Minja Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Hej! Jag ser mig om efter en manager och kom plötsligt på att man kanske kan ha turen att hitta en här 🙂 Jag är egenföretagare och märker hur det blir mindre och mindre tid till själva musiken. Skulle vara guld att få samarbeta med någon som är betydligt bättre än mig på att sköta marknadsföring, kontakter och bokningar. Är precis färdig med ny singel och EP som kommer släppas snart och planerar komma ut och spela under våren/sommaren. Tänk om man har så´n tur att du finns här! ... Eller kanske någon har en ide om var man kan vända sig?
Valle Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Tyvärr är det inte riktigt så det fungerar. I nästan varje fall är det managern som söker och finner sina artister, inte tvärtom. Ett samarbete för att öka dina chanser att nå ut på marknaden är sunt och förnuftigt för karriären. Men samarbetet måste vara ärligt och förtroendeladdat. Så ett tips är att du vänder dig till någon du verkligen litar på inom familjen eller det närmaste vänskapskretsen, och ber dem om lite hjälp med marknadsföring, bokningar av gig etc. Ett annat tips är att du läser ett av mina inlägg i tråden: Manager
Frekvensspektrumanalysator Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Klart man kan leta upp en manager, finns gott om managementbolag man kan höra av sig till och visa att man finns. Det kan nog gå till lite hursomhelst, så en tråd här är ju inte helt befängd. Mitt gamla band fick sin första manager genom att ge en sjutummare till basisten i ett av våra favoritband på ett av deras gig. Sen visade det sig att hans fru tydligen var manager och vips så var vi signade till hennes bolag. Det handlar bara om tur, hårt arbete och envishet.
Valle Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Klart man kan leta upp en manager, finns gott om managementbolag man kan höra av sig till och visa att man finns. Det kan nog gå till lite hursomhelst, så en tråd här är ju inte helt befängd. Mitt gamla band fick sin första manager genom att ge en sjutummare till basisten i ett av våra favoritband på ett av deras gig. Sen visade det sig att hans fru tydligen var manager och vips så var vi signade till hennes bolag. Det handlar bara om tur, hårt arbete och envishet. Du har säkert mycket mer branschvana än mig i det avseendet. Men man får inte glömma följande: 1. Vem som helst kan kalla sig manager, även rötägg. Det krävs inga dokumenterade "bevis" för att kalla sig ombud, jurist etc, något managern ofta är/borde vara. 2. Att själv hitta en manager (värd namnet) är lika lätt som att bli signat av ett major bolag. De som påstår annat har ingen aning om vad de snackar om. 3. De flesta vet inte vad en manager egentligen gör. 4. De flesta vet inte vad en manager egentligen gör. 5. De flesta vet inte vad en manager egentligen gör.
Minja Postat 19 oktober 2012 Trådstartare Postat 19 oktober 2012 Valle: Tack ja den är grymt bra den tråden och den länken du skickade med- har läst den förut och tåls att läsas igen! Frekvenssp.: Härligt ja, somliga tur 😉 När du säger managmentbolag, tänker du då promotionbolag? Har du nå´ra tips? Har kollat runt lite efter promotionbolag och hittat bl.a. artistconector. Är det någon som har erfarenhet av det? Problemet är ju förstås att det kostar en del och någon skattkista har jag tyvärr inte att ösa ur.. En manager tar ju ofta en viss procent på inkomsten istället.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.