Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

14599_143368329148166_1310936467_n.jpg

Isoacoustic stands., väldigt smidiga och bra. Ska dock testa att höja mina en aning idag.

mvh Jon

Joo smidigheten lockar, men har du jämför med stativ ???

Jag är skeptisk till lösningen, verkar vara mest små hemma studios som använder ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo smidigheten lockar, men har du jämför med stativ ???

Jag är skeptisk till lösningen, verkar vara mest små hemma studios som använder ?

Dom är perfekta om du har behov att ha dem på ett arbetsbord/mixerbord och behöver få upp dem i bra öronhöjd. Dessutom så hjälper de ljudet en del med sin smidiga konstruktion. Exakt hur det funkar vet jag inte detalj, men att det fungerar bra kan jag skriva under på. Ett annat alternativ är ju att fixa golvstativ + isoacoustics på dem 🙂

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är perfekta om du har behov att ha dem på ett arbetsbord/mixerbord och behöver få upp dem i bra öronhöjd. Dessutom så hjälper de ljudet en del med sin smidiga konstruktion. Exakt hur det funkar vet jag inte detalj, men att det fungerar bra kan jag skriva under på. Ett annat alternativ är ju att fixa golvstativ + isoacoustics på dem 🙂

mvh Jon

Tror dom är lite svår att jämfölra med stativ som väger 30-45 kg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka säljer dessa? Själv tyckte jag de var svinsnygga men framför allt verkar de bra!

Ordermusic, Claes och säkert fler.

Vad jag har läst på, så är det en mkt dålig idé att ha monitoerna på skrivbordet, vilket är tanken med IsoAcoustics ?

Ibland har man inget val och då gör detta stativ underverk. Men som sagt är stativet till för att användas på alla underlag - bord, golvstativ, mätarbryggor. De gör nytta oavsett. Det ultimata är att ha ett riktigt stabilt stativ och sedan dessa ovanpå. Poängen är att man vill ha högtalaren helt frikopplad från underlaget, OAVSETT vilket underlaget är. Detta för att förhindra alla former av stomljud. Högtalaren kommer till sin rätt när den "svävar" fritt.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ordermusic, Claes och säkert fler.

Ibland har man inget val och då gör detta stativ underverk. Men som sagt är stativet till för att användas på alla underlag - bord, golvstativ, mätarbryggor. De gör nytta oavsett. Det ultimata är att ha ett riktigt stabilt stativ och sedan dessa ovanpå. Poängen är att man vill ha högtalaren helt frikopplad från underlaget, OAVSETT vilket underlaget är. Detta för att förhindra alla former av stomljud. Högtalaren kommer till sin rätt när den "svävar" fritt.

Låta dom hänga i fiskelinor ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Zaor isostand och spikes osv.... vet inte om det gör det mer klart..hur dom tänker med konstruktionen ????

"Other Concerns with Speaker Stands

Once the primary concerns with speaker stands are satisfied, there will be a few other issues to address. One of the most important is the floor-to-stand connection. Typically, a stand will have spikes connected to the floor which are intended to cut down further on vibrations. In fact, most of the individual audio components may have smaller versions of these on which they rest in hi-fi racks. The same principle applies: the more isolation, the better.

Some studies suggest that these spikes may not always serve as the ideal means for isolation. Spikes of poor design could even increase the level of vibrations. How can one tell the difference? On some levels, it may be an unattainable goal. However, one way is to test the stand with more pliable extensions (i.e., rubberized). By creating a soft landing place for the speaker stand, fewer vibrations may result. On the other hand, experts have found that a light amount of movement may end up producing a superior sound. The movement caused by the spikes in effect grounds any vibrations and does the job.

The other spot which needs proper isolation on a speaker stand is where the speaker itself rests. Cones are usually the means for separating the speakers from the stand's platform. In most cases, these cones have been designed with the right approach and handle the job adequately. Nonetheless, for the beginner it is an important element to consider. If a cone ends up channeling more vibrations than it isolates, it is a counterproductive accessory.

