Jump to content
Annons

knaster!?


affect

Recommended Posts

Har fått ett problem; jag har spelat in en del gitarr i Wavelab och öppnat filerna i Reason.

När jag spelar upp det i Reason så hör jag ett jäkla högt knaster för varje gång jag slår på strängarna.

När jag spelar upp det i Wavelab så hörs ingenting! (inget knaster altså)

Jag har spelat in en del i Wavelab tidigare och använt det i Reason utan problem. Känner ngn igen det här?

Vore tacksam för hjälp.

Mvh

//affect

Ps: var osäker på om jag skulle posta i kategorin: Inspelning eller Reason då jag är osäker på var problemet ligger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Känner ngn igen det här?

Vore tacksam för hjälp.

Låter som att du har hög processorbelastning eller lite klent med ram för dit projekt.

Kan det vara så att ljudfilerna du försöker spela upp är ganska stora, och ditt ramminne är på 256 MB eller mindre?

Se också till att du använder rätt drivrutiner, stänger av allt bjäfs du inte behöver (antivirus t ex) osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... cpu är uppe i 15% har 512 ram och har bara öppnat en redrum i Reason. Tror inte att ngn av de faktorerna ställer till det.

Vad för drivrutiner menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... cpu är uppe i 15% har 512 ram och har bara öppnat en redrum i Reason. Tror inte att ngn av de faktorerna ställer till det.

Vad för drivrutiner menar du?

Jag tänkte på asio. Men om processorbelastningen är så låg tror jag inte det är problemet.

Hur stora är ljudfilerna tillsammans då?

edit: Ursäkta att jag frågar, men jag antar att Reason inte clippar? 😉

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä sorry - då vet inte jag.

För säkerhets skull kan du ju testa att ominstallera ljudkortets drivrutiner, kolla efter en uppdatering. Tar 5 minuter och löser många problem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak - jag har tidigare spelat in i Wavelab Lite och det är först nu när jag övergått till vanliga Wavelab som knastret uppstått.

Känns lite som en långboll men kan det vara ngt som skiljer sig i versionerna, ngn inställning jag inte gjort? börjar bli desperat 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vart med om exakt samma sak när jag dragit in ljudfiler i reason, vet dock inte varför 😱

ibland har ljudet blivit kasst, ibland inte.

nuförtiden drar jag enbart in aif filer och dom krånglar aldrig, testa det istället för wav.

vet inte ifall det kan bero på detta men jag har iaf inga problem längre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hittat felet. grejen är den att jag nyligen köpt ljudkort (E-MU 0404) och inte riktigt fattat vad jag ska välja för audio card driver i Reason då jag fått en jäkla massa nya alternativ. vilken ska jag köra på:

Asio directx full duplex driver,

Asio multimedia driver,

asio e-mu asio,

dx e-dsp wave [ecao],

mme e-dsp wave [ecao]

?

vet inte alls vad som är vad eller till vad. letat efter mitt manual men hittar det inte (har nyss flyttat).

(forgive my noobiness)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...