Jump to content
Annons

Vart hittar man bra låtar om man vill träna på att mixa?


Terror

Recommended Posts

Vet ni något riktigt bra ställe där man kan hitta bra multitracks i olika genres? Vill träna på att mixa, men är lite trött på att mixa min egen musik. Vill testa mixa andras musik. spelar ingen roll om det är pop, metal eller folkmusik. Så länge de inte är techno, dance, hip hop eller nått mer åt det "elektroniska" hållet.

Har ni några tips? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Mixing and Mastering with Waves", av Anthony Egizi och Waves.

Innehåller 5-6 låtar i olika stuk, råa spår, hela produktioner, och en "hur jag mixade"-bok av Egizi, som är menad att showcasa Waves pluggar. Mer än 10 år gammal, men bra material. Kan va svår att hitta i handeln dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker du på google finns ju ett antal multi-tracks att hitta med bla Queen , Beatles , Britney , Nickelback , Nirvana , Foo Figters , Bon Jovi , Def Leppard , Stevie Wonder , Doobie Brothers etc etc etc.

Vissa har ALLA spår , m.a.o hela projektfilen , andra har Stems ( tex. Trummor för sig i ett paket )

Dock är det ju lite tvivelaktigt ifall det är lagliga filer eller inte så jag avstår från att ge närmare instruktioner om hur man erhåller dessa nämnda filer.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Söker du på google finns ju ett antal multi-tracks att hitta med bla Queen , Beatles , Britney , Nickelback , Nirvana , Foo Figters , Bon Jovi , Def Leppard , Stevie Wonder , Doobie Brothers etc etc etc.

Vissa har ALLA spår , m.a.o hela projektfilen , andra har Stems ( tex. Trummor för sig i ett paket )

Dock är det ju lite tvivelaktigt ifall det är lagliga filer eller inte så jag avstår från att ge närmare instruktioner om hur man erhåller dessa nämnda filer.

Ja asså Multitracks har jag ju hittat en massor, från "riktiga låtar". men dem är ju färdigmixade, letar ju efter låtar som är omixade 🙂 Men de är klart. Multitracks är alltid bra att ha som referens! Dock har jag aldrig hittat multitracks på mina favoritband :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså Multitracks har jag ju hittat en massor, från "riktiga låtar". men dem är ju färdigmixade, letar ju efter låtar som är omixade 🙂 Men de är klart. Multitracks är alltid bra att ha som referens! Dock har jag aldrig hittat multitracks på mina favoritband :/

Finns en hel del omixat matrial, faktiskt bara det jag kommit i kontakt med. Dock är det mesta komprimerat matrial som ligger som mp3 m.m. Sen vet jag inte hur legalt det är, om artisterna/bolagen själva lagt ut det eller om det är läckt matrial, antagligen det sistnämnda. Queens Bohemian Rhapsody har jag t.ex sett i multi-track, råa filer. Shit va karln e grym på att sjunga, alla tagningarna var ju guld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej! Jag har spelat in en del egna låtar här hemma nu och har ett jäkla problem med just mixingen, mest för att jag inte har orkat lära mig det. Tänkte att om du ändå vill öva på det så skulle jag bli sjukt glad om du kunde försöka hjälpa mig! Jag kan tänka mig att betala för det om du vill, bara det blir bra liksom.

Du kan ju lyssna här för att se om du gillar musiken och tycker det är värt det:

Tack på förhand. 🙂

Arvid

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...