Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

jag har en fråga.

När jag spelar in Sång så har jag ett problem som uppkommer som är att i själva spåret efter jag spelat in så kan man höra ett litet brus i bakgrunden, blir även samma brus om jag spelar in en akustisk gitarr.

Kan man få bort bruset på något sätt med att ratta lite?

Eller är mikrofonen som bara är sådan?

Tacksam för svar.

/Alex

Annons
Postat

Vad sitter du med för saker?

Vad har du för mikrofon och ljudkort?

Sitter du med ett vanligt Soundblaster-ljudkort och 99 kronors mikrofon så förklarar det allt.

Har det fungerat bra förut?

Annars kolla ev. så du kör Asio-drivrutiner till kortet.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Det bästa är nog om du ger oss ett ljudexempel så kanske man kan höra vilken typ av brus det är.

Har du datorn nära när du spelar in?

Postat

Apogee-preampsen är bra....riktigt bra faktiskt, så om du inte har en dyr fin extern preamp som du vet låter bättre skulle jag använda apogeen istället. Brusig mik+brusig pre, och kanske för låg gain på preampen kan absokut ge riktigt störande brusnivå.

Postat
  On 2012-10-18 at 17:46 sa Mr Keys:

Apogee-preampsen är bra....riktigt bra faktiskt, så om du inte har en dyr fin extern preamp som du vet låter bättre skulle jag använda apogeen istället. Brusig mik+brusig pre, och kanske för låg gain på preampen kan absokut ge riktigt störande brusnivå.

Exakt, håller med Mr Keys. Kör Apogee-preampsen!

Eq och kompressor m.m. kan du köra i datorn sen i ditt DAW som VST-pluggar.

Om du inte har några så följer det med ditt DAW som sagt, annars lär det finnas en del grymma som är gratis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.