Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

jag har lyckats koppla ihop ljudkorten rätt tror jag, Men när jag sen är i Cubase så får jag signal från båda korten, men får inget ljud när jag kopplar in en gitarr i det ena.

Och Mitt ena ljudkort heter nu i I/O Vst Connection som mitt andra ljudkort?, ska det vara så?

Vad är felet....

är inga bra på detta och måste få det att funka..

Är evigt tacksam för hjälp.

Om jag inte löser detta, men vill switcha för att använda det ena ljudkortet när jag spelar in tex trummor.

Hur gör jag då?

Måste jag ha dubbla monitorer(ett till varje ljudkort) eller kan jag lösa det på annan väg?

Jag har en Apogee Duet 2 och en Mackie Onyx 400F

Annons
Postat

Nej jag behöver inte dom samtidigt, men om jag nu skulle växla mellan dom, det går ju att byta smidigt i mac på Device setup, Men hur får jag det lättast att funka då?

Måste jag köpa ett par till monitorer? 🙁

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Man gör en sammanslagen enhet av korten och väljer sen den för in och uppspelning i sitt inspelningsprogram. Då bör det dyka upp det antal in och outputs som dina två ljudkort har tillsammans så du kan testa dig fram vilken nummer in eller output hör hemma på vilket ljudkort. Tex har du två in och ut på det ena och fyra på det andra så har du totalt 6 in och ut. Vilket kort du kopplar monitorerna till spelar ingen roll och du ska till och med kunna lyssna på båda om du lägger en sänd på varje kanal till det ena (till tex hörlur) och har det andra som master output för kanalerna.

Lycka till

Postat

Man gör en sammanslagen enhet av korten och väljer sen den för in och uppspelning i sitt inspelningsprogram. Då bör det dyka upp det antal in och outputs som dina två ljudkort har tillsammans så du kan testa dig fram vilken nummer in eller output hör hemma på vilket ljudkort. Tex har du två in och ut på det ena och fyra på det andra så har du totalt 6 in och ut. Vilket kort du kopplar monitorerna till spelar ingen roll och du ska till och med kunna lyssna på båda om du lägger en sänd på varje kanal till det ena (till tex hörlur) och har det andra som master output för kanalerna.

Lycka till

Okej okej!

men det konstiga är att jag tror jag har hittat kanalen för det Makie ljudkortet, men då får jag inte ut något i monitorerna...

Men när jag spelar på gitarren tex så får jag bara signal men inget ljud..

vad kan det bero på?

Behöver jag inte få ut ljudet i monitorerna bara för att jag har signal?

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Oavsett vilket ljudkort du använder till input på kanalen för din gura så ska du kunna välja output (så du hör) på vilket som helst av dom om du har gjort en sammanslagen enhet av båda ljudkorten.

Det behövs nån form av förstärkare till monitorerna/hörlurarna oxå, dvs om du inte har aktiva monitorer.

Postat

Om du kopplar in ljudkorten samtidigt och inte har skapat "En sammanslagen enhet" så kan ljudkorten göra lite hur som helst, vilket jag varit med om för ett gäng år sedan... Gå in på ljud-/midi inställningar i Verktygsprogram och skapa den där sammanslagna enheten så ska man kunna välja mellan alla in och utgångar på båda ljudkorten direkt i Cubase. Precis vad BurinSven ha sagt ser jag nu..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.