Guitar Nilsson Postat 16 oktober 2012 Postat 16 oktober 2012 Har grejat med denna i typ ett år tror jag. Har lagt om alla spår många ggr nu sist la jag dit elgitarr med bitvis ganska vråligt sound, använder en Vox wah-wah som jag köpte 1978 plus en ganska nu MXR Classic 108 Fuzz. Gitarren är en American Standard telecaster med orginal stallmick av en sort som de hade fram till år 2000, mickarna heter Delta Tone. Förstärkarn är en Fender Hot Rod på ganska låg volym, tjejen satt i rummet intill o kollade TV när jag vrålade på de här oljuden i ca två timmar... Började bygga låten runt det gammaldags ljudet av en åldrig rythmbox som satt i en Yamahaorgel. Sen har jag byggt på med en hel del slagverk o trummor, gitarrer, bas o allt vad det nu är. I sista avdelningen är det ganska hejdlös free form samba.... 🙂 http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers 60198_3937677613780_1934691454_n.jpg Försökte ladda upp i låtavdelningen, det gick som vanligt inte.. 🙁
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2012 Trådstartare Postat 17 oktober 2012 Bump... Ingen som orkar kommentera ljud, nivåer eller annat? Ful sång? Är det för sjukt att blanda in så vrålig gitarr i den annars ganska normala samban? Kan jag ha med även den instrumentala och übervråliga del två på en cd med annars hyfsat normala visor? Jag tänkte isåfall lägga den här sist och kalla del två för nån form av bonustrack. Jag gillar att blanda ytterligheter btw... 😎 http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Det låter bra i början. Slutet förstår jag mig inte på. Gillar verkligen de här inbygda rytmerna i gamla orglar och beatboxar. det finns mängder av loopar att ladda ner på nätet.
Bass Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Helt galet snygg gura!! Allt känns jäkligt musikaliskt och begåvat. Skitsnyggt helt enkelt. Sitter på jobbet i taskiga högtalare men det låter jäkligt bra ändå!
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2012 Trådstartare Postat 17 oktober 2012 (redigerat) Helt galet snygg gura!! Allt känns jäkligt musikaliskt och begåvat. Skitsnyggt helt enkelt. Sitter på jobbet i taskiga högtalare men det låter jäkligt bra ändå! Tack! Att lägga solona var inte lätt, hade ingen aning om hur jag skulle spela, det blev ett ylande och klippande i ca eno en halv timme med frun utanför en tunn skjutdörr tittandes (försök till tittande) på TV. När jag var klar med det la jag om virveltrumman och bankade på den i en timme till innan det dög, finns några sura slag där i alla fall. Bra fru som står ut. Sist gjorde jag om sången för tionde gången, i en timme till. När jag var klar märkte jag att den noggrant inställda sångkompressorn stod på bypass, inte undra på att det blev stötigt fast det blinkade rätt bra efter mina noggranna inställningar. Det var bara att göra om, nu gjorde jag det på kanske en halvtimme. Mixen tog flera timmar. Det låter bra i början. Slutet förstår jag mig inte på. Gillar verkligen de här inbygda rytmerna i gamla orglar och beatboxar. det finns mängder av loopar att ladda ner på nätet. Det är just det, är det för galet att blanda så här i samma låt? http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers Jag skulle vilja ha en burk med färdiga riktigt snygga gammeldags samba och bossanovarytmer, sånt där man gillar när man hör det men inte har en aning om hur man skulle spela eller programmera det. Vad söker man på för att hitta bossanovakomp? Typexempel på hur det kan svänga med första generationens sopenkla rythmboxar är den här, helt grymt med lite pålagda maraccas och studsiga gitarrer. J.J. Cale – Call Me The Breeze Kommer ihåg att burken omnämns på skivan, det är en "Ace Tone Rythmbox". Fan vad fort de tonade låten? Bra här med, med äkta trummor: Lynyrd Skynyrd – Call Me The Breeze - 2003 - Live At Amsouth Amphitheatre, TN Redigerat 17 oktober 2012 av Guitar Nilsson
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Menar att samba och freeform rock inte passar ihop. Samba och en del andra rytmer är nästan som fenomen som människan har upptäckt. Man kan naturligtvis leka lite med dom, men det är svårt att åstadkomma nåt som låter bättre än originalet.
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2012 Trådstartare Postat 17 oktober 2012 Menar att samba och freeform rock inte passar ihop. Samba och en del andra rytmer är nästan som fenomen som människan har upptäckt. Man kan naturligtvis leka lite med dom, men det är svårt att åstadkomma nåt som låter bättre än originalet. Så är det nog. Å andra sidan verkar många gilla det här vråliga som bryter av. Och nu för tiden blandas ju alla stilar helt respektlöst. Sen är det väl knappast nån riktig samba heller, jag har ju hamrat allt själv och har inga kunskaper alls hur en riktig samba ska vara rätt uppbyggd rytmiskt. Det är bara rythmboxens ljud som är ungefär samba. Att baskaggen går på fjärdelar, four on the floor, är väl inte helt rätt? Hur kan man skicka en WAV-fil som är nästan 80 gB? Det är en Facebokpolare som vill testa att mastra den... (Inte Hegobald)
slejnard Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Du menar 80 mB? Prova sprend: http://sprend.com/ ska lyssna på låten snart... 😎
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2012 Trådstartare Postat 17 oktober 2012 Du menar 80 mB? Prova sprend: http://sprend.com/ ska lyssna på låten snart... 😎 Ja, det står att filen är 79,3 MB... Fattade inte först att Sprends tak på 2 GB antagligen är mycket mer, hehe. Ska försöka regga mig nu...
slejnard Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Låter bra! Cool version. Wa-wah är riktigt fräckt. Passar i den här versionen.
slejnard Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Ja, det står att filen är 79,3 MB... Fattade inte först att Sprends tak på 2 GB antagligen är mycket mer, hehe. Ska försöka regga mig nu... Man behöver inte regga sig annat än för pro-versionen.
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2012 Trådstartare Postat 17 oktober 2012 Såg det. Håller på att skicka filen nu, det kunde inte gjorts enklare, helt kanon grej. Har nog använt den förr med, men glömt bort hur enkelt och bra det var. 🙂 http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.