Jump to content
Annons

Lägga effekter i Stereo eller Mono? samt Begrepp


alexanderstrandell

Recommended Posts

Hej!

Vad är skillnaden om jag mixar sång och lägger ett Reverb i Sterero eller i Mono?

Och över lag, vad är skillnaden om jag lägger andra effekter?

Vad är det folk pratar om när man menar att man ska så kallat skära i 50 dB eller för att få ett visst djup i något så borde man skära i ett anta dB.

Jag tycker jag stöter på alla dessa begrepp jämt, men förstår inte så mycket hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att lyssna till lagt reverb i mono istället för stereo ger dig helt enkelt ett nytt perspektiv. Summan av både Vänster och Höger kanal är inte alltid densamma som att lyssna till båda samtidigt.

Att filtrera ut bas från vissa instrument har flera fördelar, men man bör göra det när man förstår vilken effekt det ger. Bottenfrekvenserna innehåller ju väldigt mycket mer ljudenergi än de högre frekvenserna. Basfrekvenserna är alltid de starkaste. Den absolut lägsta botten innehåller dock inte mycket ljud som örat kan uppfatta, och ljud under 20-30 hz kallas ibland infraljud. Ljudets av hjärtats slag och blod som flyter i kroppen ligger bl.a. så lågt så därför kan vi inte direkt höra vårt egna hjärta. Men eftersom det är så mycket energi (volym) i dom frekvenserna så kan man ta bort dom delarna av ljudet för att göra plats i ljudbilden till annat. Man kan säga att man minskar ljudet av "Elefant-disko" i stora högtalare då.

En djup bastrumma kan få snärtighet och stuns genom att ta bort det lägsta rumblet. Använder man kompressor så komprimerar den mest efter nivån i de lägsta frekvenserna med. Många instrument har en del botten-bummel som inte behövs, och när man lyssnar till t.ex. 5-6 såna instrument så blir den sammanlagda effekten av allas botten-bummel ganska påtaglig. Att ta bort de lägsta frekvenserna har även betydelse för att motverka fasproblem och en del annat. Men som sagt, använd det med förstånd och måtta.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...