Terror Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Ja.. mitt rack har endast 2 saker. Saffire pro40 och Engl e530. Satt och kollade runt på tysken på lite olika rackleksakeroch fick tanken "åh, en kompressor vore coolt! Gärna en sån där med rör för dem ser så coola ut!". Men hur pass användbar är en sådan egentligen? Om man jämnför med mjukvara. Det enda jag spelar in analogt är gitarr och sång (väldigt sällan). Så hur pass användar är en kompressor för mig? Och om de nu r ett bra köp, finns det någon bra för runt 2500 - 5000kr? Vart ska den sitta i kedjan i så fall?
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Om man har en kompressor, så har man den normalt mellan micpreampen och ljudkortets ingång - eller som en inserteffekt, om det finns insertjack på preampen. Vet du vad du är ute efter från början eller om du bara ska ha den som ett försiktigt skydd mot överstyrning, så kan det vara användbart. Om du däremot råkar göra fel med någon inställning så att du inte blir nöjd, så går det inte att reparera i efterhand utan du måste spela in från scratch igen. Man kan också lägga på den i efterhand, genom att skicka ut ljudet från två utgångar från ljudkortet och spela in ljudet på ett nytt stereospår - något som tillåter dig att experimentera mer eftersom du inte riskerar att få en irreparabel inspelning, utan alltid kan backa till originalet.
Miklo Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Man kan också lägga på den i efterhand, genom att skicka ut ljudet från två utgångar från ljudkortet och spela in ljudet på ett nytt stereospår - något som tillåter dig att experimentera mer eftersom du inte riskerar att få en irreparabel inspelning, utan alltid kan backa till originalet. +1 på Det där
joachime Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Jag vet ingen bra rörkompressor för dom pengarna. Men med lite tur kan du hitta en beggad Urei/Universal Audio LA4 för ca 5000-6000. Monokompressor som funkar bra på gitarr och sång.
Terror Postat 12 oktober 2012 Trådstartare Postat 12 oktober 2012 Om man har en kompressor, så har man den normalt mellan micpreampen och ljudkortets ingång - eller som en inserteffekt, om det finns insertjack på preampen. Vet du vad du är ute efter från början eller om du bara ska ha den som ett försiktigt skydd mot överstyrning, så kan det vara användbart. Om du däremot råkar göra fel med någon inställning så att du inte blir nöjd, så går det inte att reparera i efterhand utan du måste spela in från scratch igen. Man kan också lägga på den i efterhand, genom att skicka ut ljudet från två utgångar från ljudkortet och spela in ljudet på ett nytt stereospår - något som tillåter dig att experimentera mer eftersom du inte riskerar att få en irreparabel inspelning, utan alltid kan backa till originalet. ja det var exakt det där jag satt och fundera på. Det fungerar alltså likadant med dem flesta rackgrejer, så som limiter och tex stereo widers n stuff?
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 ja det var exakt det där jag satt och fundera på. Det fungerar alltså likadant med dem flesta rackgrejer, så som limiter och tex stereo widers n stuff? Absolut - MEN man ska upp en bit i pris för att det ska vara lika bra som plugineffekterna som följer med dagens DAW-program...
drloop (oregistrerad) Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 (redigerat) Jag kör numer nästan alltid lite kompressor på väg in i datorn, precis som jag gjorde på tapetiden. Funkar kanon, lite extra kontroll så det inte distar in i ljudkortet och så låter det gött när man sjunger också. Olika sätt att jobba bara. FMR RNC kompressorn skulle jag rekommendera, mycket kompressor för lite pengar. Snäll och fin kan det vara perfekt när man trackar. Redigerat 12 oktober 2012 av drloop
Terror Postat 12 oktober 2012 Trådstartare Postat 12 oktober 2012 (redigerat) Jag kör numer nästan alltid lite kompressor på väg in i datorn, precis som jag gjorde på tapetiden. Funkar kanon, lite extra kontroll så det inte distar in i ljudkortet och så låter det gött när man sjunger också. Olika sätt att jobba bara. FMR RNC kompressorn skulle jag rekommendera, mycket kompressor för lite pengar. Snäll och fin kan det vara perfekt när man trackar. tack för svaret 🙂 ska spana in. Anledningen till att jag fråga är för att jag satt och surfa runt på tysken, och hittade massa roliga (och prisvärda) rackleksaker. Men jag stannade och frågade mig själv "har man verkligen användning för det här?" Det här var det jag kollade på * Behringer DEQ2496 * DBX 166 XS * Behringer SX 3040 Sonic Exciter Men jag antar att ingen är något att ha egentligen ^^ Absolut - MEN man ska upp en bit i pris för att det ska vara lika bra som plugineffekterna som följer med dagens DAW-program... aah i see 🙂 Redigerat 12 oktober 2012 av Terror
Miklo Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Jag rekommenderar denna, brorsan har en i studion, ett klick och det blir en jävla skillnad! http://www.thomann.de/se/avalon_vt747sp.htm
Terror Postat 12 oktober 2012 Trådstartare Postat 12 oktober 2012 Jag rekommenderar denna, brorsan har en i studion, ett klick och det blir en jävla skillnad! http://www.thomann.d...lon_vt747sp.htm åååh om jag ändå hade lust att slänga iväg nästan en hel månadslön på den där <3
Frekvensspektrumanalysator Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 (redigerat) CLA Classic Compressors bundle går ju att hitta för runt 1500 nu, det skulle jag lägga mina pengar på i första hand EDIT: iofs pluggar, men jävla bra. Redigerat 12 oktober 2012 av Frekvensspektrumanalysator
Terror Postat 12 oktober 2012 Trådstartare Postat 12 oktober 2012 CLA Classic Compressors bundle går ju att hitta för runt 1500 nu, det skulle jag lägga mina pengar på i första hand EDIT: iofs pluggar, men jävla bra. har redan en del WAVE-pluggar 🙂 några CLA faktiskt. Men nu var det hårdvara jag tänkte på 🙂 liksom, hårdvara kontra mjukvara.
