Jump to content
Annons

Åka till usa och importera studioutrustning ?


Ekstasis

Recommended Posts

Jo nu är det så att mina föräldrar eventuellt tänkte bjuda mig på en resa till florida och usa...

Som bekant så är priserna på studiogrejjor sjukt mkt bättre där...

Bland annat Eventide H8000fw (DYR!!!) hade jag tänkt att köpa...

Men kan någon förklara för mig hur det funkar att importera från usa till sverige ?

Finns det någon gränns för hur mkt man får ta in...hur blir det med skatt osv osv ?

Beroende på hur lönsamt detta blir så ska jag försöka ta med mig så mkt jag kan..

Har en 130 lax att spendera..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag har förstått allting rätt så måste man ifall det skulle bli en kontroll på just dig, kunna bevisa att man hade med sig sakerna dit. Typ ta ut den ifrån kartongen. Men detta är ifall du vill slippa betala svensk skatt och tull. Tror även att det går att säga att det är en present (att köpa genom ebay så funkar det) men då har dom vissa sannolikhetstabeller (priser osv.) Du kan ju betala skatt och tull, blir dock då inte mycket billigare än att köpa den i sverige.

Jag kan ha fel men det var så jag gjorde med min Macbook Pro (ut ur kartongen).

Det är vad jag har läst på andra sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.jrrshop.com

Man mailar butiken det man vill ha. dom deklarerar det som gåva och kvittona kommer via email. 🙂

Då skall du ha jättetur, tullen kollar paket med ett värde över 50-100 usd nogrannare än billigare deklarerade paket.

Sen är det så här att om paketet försvinner mellan usa och sverige och affären märkt paketet som en gåva och skriver att innehållet är låt oss säga värt 100 dollar och du köpt innehållet för 1000usd då får du bara ut dom 100usd som var deklarerade på paketet. Du förlorar alltså 900usd

Och stoppar tullen paketet så begär dom numera en kopia på kortöverföring eller paypal och om du inte kan visa det så kan dom kolla upp vad sakerna kostar nya och så får du skatta där efter.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är mycket utrustning betydligt billigare i USA. Vad man bör tänka på är bl.a:

110/220 V

Garanti? Vad händer om prylen går sönder - måste man själv betala frakt och försäkring t.o.r. USA? (Testa det du köper redan i butiken!!!)

Sales tax (moms) tillkommer på priserna då du handlar i butik i USA. (Olika beroende på delstat, typ 5 - 10%)

Har man otur blir man stoppad i svenska tullen, och får då betala moms och tull (och ev straffavgift?)

Något så dyrt som Eventide H8000fw skulle jag absolut ta som handbagage. Ingen normal försäkring täcker upp i närheten av värdet om den försvinner efter incheckningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är mycket utrustning betydligt billigare i USA. Vad man bör tänka på är bl.a:

110/220 V

Garanti? Vad händer om prylen går sönder - måste man själv betala frakt och försäkring t.o.r. USA? (Testa det du köper redan i butiken!!!)

Sales tax (moms) tillkommer på priserna då du handlar i butik i USA. (Olika beroende på delstat, typ 5 - 10%)

Har man otur blir man stoppad i svenska tullen, och får då betala moms och tull (och ev straffavgift?)

Något så dyrt som Eventide H8000fw skulle jag absolut ta som handbagage. Ingen normal försäkring täcker upp i närheten av värdet om den försvinner efter incheckningen.

JO att ha H8000FW som handbagge känns som ända rätta, en så dyr sak vill man ju inte att dom ska slita och slänga med, då sitter jag hellre med den i knäet om det ska vara så.

Bara dom inte tror den är en bomb eller något, den är ju av metall och kanske ser lite mysko ut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.jrrshop.com

Man mailar butiken det man vill ha. dom deklarerar det som gåva och kvittona kommer via email. 🙂

Du har gjort detta förut via den butiken eller ???

Jag har kollat upp det där förut med att hitta någon butik som delklarar falskt värde/gåva...

men vi ska komma ihåg USA är INTE sverige, här i sverige är de väldigt slappt men i usa är det jävligt allvarligt om man inte deklarar paket rätt osv vad jag hört..kan du få böter..fängelse till och med...som sagt usa är vad jag hört 1000 gånger strängare...men det är ju en polistat också..

