ha ett helt dialogt filter redan från början?

Nja, jag tyckte bara dom var så snygga 😛

SSL soundet är ju inte direkt transparent, så det kan vara som du säger. Jag tycker ändå det känns som en sån förbaskat stor förändring där uppe i toppen. Fast i andra sidan, när är man ute efter att skära smalt uppe över 12khz? nästan aldrig, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Series E eq har lite annat beteende jämför med moderna SSL eqs.

Kolla dokumentationen på EQn.

Jag kan tyvärr inte se videon, läser med iPad.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skicka klippet till SSL och de kanske erbjuder dig en rundtur i sin fabrik och en valfri produkt ur deras sortiment.. mot att du inte sprider detta klipp vidare 😄

kan vara intressant att höra deras förklaring, det ser ju helt galet ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra test! Jag tycker verkligen om när folk ger ljud- och särskilt videoexempel på deras problem. Tummen upp!

🙂

Skicka klippet till SSL och de kanske erbjuder dig en rundtur i sin fabrik och en valfri produkt ur deras sortiment.. mot att du inte sprider detta klipp vidare 😄

😆

Utan att kolla tror jag det är ett resultat av brickwallfiltret.

Har du jämfört med andra digitala eq's?

Du fick mig att tänka till lite där, men nu så har jag gjort det. 5 olika andra, även Duendes channelstrip (som körs via DSPn med). Ingen av dom visar nåt ens i närheten av det här.

Brickwallfilter? hm ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det här var ju ytterst intressant!

(En detalj som jag finner lite småskoj är att om Signia har ett "ljudtekniskt problem", vem fan ska kunna svara på det, liksom? 😄 Förutom möjligen Joachime och Claes... 😉)

Jag är inte det minsta insatt i pluggen; men jag undrar av nyfikenhet:

Är det möjligt att pluggens analoga motsvarighet faktiskt reagerar precis sådär så högt upp i frekvensområdet?

Dessutom, och här kan jag vara ute och resa (men kanske har det en koppling till ovan): Jag har för mig att våra öron uppfattar ett smalt band som boostats kraftigt i stort sett samma som ett bredare band men som boostas med halva värdet av det förra... men med skillnaden att den senare kurvan upplevs som "naturligare"...

Eller så kanske det är en bug.

Link to comment
Dela på andra sajter

Filtret är statiskt, men när det når upp över en viss frekvens så ökar bandbredden våldsamt

nja

gör den det?

det är samma Q-värde men det genererar ju olika bredd vid 20kHz än vid 5

har du en oktav vid 20kHz går den ju ända ner till 10kHz medan det bara blir mellan 1 å 4 om du kör den vid 2kHz

det är ju först när du når upp mot 20k eller däröver som det möjligen sträcker sig lite väl långt ner - svårt att se exakt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel. Det var en liten klocka som ringde angående olika filtertypers beteende nära gränsvärdena. Hittade den här sidan hos tillverkaren Eiosis. http://www.eiosis.com/amltproducts

Okej. Lite intressanta perspektiv där om inte annat.

Har skruvat runt mer idag, men det känns mer som en bugg än nåt annat - även om det i så fall är en diskret bugg. Alla filtertyper reagerar inte på det här sättet på samma ställe, men vrider man på Q-värdet så ... så nånstans "svupp" blir responsen skitbred, även om det är på olika värden för olika filtertyper. Har skrivit till SSL med, se om man får svar.

Risken är nog stor att det kommer vara såhär, men nu vet man i alla fall om det, och det är nog inte hela världen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...