Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Min billiga "kinamic" till datorn har gått sönder så jag tänkte skaffa en ordentlig. Sitter ju en del på skype (och liknande) så det är ju det primära ändamålet, samt att den ska vara ok på att återge akustisk gitarr.

Tänkte pula in den i line-in bak på en nuforce icon hdp, samt att den bör ligga emellan 1500-2500 och se någorlunda ok ut ståendes på databordet (inga enorma drasuter med andra ord).

Sneglade på en Shure MX202 för en stund sedan, men tacksam för tips/feedback!

Annons
Postat

Alltså.. Du borde kanske fundera på en kondensatormik om du ska kunna återge akustisk gitarr någorlunda schysst. I den prisklassen så kanske du ska kika närmare på StudioProjects B3:a, den är ju budget men ändå helt okej...

Postat

B3 är lite överflödig i en normal hemstudio. Det enda som skiljer den från den billigare B1:an, är att B3 går att välja kardioid, åtta och rundupptagande också, medan B1 bara har kardioidupptagning. I övrigt är det samma mick.

Postat

Instämmer med ovanstående. Du bör nog bestämma dig för om du ska prata på Skype eller spela in gitarr 🙂 Ska du spela in gitarr och få någorlunda resultat så kanske det är dags att fundera på ett externt ljudkort, precis som Claes säger, med fantommatning. Tips på såna i budgetklassen som ändå funkar ganska bra (enligt mig) är M-Audio Fast track pro, Focusrite Saffire 6, Presonus Firebox, eller någon av MBOX1 eller 2 om du vill ha lite mer vintage sound.... Listan kan göras lång 😛 Om du däremot bara vill snacka på Skype så föreslår jag att du knallar ner på Kjell&Company och köper dig ett headset 😉

Claes: Ptja, kanske är det överflödigt med B3, men man måste ju vara kräsen även om man har en sträng budget 🙂 Vad använder du själv?

Postat

En vanlig dynamisk Shure SM57 med nån form av extra puffskydd vid pratande kan vara nåt. Funkar ok på akustgitarr, och behöver ingen fantommatning.

Det finns även Beta 57, men om den är bättre vet jag inte alls, det verkar inte så på Gearslutz med fler forum. Shures SM58 vs Beta 58 så vinner Beta 58 lätt, men hur det är med 57orna vete 17... 🙂

När jag lånat ut PA-ljud till politikers pratdebatter så har SM57 funkat superbra. Den är nog den mest klassiska micken av alla...

• Gilla 2
Postat

Precis vad jag tänkte skriva. En USB-mick, som G-track, borde vara OK för dig. Just G-track har oxå line-ingångar och möjlighet (har jag för mig) att spela gitarr i en linjeingång och sjunga samtidigt. Säljs bland annat på Teknikmagasinet för 1399kr. Artnr 170112.

Postat (redigerat)

De kräver fantommatning. Om du kör med det inbyggda ljudkortet i datorn, så funkar det inte med sådana kondensatormickar - inte heller Shure-micken som du har tittat på.

och

Ska du spela in gitarr och få någorlunda resultat så kanske det är dags att fundera på ett externt ljudkort, precis som Claes säger, med fantommatning.

jag använder en nuforce icon hdp (försteg och DAC med inbyggd headphone amp) som externt ljudkort, och den är jag imponerad av än så länge, men den kanske inte stödjer fantommatning?

En vanlig dynamisk Shure SM57 med nån form av extra puffskydd vid pratande kan vara nåt. Funkar ok på akustgitarr, och behöver ingen fantommatning.

Det finns även Beta 57, men om den är bättre vet jag inte alls, det verkar inte så på Gearslutz med fler forum. Shures SM58 vs Beta 58 så vinner Beta 58 lätt, men hur det är med 57orna vete 17... 🙂

När jag lånat ut PA-ljud till politikers pratdebatter så har SM57 funkat superbra. Den är nog den mest klassiska micken av alla...

shure är ett märke jag litar på efter deras in-ear snäckor som jag blev imponerad av. det var även där jag började.

men ska kika på Samson G-track med, om man kan fixa något bra stativ till. grejen är att jag gärna skulle låta mikrofonen gå via mitt försteg (se ovan), och var därför inställd på line in.