Så vad jag har hört så är dessa butiker som gör det nog ganska dumma huvudet ?

men jag kan ha fel.

Frakten för h8000fw vettifan vad det kan gå på...jag antar att man vill skicka med tracking ?

blir lite dyrare jag gissar på minst 2000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är mycket utrustning betydligt billigare i USA. Vad man bör tänka på är bl.a:

110/220 V

Garanti? Vad händer om prylen går sönder - måste man själv betala frakt och försäkring t.o.r. USA? (Testa det du köper redan i butiken!!!)

Sales tax (moms) tillkommer på priserna då du handlar i butik i USA. (Olika beroende på delstat, typ 5 - 10%)

Har man otur blir man stoppad i svenska tullen, och får då betala moms och tull (och ev straffavgift?)

Något så dyrt som Eventide H8000fw skulle jag absolut ta som handbagage. Ingen normal försäkring täcker upp i närheten av värdet om den försvinner efter incheckningen.

joo det där med 110/220 är ju ett problem...har läst massa problem på eventides forum om jord problem osv..lär ej bli bättre av att man behöver köra adapters och skit..man lär vara säker först innan man gör det..och höra vad eventide säger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått allting rätt så måste man ifall det skulle bli en kontroll på just dig, kunna bevisa att man hade med sig sakerna dit. Typ ta ut den ifrån kartongen. Men detta är ifall du vill slippa betala svensk skatt och tull. Tror även att det går att säga att det är en present (att köpa genom ebay så funkar det) men då har dom vissa sannolikhetstabeller (priser osv.) Du kan ju betala skatt och tull, blir dock då inte mycket billigare än att köpa den i sverige.

Jag kan ha fel men det var så jag gjorde med min Macbook Pro (ut ur kartongen).

Det är vad jag har läst på andra sidor.

Som jag sa..i usa funkar det olika där är man skyldig till man visar sin oskyldighet..hur fan ska jag bevisa att jag köpt den i sverige då ? usa är inte lika naiva och blåögda direkt..utan dom kräver konkreta bevis..förmodligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skall du ha jättetur, tullen kollar paket med ett värde över 50-100 usd nogrannare än billigare deklarerade paket.

Sen är det så här att om paketet försvinner mellan usa och sverige och affären märkt paketet som en gåva och skriver att innehållet är låt oss säga värt 100 dollar och du köpt innehållet för 1000usd då får du bara ut dom 100usd som var deklarerade på paketet. Du förlorar alltså 900usd

Och stoppar tullen paketet så begär dom numera en kopia på kortöverföring eller paypal och om du inte kan visa det så kan dom kolla upp vad sakerna kostar nya och så får du skatta där efter.

Joo lite riskabelt..är det...men att paket försvinner osv..det händer mest om du skickar mer den amerikanska posten...skickar du med ups..fedex eller andra mer seriösa företag som företag använder finns det inte en chans..att dom försvinner...

paket försvinner inte förövrigt..om dom inte kommer fram beror det på att dom fastnat i någon av tullarna... eller att avsändaren inte skickat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du vill spara pengar men med så dyr utrustning så skulle jag tänka väldigt mycket på garantier etc som inte kommer gälla ifall något går sönder efter ett tag. Och som folk påpekar så blir du "tagen" åker du på moms å hela baletten ändå.

Någon mindre grej skulle jag väll med gtt samvete köpa men inte riktigt dyra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo lite riskabelt..är det...men att paket försvinner osv..det händer mest om du skickar mer den amerikanska posten...skickar du med ups..fedex eller andra mer seriösa företag som företag använder finns det inte en chans..att dom försvinner...

paket försvinner inte förövrigt..om dom inte kommer fram beror det på att dom fastnat i någon av tullarna... eller att avsändaren inte skickat.