Die Hard (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Du tyckte att många håller på med musik av fel anledning och ni tillstår jag att du funderar på hårdvara av fel anledning. 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Jag rekommenderar denna, brorsan har en i studion, ett klick och det blir en jävla skillnad! http://www.thomann.d...lon_vt747sp.htm Säkert skitbra men totalt överflödig för den lilla hemstudion.
drloop (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 En bra artikel i SOS som inte handlar om kompressorer men väl preamps. Är dyrt så mycket bättre? Billig preamp mot dyra. http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm Om jag tager en styck SSL channelcompressor i Reason så beter den sig som jag förväntar mig att hårdvaruditton gör. Good enough för mig, jag har en snabbtest jag gjorde med Reasons SSL buscompressor mot någon SSL kopia i hårdvara. Inga dramtiska skillnader. Favoritkompressorer (hårdvara) är för tillfället Distressor, LA2 och FMR RNC. Dom passar till olika saker, trots priskillnad kan jag lika gärna amvända LA2 eller RNC på sång. Bra båda två på sitt sätt.
Terror Postat 13 oktober 2012 Trådstartare Postat 13 oktober 2012 En bra artikel i SOS som inte handlar om kompressorer men väl preamps. Är dyrt så mycket bättre? Billig preamp mot dyra. http://www.soundonso...reampsmedia.htm Om jag tager en styck SSL channelcompressor i Reason så beter den sig som jag förväntar mig att hårdvaruditton gör. Good enough för mig, jag har en snabbtest jag gjorde med Reasons SSL buscompressor mot någon SSL kopia i hårdvara. Inga dramtiska skillnader. Favoritkompressorer (hårdvara) är för tillfället Distressor, LA2 och FMR RNC. Dom passar till olika saker, trots priskillnad kan jag lika gärna amvända LA2 eller RNC på sång. Bra båda två på sitt sätt. Nice läsning! 🙂 HUr är det med converters då? De flesta (alla?) ljudkort har ju inbyggda converters, varför skulle man vilja ha en extra? Någon större skillnad i ljudkvaliten?
drloop (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Aj... ställ inte frågan. En oändlig debatt. Så mycket kan jag säga att AD/DA ger mindre skillnad än preamps. Sedan får andra slåss om hur stor skillnad det faktiskt är. Sug på den här så länge. http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/335267-lynx-aurora-16-vs-behringer-ada8000.html
Kjubeis Postat 14 oktober 2012 Postat 14 oktober 2012 (redigerat) Jag kör alltid kompressor vid inspelning i mer eller mindre grad. Tycker det är klart bättre effekt än att slaska på ett gäng plugins efteråt. Vi har testat jättemånga kompressorer och ska man ha en grym kompressor till lågbudget så spana efter Aphex 651 !!! Shit vilken kontroll den har och går verkligen att komprimera utan att få ngn ful bieffekt. Brukar gå loss på 2500-4000 kr i bra skick. Kolla bara att dom inte varit i ett smutsigt PA-rack och misshandlats. Köp inte på E-bay, kolla in den innan köp, dom är ganska gamla - men SHIT vilken suverän kompressor! Vi har Distressor och 1176 (tyvärr inte Urei) i studion men våra Aphex används ofta ändå. Det säger en del. Hälsningar Tompa Redigerat 14 oktober 2012 av Kjubeis
Kjubeis Postat 14 oktober 2012 Postat 14 oktober 2012 Håller verkligen med Dr Loop. A/D och D/A kan man sluta fundera över. Obetydlig skillnad. Preamps nästan lika ointressant men en mer hörbar skillnad.
drloop (oregistrerad) Postat 14 oktober 2012 Postat 14 oktober 2012 Håller verkligen med Dr Loop. A/D och D/A kan man sluta fundera över. Obetydlig skillnad. Preamps nästan lika ointressant men en mer hörbar skillnad. https://www.studio.se/index.php/topic/76517-hur-mycket-faergar-din-mixer-och-ljudkort-ditt-ljud/ 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.