Jump to content
Annons

VIken mixer!?


alexanderstrandell

Recommended Posts

Hejsan!

jag har en fråga.

Jag ser ju att det flesta större studios använder sig av analoga mixerbord för att mixa och kunna justera tex volym osv.

Jag tänker mig att jag skulle vilja köpa mig en extern mixer för att ha det fysiskt istället för att mixa i Cubase digitala mixer.

Är det något man skulle kunna göra och vad är det för mixer man behöver?

skulle det funka med en

Alto Ghibli 16 FX mixer?

jätte tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går. Men med hemstudiogrejor (och prisnivå) behöver du specifika grejor för att det ska fungera bra.

En mixer är ju traditionellt ett verktyg som samlar upp signaler från många olika kanaler, kombinerar alla ljud till en stereosignal, och skickar ut resultatet som två kanaler: Left och Right. Om jag förstår dig rätt vill du ta emot X antal kanaler från Cubase och sen - efter EQ och volymjustering - få tillbaka alla separata kanaler in i cubase igen. Det kräver att i princip din mixer måste kunna skicka ut lika många signaler som den kan ta emot; inte bara skicka ut två signaler som en mixer ofta gör. Den funktionaliteten är inte så vanlig på (i synnerhet billiga) mixrar.

Det funkar förstås om du bara vill krana två kanaler åt gången på mixern och spela in varje justering som nya spår i datorn. Men inte om du vill skruva fler kanaler än 2 åt gången och slippa spara varje justering som nya spår.

För att det ska funka med flera, säg 8-, 12- eller 16 kanaler, måste du upp i pris lite, och jag skulle föreslå att du tittar på mixrar med USB eller Firewire koppling till datorn. Såna mixrar har oftare möjligheten att skicka lika många signaler i båda riktningarna, än de flesta helt analoga mixrar, som tar emot många- men bara skickar ut ett fåtal kanaler. Alto-mixern du nämnde fixar inte det heller.

Några mixerbord som har USB/Firewire är Mackie Onyx serien, Yamaha N8, N12 och MG serien, Behringer Xenyx serien och vissa mixrar från Phonic. Du bör informera dig extremt noga angående specifikationerna för varje mixer, för att försäkra dig om att den verkligen kan ta emot lika många signaler som den skickar ut, i real-tid. Det här är inte det enda sättet, men jag tror det är ett av de mest relevanta.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre rekommendera att du skaffar en extern controller för att kunna skruva manuellt - och behåller ljudet i den digitala domänen. Du ska upp en bra bit i pris för att du ska tillföra något positivt till ljudet genom att gå ut genom en mixer och tillbaks till DAW-programmet.

Vad som möjligen kan vara meningsfullt ljudmässigt, är att skicka ut den färdiga stereomixen genom en bra extern kompressor och sedan spela in på ett nytt stereospår - men även i det fallet måste du upp en bit i pris för att slå DAW-programmens medföljande plugins på fingrarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre rekommendera att du skaffar en extern controller för att kunna skruva manuellt - och behåller ljudet i den digitala domänen. Du ska upp en bra bit i pris för att du ska tillföra något positivt till ljudet genom att gå ut genom en mixer och tillbaks till DAW-programmet.

Vad som möjligen kan vara meningsfullt ljudmässigt, är att skicka ut den färdiga stereomixen genom en bra extern kompressor och sedan spela in på ett nytt stereospår - men även i det fallet måste du upp en bit i pris för att slå DAW-programmens medföljande plugins på fingrarna...

skulle det funka med en Yamaha MG166CX?

jag har fått en sådan idag.

hur gör jag för att koppla det rätt?

super tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...