Jag köpte en dyr klocka som fedex slarvade bort på deras omlastningscentral i newark, det blev en segdragen process där jag inte kunde göra ett dugg eftersom det är avsändaren som sköter ärendet. Och då hade dom skickat paketet som en gåva och jag tror värdet dom skrev på paketet var 20usd. Där förlorade jag pengar och sen skall du veta det att när du skickar med fedex och dylikt kan det ta upp till en månad eller två innan du får tullavgiften hemskickad till dig. Så du inte tror att du lyckats få det otullat. Min erfarenhet är att fedex och ups och vad dom nu heter får du alltid betala tull och moms men man kan ha tur om man skickar med usps(usa posten)

Går du till en musikaffär i sverige och hostar upp 130tusen så kommer du säkert att få en bra deal på det du vill ha, och därmed kan du slippa en massa krångel om du har otur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet många som fått paket tagna av tullen trots att de varit "GIFT", du kan dessutom inte försäkra dina paket till rätt värde om du skickar dina paket som gåva. Jag har jobbat med pakethantering och vet hur dålig hanteringen kan vara, att skicka oförsäkrat är verkligen ren idioti om du inte har råd att ta smällen om det går sönder/försvinner.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa..i usa funkar det olika där är man skyldig till man visar sin oskyldighet..hur fan ska jag bevisa att jag köpt den i sverige då ? usa är inte lika naiva och blåögda direkt..utan dom kräver konkreta bevis..förmodligen..

Om du inte ska riskera att få betala tull, så ska du ha en tulldeklaration med dig ut från Sverige, som stämplas i Tullen. Det innebär förstås också att du måste kunna visa upp produkten och eventuellt kvitto som bevis på att du verkligen har köpt den här.

Om du inte deklarerar produkten när du kommer hem igen, så åker du på att betala moms, tullkostnad och böter om du blir stoppad och inte har en sådan tulldeklaration med dig.

Om du deklarerar den självmant så får du betala tull och moms på prylens värde. Tullen kan kolla upp värdet med en musikaffär om de är osäkra (om du t ex har ett kvitto och de misstänker att beloppet är för lågt) - och då är risken att du får betala tull och moms enligt det svenska priset, så då blir det dyrare än att köpa i Sverige...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du vill spara pengar men med så dyr utrustning så skulle jag tänka väldigt mycket på garantier etc som inte kommer gälla ifall något går sönder efter ett tag.

ja, jag var då glad att det fanns garati när mitt ljudinterface brann i elektroniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En dator eller gitarr kan du utan problem ta med hem! Är den bara uppackad och i caset vet de inte om du hade den med dej när du kom. Gäller alla jag känner iaf.

okej, så dom jämför inte på flygplatserna vad man hade med sig från sverige och sedan tillbaka ?

finns det ingen gränns för hur mkt man får ta med sig ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska riskera att få betala tull, så ska du ha en tulldeklaration med dig ut från Sverige, som stämplas i Tullen. Det innebär förstås också att du måste kunna visa upp produkten och eventuellt kvitto som bevis på att du verkligen har köpt den här.

Om du inte deklarerar produkten när du kommer hem igen, så åker du på att betala moms, tullkostnad och böter om du blir stoppad och inte har en sådan tulldeklaration med dig.

Om du deklarerar den självmant så får du betala tull och moms på prylens värde. Tullen kan kolla upp värdet med en musikaffär om de är osäkra (om du t ex har ett kvitto och de misstänker att beloppet är för lågt) - och då är risken att du får betala tull och moms enligt det svenska priset, så då blir det dyrare än att köpa i Sverige...

Om du inte ska riskera att få betala tull, så ska du ha en tulldeklaration med dig ut från Sverige, som stämplas i Tullen. Det innebär förstås också att du måste kunna visa upp produkten och eventuellt kvitto som bevis på att du verkligen har köpt den här.

Om du inte deklarerar produkten när du kommer hem igen, så åker du på att betala moms, tullkostnad och böter om du blir stoppad och inte har en sådan tulldeklaration med dig.

Om du deklarerar den självmant så får du betala tull och moms på prylens värde. Tullen kan kolla upp värdet med en musikaffär om de är osäkra (om du t ex har ett kvitto och de misstänker att beloppet är för lågt) - och då är risken att du får betala tull och moms enligt det svenska priset, så då blir det dyrare än att köpa i Sverige...

