Halkbi Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 (redigerat) Bjuder på ett blindtest mellan två mikar som vi gjorde när jag gick på folkhögskolan. Mikrofonerna sitter mitt ovanför trumsetet för att få med så mycket som möjligt av hela kitet, och jag försöker spela därefter (med betoning på försöker, trummis blir jag aldrig 😉) Prisskillnaden mellan mikarna är ca 8000 spänn. Skulle vara kul att veta vad ni tycker. Inspelat i 24/48 genom en Presonus StudioLive-mixer, oprocessat. https://www.dropbox....13sj/zxxEISsFrv Edit: Var visst 44,1kHz Redigerat 18 oktober 2012 av Halkbi
Guitar Nilsson Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Jag hör nästan inte mycket skillnad alls. Gissar att Mikrofon Ett är den dyrare. Sen på rent stollerigissning tänker jag att den billigare är en oktava, den dyrare en Neumann?
Frekvensspektrumanalysator Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 nej, skillnaden var inte direkt natt och dag. Men det var nånting med virveln i första micken som kändes... mer separerad från cymbalnoiset.. Men det kan lika gärna vara inbillning. Vad är det för mickar? Tycker inte trumsetet lät nåt vidare.
joachime Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Inte mycket att gå på. Ovanligt lite pukor och virvel som går in med tanke på placeringen. Med det sagt föredrog jag klipp 1 på hihat och klipp 2 på ride.
MRS8 Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 håller också på att 1 är den dyrare micken, den lilla skillnad jag tycker mej höra är att den låter LITE bättre
Halkbi Postat 18 oktober 2012 Trådstartare Postat 18 oktober 2012 Kul med input! Jag avvaktar med mikrofonavslöjanden tills lite fler synpunkter kommer in. Som sagt så lämnar trumspelet en hel del att önska (tror att det är mycket där den kritik som kommit härstammar från), men tycker att shootouts likt dessa är himla roliga då förutsättningarna för mikarna är desamma.
Casperfren Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Säger som föregående, lät likt, men ett lät bättre, något mer distinkt. Mvh
BluesBoy Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Tycker inte att det lät bra alls, men föredrar #2.
Guitar Nilsson Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Rajdcymbalen lät som ett hemst exemplar... Det jag tyckte mig höra skillnad på till ettans favör var att det lät lite bättre av den stängda hihaten i början, sen tyckte jag också att det var lite mer o tajt botten i kaggeljudet. Inbillningsjuk - 55
FreudianSlip Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 tycker tvåan hade mera ambiens, kagge och virvel chokade inte som på ettan när du släppte upp hihat och crashade på riden. fångade helheten bättre. tror också den är den dyrare.
Retromannen (oregistrerad) Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 jag kan inte HELLER spela trummor! skulle vara intressantare med nån rundgång och lite rejälare spel. Ettan skramlade mindre vilket gör att jag tror att den är bättre, men 8000.- ?
Linus Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Svårt. Åtminstone i det här exemplet. 2:an känns lite brightare i transienterna än 1:an, men samtidigt finns det något i hihaten från 2:an som låter lite knasigt. Men jag hade valt mikrofon 2 ändå.
pme (oregistrerad) Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 (redigerat) Tvåan att föredra. Ettan låter trött på något vis. Men en av mikarna är fasvända. Förmodligen nr1 som är fel. Redigerat 18 oktober 2012 av pme
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.