Jump to content
Annons

Windows 8 VS Windows 7 - Pro Cons?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Windows 8 släpps ju den 26e oktober.

Någon som funderar på att uppdatera direkt? Någon som testat i sin DAW?

Jag kör Sonar X2 och Cakewalk har testat, och det verkar ju funka fint, men kunde vara kul om någon testat Win 8.

http://blog.cakewalk.com/windows-8-a-benchmark-for-music-production-applications/

Som vanligt kommer säkert barnsjukdomar, och alla kanske inte har drivrutiner till Win 8.

Kommentarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du ett stabilt system och inte kan se några fördelar med att uppdatera så finns det ju ingen anledning till det.

Visserligen lär Windows 8 vara lite effektivare med datorns resurser än 7:an, men den stora fördelen kommer nog på lite längre sikt, när man kan köra samma mjukvara på flera olika plattformar (mobiler, plattor, datorer).

Men sitter man på en stationär dator finns det såvitt jag vet inga uppenbara fördelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev relativt .. "oroad" när man såg att Windows sagt hej då till win95 gränssnittet. Det verkade som om Win8 skulle komma att bli en rejäl förändring - kanske även mjukvarumässigt - i förhållande till Win95-Win7 modellen, och då skulle i så fall många äldre mjukvaror - som jag är rätt beroende av - kanske inte längre funka.

Vore riktigt intressant att höra andras upplevelse av Win8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev relativt .. "oroad" när man såg att Windows sagt hej då till win95 gränssnittet. Det verkade som om Win8 skulle komma att bli en rejäl förändring - kanske även mjukvarumässigt - i förhållande till Win95-Win7 modellen, och då skulle i så fall många äldre mjukvaror - som jag är rätt beroende av - kanske inte längre funka.

Vore riktigt intressant att höra andras upplevelse av Win8.

"Win95"-gränssnittet finns kvar i Windows 8 också, även om Metro-gränssnittet kommer att vara det som först kommer upp när man startar datorn. Förmodligen kommer det, om det inte redan finns något hack för det, finns möjlighet att starta upp i traditionellt GUI också.

Dessutom så ska det väl vara så att man ska kunna köra alla program som funkar i Windows 7 även i Windows 8 (obs, ej RT-varianten).

Däremot blir jag alltid lite nyfiken på vad det egentligen är alla tror att dom inte kommer kunna göra bara för att ett över 15 år gammal GUI fasas ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 8 är litet, snabbt och tar tid att lära sig. Jag har en hårddisk med windows 7 med bl.a musikprogramvara och en hårddisk med windows 8 med utvecklarprogramvara. Kör du windows 8 med din daw så får du skylla dig själv tills operativsystem och musikprogramvara fungerar igen. Jag tror microsoft har fått alla intresserade utvecklare att prova sina program på windows 8 så det ska kanske inte dröja länge innan det finns ny programvara som kan utnyttja windows 8 till fullo. Vänta åtminstone 3-6 månader!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Win95"-gränssnittet finns kvar i Windows 8 också, även om Metro-gränssnittet kommer att vara det som först kommer upp när man startar datorn.

....

Däremot blir jag alltid lite nyfiken på vad det egentligen är alla tror att dom inte kommer kunna göra bara för att ett över 15 år gammal GUI fasas ut?

Najs att det finns kvar, kanske.

Jag tror en del av oron kommer av att man tror hela motorn är ändrad, för att GUIt är så annorlunda. Det ser ut som en rejäl skiftning från vad som varit tidigare, kanske även under motorhuven. För övrigt är ju GUIt och grafiska hanteringen en stor del av "motorn" med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit väldigt mycket hets mot Windows 8 på nätet. Folk verkar verkligen ha förfasats sig över att den klassiska startknappen är borta från hemskärmen.

Att sen hemskärmen är en enda stora levande startmeny verkar man inte bry sig om.

Jag tror att Windows 8 är det absolut bästa OS:et hittills, även om det såklart kommer att ta ett litet tag innan det finns drivrutiner och så för allt. Men det här är ju grunden för den flexibilitet man önskar att man hade med och mellan sina telefoner, plattor, laptops och arbetsstationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ursäkta dröjsmålet 😄 .

Jo jag har testat och gillart skarpt. Visserligen bara första testversionen customer preview eller vad den heter men det rullar på bra för mig i alla fall. Jag störs inte av det nya gränssnittet/upplägget med skrivbordet det är bara en vanesak. Man landar ju på nåt slags android läge i uppstarten men skrivbordet finns där bara klicka fram det sen är allt ungefär som vanligt. Lite struligt att hitta avstängningen bara 😄 men som sagt man lär sig fort. Man får ut och köra med musen i högra nedre hörnet så dyker det upp om jag inte minns fel.

Jag kör med tre skärmar och det funkar fint också, drivrutiner kör jag win 7 av förklarliga orsaker då det inte fanns win 8 drivar då. Till och med mina gamla M-Audio Delta kort funkar som vanligt, i alla fall som jag kan se. Alla program som jag testat funkar.

Har iofs dessvärre bara tillgång till Harrison Mixbus då jag normalt sett kör osx och Logic så det är ju ingen omfattande testverksamhet när det gäller musikprogram som jag bedrivit. Andra program som jag använder när jag sänder web tv funkar också.

Nåja installera på en test disk kan ju vara en bra idé för säkerhets skull. Det gick dit ganska fort om jag inte minns fel nästan lika fort som osx typ 30-40 minuter så det är lugnt tidsmässigt om dom inte ändrat på första riktiga versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...