Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har ett focusrite saffire 6 USB externt ljudkort och använder cubase 5. Det har alltid fungerat bra men för någon månad sedan kraschade min dator och jag har nu köpt en ny (Dell xps 15z) Igår skulle jag testa att koppla den till min inspelningsgrejer, jag installerade ljudkortet och kopplade in allt som tidigare och det fungerade bra direkt, inga problem. Jag spelade in en låt. Idag då jag skulle gå in och fortsätta pyssla med inspelningen får jag inget ljud över huvud taget. Jag öppnar cubase och allt ser ut som vanligt men det låter inte, då jag trycker på play ger det inte ens något utslag i mixern, det är liksom helt dött. Samma sak om jag startar ett nytt projekt. Jag har kollat instälningar på datorn och ljudkortet tycks vara inställt som standardenhet för uppspelning, Jag har kollat "vst connections" och där ser allt ut som det brukar. Jag förstår inte vad som hämt!? någon som har någon idé? kan jag ha missat någon iställning?? om jag exporterar ljudet ur cubase fungerar det bra att spela upp. och om jag spelar upp annat ljud på datorn, ex Itunes, så spelas det utan problem upp via det externa ljudkortet.

Tacksam för hjälp med detta irriterande problem!

Annons
ÅkeMackan (oregistrerad)
Postat

Och det är det externa kortet som är valt i Cubase? Namnet på ljudkortet ska stå i fältet för valt ljudkort.

Postat (redigerat)

Problemet är nog något trix med ASIO drivern låter det som.... är operativet 32 eller 64 bitar och har du installerat ASIO drivern på nytt?

Alla andra program använder ganska säkert en multimedia drivrutin och så fort du växlar till Cubase skulle jag tro att programmet växlar till ASIO drivern också.. du kan kolla detta om du växlar till en Direct X driver i Cubase och ser om du får ljud ut då.. isåfall vet du var felet ligger... du kanske också kan kolla att routingen är rätt i Focusrite kortets kontrollpanel.

EDIT: Det är inte så att de gångerna du fick det att funka så använde Cubase multimediadrivern och att det nu helt plötsligt växlat till ASIO drivern som eventuellt inte fungerar korrekt?

Redigerat av Lundin
Postat

Det finns två ställen du måste ställa in i cubase, den ena är på vst connections, den andra är på device manager. du måste välja rätt asiodriver (ljudkortet) och välja rätt wordclock. cubase 5 har en tendens att ändra dom inställningarna ibland om man har stängt av och/eller använt ett annat kort emellan....

Postat

Problemet är nog något trix med ASIO drivern låter det som.... är operativet 32 eller 64 bitar och har du installerat ASIO drivern på nytt?

Alla andra program använder ganska säkert en multimedia drivrutin och så fort du växlar till Cubase skulle jag tro att programmet växlar till ASIO drivern också.. du kan kolla detta om du växlar till en Direct X driver i Cubase och ser om du får ljud ut då.. isåfall vet du var felet ligger... du kanske också kan kolla att routingen är rätt i Focusrite kortets kontrollpanel.

EDIT: Det är inte så att de gångerna du fick det att funka så använde Cubase multimediadrivern och att det nu helt plötsligt växlat till ASIO drivern som eventuellt inte fungerar korrekt?

Operativsystemet är Windows 7 Home Premium 64-bitar. installera om ASIO drivern? menar du alltså drivrutinerna till ljudkortet?

Vet inte om det är till någon hjälp men om jag startar cubase utan att ljudkortet är inkopplat så får jag ljud, det går ju givetvis inte att spela in då men jag kan spela upp gamla inspelningar i Cubase.

Jag tycker jag har kört på sammadriver hela tiden, och jag tycker jag har kollat att allt ska stämma, men jag kan ju ha missat något...

MotherOfSound skrev något wordclock, vad är det?

Postat

Operativsystemet är Windows 7 Home Premium 64-bitar. installera om ASIO drivern? menar du alltså drivrutinerna till ljudkortet?

Vet inte om det är till någon hjälp men om jag startar cubase utan att ljudkortet är inkopplat så får jag ljud, det går ju givetvis inte att spela in då men jag kan spela upp gamla inspelningar i Cubase.

Jag tycker jag har kört på sammadriver hela tiden, och jag tycker jag har kollat att allt ska stämma, men jag kan ju ha missat något...

MotherOfSound skrev något wordclock, vad är det?

Wordclock är en gränssnitt för att synca olika externa hårdvaror bl.a

Haha.. hepp..Om du kopplar ur ditt Saffire men ändå får ljud ut bör det ju rimligen vara ditt interna ljudkort som ger ljud ifrån sig.. aight?

Ditt interna ljudkort kör alltså en Direct X full duplex driver i Cubase vilket den nästan hel garanterat väljer om den inte hittar någon ASIO driver.. det kan även hända att den väljer den av andra anledningar när Cubase inte kan starta ditt Saffire och då

skulle jag rekommendera dig att installera om ditt externa ljudkort eller installera drivrutiner o.s.v på nytt för att eliminera att Windows installerat något eget.

Jag kollade precis nu och de drivrutinerna som finns på Focusrites hemsida verkar inte officiellt vara kompatibla med annat än Vista och Windows XP?? ( *host* det är 2012 nu.. Focusrite..)

Om Windows lagt till något generell USB driver kan det bli lite hursomhelst och du har garanterat inte en bråkdel av de funktioner du får med rätt installationsfil.

novation (oregistrerad)
Postat

Händer ibland att mitt Cubase 5 tappar kontakt med VST connections så utljudet är obefintligt, att output är nollställd. Störigt jajjemen. Helt random givetvis så man aldrig nånsin kommer förstå vad eller varför.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.