Du får ursäktam ne jag förstår inte riktigt hur du menar...ska jag bevisa för tullen att jag köpt den i usa ? det hela handlar väl om att dom inte kan bevis att man har haft den med sig från sverige..men igentligen kan dom ju det om dom kollar på mina väskor som är scannade från sverige men jag antar att dom inte går så långt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver som jag sade, en tulldeklaration/utförselbevis som visar att du har haft den med dig när du åkte ut från Sverige och att du inte har för avsikt att sälja den, utan kommer att ta med den tillbaks igen. Då kan du ta med den tullfritt in i USA och tullfritt tillbaks till Sverige igen.

Eftersom du inte har något sådant utförselbevis (den är ju inte köpt i Sverige, så det kan du inte ha), så går du på rött när du kommer hem till Sverige, visar upp kvittot på köpet i USA och betalar tull och moms för importen.

Det finns inga andra sätt om man inte vill chansa och riskera att åka fast med allt vad det innebär. Det handlar ju då om varusmuggling - och det är inte så kul att ta den risken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver som jag sade, en tulldeklaration/utförselbevis som visar att du har haft den med dig när du åkte ut från Sverige och att du inte har för avsikt att sälja den, utan kommer att ta med den tillbaks igen. Då kan du ta med den tullfritt in i USA och tullfritt tillbaks till Sverige igen.

Eftersom du inte har något sådant utförselbevis (den är ju inte köpt i Sverige, så det kan du inte ha), så går du på rött när du kommer hem till Sverige, visar upp kvittot på köpet i USA och betalar tull och moms för importen.

Det finns inga andra sätt om man inte vill chansa och riskera att åka fast med allt vad det innebär. Det handlar ju då om varusmuggling - och det är inte så kul att ta den risken...

Jag har ej läst lagboken så vet ej vad som gäller överhuvudtaget när det gäller detta...

Men lagen säger som så att om man köper någon om man åker till usa, så måste man igentligen betala skatt på det ? Men problemet är ju hur fan dom ska bevisa att jag köpt den i usa...

Jag kanske har ett band i usa, och jag får låna lite grejjor av mina bandkamrater osv ...

Inte fan ska behöva betala skatt på något jag inte köpt t.e.x ?

som sagt... hur i helvete ska dom bevisa att jag köpt eller lånat grejjor eller fått dom ???

Förvisso är usa hårdare och använder mer FBI metoder..om dom är smarta så spårar dom ju mina kreditkort transaktioner..

då kan dom ju se att jag .t.ex köpt en eventide h8000fw på en viss musikaffär...

så av den anledning är man nog jävligt smart att köpa det med kontanter istället!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk även på att Visa-kort etc brukar ha maxbelopp. Jag blev stående på SamAsh utan att kunna betala fast jag hade gott om pengar på kontot. Hör med banken innan du åker!!! (Samma sak gäller bankomatuttag.)

Det går för den delen säkert att spåra att du tog ut $6000 kronor på en bankomat veckan innan du dök upp med en eventide h8000fw i tullen.

Och att åka in i USA med $6000 i kontanter i fickan skulle jag aldrig ens fundera på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här som vet hur man arbetar i tullen i USA...fråga nån kompis som reser ett par-tre ggr / mån om de lägger såns resurser i tullen. Aldrig hört talas om att man skaffar tulldeklaration/utförselbevis för tex sin laptop. eller gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ej läst lagboken så vet ej vad som gäller överhuvudtaget när det gäller detta...

Men lagen säger som så att om man köper någon om man åker till usa, så måste man igentligen betala skatt på det ? Men problemet är ju hur fan dom ska bevisa att jag köpt den i usa...

Det kvittar. Det är DU som har bevisbördan för att det är köpt i Sverige och alltså redan har betalats tull och moms för. Har du inget utförselbevis som är stämplat i svenska tullen, så har du inget bevis på det, utan då räknas det som att du importerar. Har du då inte deklarerat det så räknas det som smuggling.

