Carle Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 Men att Michael spelade in med en 3000-kronorsmik har nämnts. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 (redigerat) Man kanske kan säga att ur mikrofonsynpunkt så får man absolut störst skillnad om man väljer en lämplig mick för användningen, än om man söker exakt rätt mick för situationen/personen. Om man ska spela in sång, så ger det en jäkla skillnad om man väljer en en hyfsad konding med stormembran istället för en AKG D112a, mycket mycket större än om man dividerar om de små nyanserna mellan t.ex. U87 och U89. Så länge man håller sig inom rätt område, så blir resultat ofta bra. Att prova och jämföra vilken mick som låter 4-5% bättre än den förra, det tar tid och ork och kostar pengar för en hemanvändare. Det är mer nörd-göra. Håller man sig inom rätt område, och använder klassiska metoder, så är skillnaderna mellan olika modeller små och inte avgörande. Redigerat 15 oktober 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 Om man har ett ganska kasst rum så funkar det oftast bättre med typ en SM57 än en fin konding. Men det har nog redan avhandlats tidigare i tråden. Det vanligaste felet folk gör är väl att dom går alldeles för nära micken när dom trackar. Då låter så gott som allt skit. Testa backa typ 30-40cm så blir det en enorm skillnad, oavsett mikrofon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreddeHstd Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 Om man har ett ganska kasst rum så funkar det oftast bättre med typ en SM57 än en fin konding. Men det har nog redan avhandlats tidigare i tråden. Det vanligaste felet folk gör är väl att dom går alldeles för nära micken när dom trackar. Då låter så gott som allt skit. Testa backa typ 30-40cm så blir det en enorm skillnad, oavsett mikrofon. Det där så sant! Åtminstone i mitt fall. Nuförtiden backar jag en bit, allt blir så mycket klarare, men som sagt: det ställer högre krav på rummet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 (redigerat) Får mig att minnas ett av dom första producentuppgifterna, hemma i villan, ung, kåt och dum. Det var en singer/songwriter kille, med akustisk gitarr. Som sagt, det lät skit i rummet, och man visste ju inte bättre, hade billiga dynamiska mickar och en 8 kanals kassettporta. Tog 3 st tvåmeters sängmadrasser, ställde dom på kortändan så dom stod resta högt, och liksom boxade in ett hörn av rummet. Allt fick hålla balansen mot hörnets väggar och la sen en fjärde madrass ovanpå som tak, som stabiliserade och konstruktionen rasade inte (utom 2 gånger, mitt i tagning). Gjorde ett sång/gitarrbås för killen på det sättet. Funka skitbra haha 😛 Redigerat 15 oktober 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 Man kanske kan säga att ur mikrofonsynpunkt så får man absolut störst skillnad om man väljer en lämplig mick för användningen, än om man söker exakt rätt mick för situationen/personen. Om man ska spela in sång, så ger det en jäkla skillnad om man väljer en en hyfsad konding med stormembran istället för en AKG D112a, mycket mycket större än om man dividerar om de små nyanserna mellan t.ex. U87 och U89. Så länge man håller sig inom rätt område, så blir resultat ofta bra. Att prova och jämföra vilken mick som låter 4-5% bättre än den förra, det tar tid och ork och kostar pengar för en hemanvändare. Det är mer nörd-göra. Håller man sig inom rätt område, och använder klassiska metoder, så är skillnaderna mellan olika modeller små och inte avgörande. Näsvist påpekande: AKG D112 är en stormembranare... Jag sitter och gosar med min nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 Men att Michael spelade in med en 3000-kronorsmik har nämnts. Mjo, han spelade visserligen in med en 17000-kronorsmik också. (Milab VIP-50) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 15 oktober 2012 Dela Postat 15 oktober 2012 Jag ska spela in på söndag. Vi kommer ha tillgång till bland annat u87, c414, sm7 och någon manley-modell. Återkommer med vilken som lät bäst på min sång. Vi har Neve-preamps och bra rum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Southsidemusic Postat 17 december 2012 Dela Postat 17 december 2012 BFM – Boogie Delivery Part One så här låter det när jag sjunger i en mick som kostade 700kr för 5 årsedan. kommer tyvär inte ihåg vad den heter Lät lika illa för 5 år sen som idag! Moralkakan är: lägg mer cash på utbildning i teknik och skapande än att sitta o tjafsa om hurvida en B1 mick är bra eller inte!? Alla vet att det är en skitmick, kommer alltid va och alla JJ labs etc Studio Electronics och adk under 12000 baby bottle, babyblue etc = skit!! Lägg mer pengar på utbildning så kommer det andra att ge sig såsmåningom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Southsidemusic Postat 17 december 2012 Dela Postat 17 december 2012 det beror väl på vad man har för preamp 😉 Exakt! En Amek CIB eller Vintage Design a la 16-18.000 plus en mick från 7-12 tusen så är du på rätt spår. Alla andra fanatasier är skitsnack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 december 2012 Dela Postat 17 december 2012 (redigerat) Här är en artikel som belyser att pris inte alltid avgör utan rätt mick till rätt sångare/instrument är viktigare. http://www.soundonso...s/vocalmics.htm Och en annan artikel som faktiskt visar hur lite preampen påverkar. http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm Sånt lär man sig med erfarenhet och nyfikenhet... Redigerat 17 december 2012 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.