Redigerat av hibernative
Postat

Om du kunde få jämföra åtminstone två mickar hemma i lugn o ro, tex Samson G-track och en SM57 hör du snart vilken som låter bäst. Jag skulle nästan våga sätta fem spänn på att en SM57 låter dubbelt så bra, och har mindre brus och oväsen för sig. Det är lätt att impas av de stora läckra kinamickarna, men när det kommer till kritan så.... Kinamickarna kan låta väldigt olika oxå, har man tur får man ett skapligt bra ex, med otur låter det katastrof. Shure är helt jämna, och en sån kan du ha i 40 år utan att den pajar. SM57 kostar under 1000 kr, men ändå används flitigt i värsta proffstudios över hela världen. En billig Samsonmick skulle aldrig komma på fråga i en bättre studio... 😑

En stormembranare tar dessutom upp mycket mer av rumsakustiken, det är dåligt om man inte har studioakustik. Även det talar för den dynamiska SM57 som är mindre känslig för rumsakustiken. 😎

Postat

jag använder en nuforce icon hdp (försteg och DAC med inbyggd headphone amp) som externt ljudkort, och den är jag imponerad av än så länge, men den kanske inte stödjer fantommatning?

Den ser ut att vara en hifi-burk som ska ersätta datorns inbyggda ljudkort och har bara line in på RCA eller minitele - och SPDIF in. Det finns inga mickar som kan kopplas till en lineingång, så du behöver en extern micpreamp i så fall. Vad som kunde vara lämpligt då, för att vara så flexibel som möjligt, är en micpreamp med AD-omvandlare inbyggd, så att du kan koppla in preampen på SPDIF-ingången - exempelvis Audient MiCO, Joemeek SixQ, Aphex 207D eller liknande, men det beror förstås också på vilken budget du vill hålla dig på... 😉

Du kan också välja en billigare micpreamp och koppla till lineingången - kanske en Studio Projects VTB-1 eller Line Audio Design 2MP...

Det finns också flera olika mickar som kopplas direkt på USB och de fungerar då som ett ljudkort, men det är lite lurigt på PC eftersom olika ljudkort inte kan kombineras i ASIO-drivrutinen som används av program som exempelvis Cubase (du kan alltså inte använda USB-micken som ingång och ha lyssningen genom din Nuforce-burk), så därför behöver du ha en USB-mick med inbyggd hörlursutgång också, så att micken fungerar som ett ljudkort med både ingång och utgång i samma ljudkort. Kolla upp noga - för det förekommer också USB-mickar som har hörlursutgång där man bara har mickens ljud ut och inte ljudet från datorn...

Postat (redigerat)
Du kan också välja en billigare micpreamp och koppla till lineingången - kanske en Studio Projects VTB-1 eller Line Audio Design 2MP...

Där har vi nåt!

Om jag väljer att fortsätta förverkliga mitt projekt gällande högkvalitativ mik så lutar det emot en Studio Projects VTB-1 pga priset och line-out.

Eventuellt kombinerat med en Shure-mik av anledningarna herren ovanför dig poängterade.

Ska till Berlin på fredag, skulle vara toppen om man kunde hitta någon schyst musikaffär med bättre priser än här.

Redigerat av hibernative
Postat

Kan en småmembrans konding av hyfsad kvalitet vara ett bra mellanting mellan en stormembrans konding och en dynamisk? Jag har fått uppfattningen att småmembranaren inte tar upp dålig rumsakustik lika mycket som en stormembranare, inte helt säker dock. Småmembranare används ofta till inspelning av gitarr, och på Sveriges radio kör de med Audio Technica småmembranare om man får sitta med och prata i Morronens P1 vilket jag här på att skryta med att jag gjort. Mitt "Sommar" som gick i P1 spelades mitt pratande oxå in med en AT småmembranare. Finns många fina såna under 2000 att välja på...

Mikrofoner är livet - 55

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog hellre köpa ett headset med mick för skype.

Om jag förstår det rätt finns det inga asio drivrutiner till ditt ljudkort och då blir fördröjningen vid inspelning lite lång för att vara användbart på riktigt.

Så för musik skulle jag köpa ett ljudkort avsett för musik med inbyggd preamp och en separat stormembrans mick typ B1.

Headset, mick och ljudkort får du nog under 2500.

Så kör jag, det funkar finemang.

Postat

har ingen anleding att köpa ett nytt ljudkort när jag är riktigt nöjd med mitt befintliga, och faktiskt kan integrera element kring det.

vad är det för fördröjning som du talar om? asio sitter väl i mjukvarudelen och är programrelaterat och inget annat?

Postat

Om det inte finns en specifik ASIO-driver till det aktuella ljudkortet, så brukar det funka med ASIO4ALL - men visst hade jag också, i likhet med drloop, hellre rekommenderat ett mer musiker-anpassat ljudkort, för att slippa riskera diverse strul. Du måste ju ändå köpa en micpreamp - och sådan finns inbyggd i ljudkorten som är gjorda för musicerande.

Vill du komma billigt undan, så kan du kolla på exempelvis Mackie Blackjack eller Steinberg CI2. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.