Inte fan ska behöva betala skatt på något jag inte köpt t.e.x ?

Det är just detta som är lurigt med tullbestämmelserna. Alla varor som kommer in i EU, måste förtullas, så att det betalas moms och tull för det i mottagarlandet. Även om du skulle ha fått någonting gratis i USA, så sätter tullen ett värde på det vid importen - taget ur luften eller att de kollar upp priset på hemmaplan, så får du betala tull och moms baserat på det svenska priset. Det har ju inte förtullats i Sverige vid något tidigare tillfälle, så då ÄR det import oavsett vad det har kostat. Du kan inte göra något annat än att betala, men du kan förstås överklaga tullbeslutet, om du tror att du kan överbevisa dem om att det inte har något värde. Före EU, så var det liknande strul mellan de flesta länder, men numera bara om man ska passera EU-gränserna.

En kamera eller laptop är inget de bryr sig om, eftersom man räknar med att det är något de flesta har med sig numera, men kommer du dragande med dyra studioprylar, så är det ju inget som man normalt har med sig, utan då åker du dit om du blir inkallad när du går på grönt - och bevisbördan ligger som sagt alltid på dig i tullärenden.

På mitt förra jobb åkte jag utomlands då och då för installationer och kalibreringar - och hade en del dyr utrustning med mig. Så fort det handlade om resor utanför EU, så var det noga med tulldeklarationer eftersom man annars kunde åka dit för varusmuggling vid införsel av utrustningen.

Om du försöker smuggla och åker fast, så kostar det garanterat mer än det hade kostat att köpa i Sverige från början. Har du tur, så blir du inte stoppad, men det är inget jag hade velat chansa på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju märkligt att dom ser mellan fingrarna för mer vanliga saker t.e.x laptops... kameror osv..

du kan ju köpa extremt dyra kameror... t.e.x

Men angående H8000FW som jag är mest orolig för att få beskattad...

Om man är lite vågad..kan man ju skruva isär den kanske... min mor kan ena delen...och jag den andra...man kan ju skruva bort locket t.e.x .. och vi checkar inte in samtidigt..

skruvar man bort höljet ser det ju som en dator eller vad som helst..Dessutom kan dom inte hävda att den är en ny, då det lika gärna kan vara skrot...Kanske galen idé men..kanske värt det..

har i övrigt inte funderat så mkt mer på vad jag vill köpa...listan är ju som sagt ganska lång..

bygger studio från scratch..men vill ju främst köpa det som är mkt billigare usa...det kan jag få för ungefär samma pris i sverige/eu känns ju ganska meningslöst att köpa i usa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska dina föräldrar betala din resa, när Du har så mycket pengar själv?

Det har väl ändå inte med saken att göra..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nu är det så att mina föräldrar eventuellt tänkte bjuda mig på en resa till florida och usa...

Som bekant så är priserna på studiogrejjor sjukt mkt bättre där...

Bland annat Eventide H8000fw (DYR!!!) hade jag tänkt att köpa...

Men kan någon förklara för mig hur det funkar att importera från usa till sverige ?

Finns det någon gränns för hur mkt man får ta in...hur blir det med skatt osv osv ?

Beroende på hur lönsamt detta blir så ska jag försöka ta med mig så mkt jag kan..

Har en 130 lax att spendera..

Jag hade låtit bli att plocka med dyra prylar hem från USA. Jag har själv varit på g att göra det för några år sedan, men tyckte inte at det var värt besväret. Det är långt ifrån säkert att du har garanti med dig hem, eftersom flera tillverkare har olika garantiföreskrifter för olika delar av världen och ganatin då endast gäller för saker som är köpta inom respektive region. Du kommer då fortfarande att ha garanti, men bara i USA. Även dyra prylar går ju tyvärr sönder, och då vill iaf jag kunna lämna in dem utan problem. För mig är helt enkelt den tryggheten värt mer än eventuella sparade tusenlappar. Sen vet du inte garanterat om du slipper tull och moms, och OM du åker på att betala det så har du betalat mer än i Sverige utan samma garantier. Att ens riskera det med så dyra grejer låter riskabelt, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...