Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte fråga om det fanns någon som kan hjälpa mig vad som är fel på mina högtalare!

Har ett par rokit krk6 högtalare och basen på en av högtalarna har slutat fungera så bara diskanten som hörs, det uppstår även ett litet brus i båda högtalare, har testat olika eluttag men inget verkar hjälpa :/

Re; la upp ett videoklipp på det så att ni kan se vad jag menar!

http://www.youtube.com/watch?v=wlf_i6Ay_oQ&feature=plcp

Redigerat av anbulu
Annons
Postat (redigerat)

Det kan i så fall vara så enkelt, att en kabel till själva elementet har lossnat. De sitter ofta med kabelskor, som kan vibrera loss från högtalarelementets kontakter om man har otur - men i så fall är det bara att trycka fast den igen.

I annat fall kan det nog vara slutsteget till basen som har lagt av...

Redigerat av Claes
Postat

Har haft högtalaren öppnat 2 ggr förut och kollat alla kablar, alla verkar sitta i så tror inte att det är problemet.

Något som jag upplever lite konstigt är dock att högtalaren slutade fungera för ett bra tag sen, ca 4 månader sen, för 3 veckor sen försökte jag använda den igen och då funkade den ca i 2 dagar för att sedan bli samma igen, vet inte om det kan hjälpa något? 🙂

Men vad betyder det ifall slutsteget har lagt av, vad är det som ska fixas då?

Postat

Det skulle kunna handla om en kallödning någonstans i så fall. Kolla om du kan "fixa" det genom att ge monitorn en smäll i sidna eller något. Hoppar det igång då, så är det bara att plocka fram lödstationen och jaga dåliga lödningar, antingen i nätdelen eller slutsteget - troligast på ställen som normalt blir varma, som regulatorer, likriktardioder, transistorer etc...

All elektronik sitter ofta som en modul, så om du behöver lämna iväg monitorn för reparation, byter de antagligen hela modulen. Du kan kolla där du har köpt den, så kan de säkert ta fram priser på ett sådant byte.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.