Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det vankas inköp av ett stereo-par.

Visst det finns Km184 men de går ju för dryga 10000 vilket är en del... Men hur låter dem? Förstår att det säkert låter fint men jag är lite nyfiken på par som är lite billigare oxå.

Finns det några bra par som någon här på forumet har erfarenhet av? Tex sE´s se4, sE1a, Röde NT5, Oktava MK 012? Eller kanske nåt par jag inte nämnt??

Alla synpunkter välkomnas! 🙂

Annons
Postat

MK012 brukar uppskattas av de flesta, så de är väl värda att fundera på.

Om du vill kunna spela in i M/S, så finns det figure-8 kapsel att köpa till också.

Det finns en del olika modeller att "avnjuta" om du går in på min testsite. Visserligen inga stereoinspelningar, men det går ju att höra ljudkaraktären.

Postat

Har ett par Line Audio CM3 som tjänat mig väl. De är jättebra för priset, men passar inte till allt... -kan upplevas som aningen vassa/hypade i diskanten (vilket passar jättebra på tex akustisk gitarr och annat där man vill framhäva transienter och briljans). Har spelat in trummor med NT-5 som överhäng och blev lite kär i värmen och mulligheten som jag upplevde dess karaktär som (särskilt i jämförelse med CM3:orna som har lite motsatt karaktär).

Postat

Googla på Neumann K184, enbart svenska sidor, får ni se. Tror ni inte på fan att högst upp står det en idiotkommentar av mig själv, hahaha fy fan grovt skämmigt. 😆

neumann K184

Datorbefriad och utan hjärna - 55

Postat

Har kört med Oktava MK012 ett antal år nu och är jättenöjd.

Kör de som OH och har faktiskt (fy skäms) inte provat de på något annat.

Postat (redigerat)

Det där med matchat stereopar är jag lite skeptisk på numera.. En gång i tiden då alla mikrofoner var handtillverkade så var det rätt stor skillnad mellan mikrofoner av samma märke men i dagnes läge tror jag inte skillnaden är så stor att att man ska behöva betala bra mycket mera för ett matchat par. Gemene man lär knappast höra någon skillnad ändå! 😎

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Några blir billigare som matchat par än som två lösa.

Någon slags mängdrabatt då Nilsson? Kan inte komma på något annat! 🙂

Edit: affärsidé.. Köp matchade par och sälj ena micken! 😉 Kan du ge exempel på matchade par som blir billigare? 🙂

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Det där med matchat stereopar är jag lite skeptisk på numera.. En gång i tiden då alla mikrofoner var handtillverkade så var det rätt stor skillnad mellan mikrofoner av samma märke men i dagnes läge tror jag inte skillnaden är så stor att att man ska behöva betala bra mycket mera för ett matchat par. Gemene man lär knappast höra någon skillnad ändå! 😎

Det finns en del fabrikat som tar rejält betalt för matchade par och andra som inte gör det...

Oktava kostar bara marginellt mer för ett matchat par än vad de gör individuellt.

Line Audios kapslar är så hårt gallrade att man kan ta vilka CM3-individer som helst och använda som stereopar - men om man är extremt kinkig så kan man få ett uppmätt matchat par för typ 200:- extra (har jag för mig att det var senast jag frågade).

Generellt sett så är som regel matchning inte så noga, eftersom en ändring på någon grad av vinkeln eller någon millimeter av avståndet, ändå kommer att göra mycket större skillnad på ljudet än vad skillnaden mellan individer av mickarna gör.

De kinesiska OEM-mickarna har däremot ofta större variation mellan individer, så där kan det vara lämpligt att välja matchat par, så att man vet att skillnaden blir lagom liten...

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Postat

Håller med Claes ovan.. Placeringen och vinkel spelar bra mycket större roll än att paren är macthade! 😉

Postat

Använder ett par NT5:or tillbåde OH och en del Akkeguror. Låter förträffligt tycker jag!

Jäpp, NT5:orna gör jobbet kalasbra. Som Bullerbyn sa på OH:t, acke guror men även på körer 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

Har två stereopar (4 st) NT-5. Funkar bra till kör. Matchat par behövs inte för kör- eller orkesterinspelningar. Tycker jag.

Har testat alla fyra i ett tätt kluster för surroundinspelning också. Funkar bra det också. Eventuellt kan det vara viktigare i såna sammanhang att mikarna är så lika varandra som möjligt. Jag sätter stereoparen hö - vä. Fram - bak blir det alltså olika = spelar mindre roll.

Använder KM184 också. Fina mikar. Lägre egenbrus än NT5:orna. Bättre vid musik med stor dynamik.

Använder gärna mina AKG C414 (stereopar) vid flygeln.

Postat

Har två stereopar (4 st) NT-5. Funkar bra till kör. Matchat par behövs inte för kör- eller orkesterinspelningar. Tycker jag.

Har testat alla fyra i ett tätt kluster för surroundinspelning också. Funkar bra det också. Eventuellt kan det vara viktigare i såna sammanhang att mikarna är så lika varandra som möjligt. Jag sätter stereoparen hö - vä. Fram - bak blir det alltså olika = spelar mindre roll.

Använder KM184 också. Fina mikar. Lägre egenbrus än NT5:orna. Bättre vid musik med stor dynamik.

Använder gärna mina AKG C414 (stereopar) vid flygeln.

Minns en inspelning då vi hade 2 sm57 på flygeln, vilket till min förvåning lät mycket bra. Allt beror ju på ändamålet. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.