Finally, there is the element of the impact of the stand on the floor itself. Since speaker stands are heavy objects, spikes can end up digging into the floor over time. If there are carpets in the room, the likelihood will rise. Hardwood floors may become indented as well but -- the added depth of sound being the main goal -- the best approach is to choose a spot carefully and keep the stands in the same position. The narrowest spikes will probably not be noticed. Another option is to use a receptor between the floor and the spike.

In the end, there are far more benefits to usingspeaker standsthan any minor drawbacks might spoil. In fact, the hi-fi system many audiophiles dream of will not be complete without them. With all of the options on the market today, there is no budget that can't be accommodated.

Sam D Goddard is an audio enthusiast who writes about how you can get the most out of music"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela tänket med spikes är fel från början till slut och är därför ingenting annat än en onödig designsak, oavsett hur de försöker vrida och vända på det. Spikes finns antagligen kvar för att tillfredställa inbitna "audiofiler" som en gång i tiden har lurats att tro att det gör nytta - och sedan vägrar acceptera att det inte stämmer, som i så många andra fall när det gäller "audiofil"-världen.

Från högtalaren kommer en viss mängd vibrationer som transporteras i det hårda materialet. Vare sig du har en hel yta som överför vibrationerna till underlaget eller om du koncentrerar det till några små punkter (spetsarna på några spikes), så är det fortfarande precis samma rörelseenergi som kommer att överföras. Det fungerar precis som en vattenslang; Om du nyper ihop öppningen så att den blir mindre, så kommer fortfarande lika mycket vatten, men strålen blir hårdare. Det enda sättet att reducera sådana vibrationer, är med någon form av absorbent. Hade spikes varit det minsta meningsfullt, så hade man sett sådana överallt i industrin när maskiner ska bullerdämpas - men där används ingnting annat än absorberande material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Zaor isostand och spikes osv.... vet inte om det gör det mer klart..hur dom tänker med konstruktionen ????

"Other Concerns with Speaker Stands

Once the primary concerns with speaker stands are satisfied, there will be a few other issues to address. One of the most important is the floor-to-stand connection. Typically, a stand will have spikes connected to the floor which are intended to cut down further on vibrations. In fact, most of the individual audio components may have smaller versions of these on which they rest in hi-fi racks. The same principle applies: the more isolation, the better.

Some studies suggest that these spikes may not always serve as the ideal means for isolation. Spikes of poor design could even increase the level of vibrations. How can one tell the difference? On some levels, it may be an unattainable goal. However, one way is to test the stand with more pliable extensions (i.e., rubberized). By creating a soft landing place for the speaker stand, fewer vibrations may result. On the other hand, experts have found that a light amount of movement may end up producing a superior sound. The movement caused by the spikes in effect grounds any vibrations and does the job.

The other spot which needs proper isolation on a speaker stand is where the speaker itself rests. Cones are usually the means for separating the speakers from the stand's platform. In most cases, these cones have been designed with the right approach and handle the job adequately. Nonetheless, for the beginner it is an important element to consider. If a cone ends up channeling more vibrations than it isolates, it is a counterproductive accessory.

Finally, there is the element of the impact of the stand on the floor itself. Since speaker stands are heavy objects, spikes can end up digging into the floor over time. If there are carpets in the room, the likelihood will rise. Hardwood floors may become indented as well but -- the added depth of sound being the main goal -- the best approach is to choose a spot carefully and keep the stands in the same position. The narrowest spikes will probably not be noticed. Another option is to use a receptor between the floor and the spike.

In the end, there are far more benefits to usingspeaker standsthan any minor drawbacks might spoil. In fact, the hi-fi system many audiophiles dream of will not be complete without them. With all of the options on the market today, there is no budget that can't be accommodated.

Sam D Goddard is an audio enthusiast who writes about how you can get the most out of music"

Inte för att vara brysk.. men det där låter som ett stort dravel i ett dåligt försök att försvara spikes över huvud taget. Om något så gör spikes det lättare för energi att transporteras från högtalare till stativ respektive stativ till golv. Detta eftersom man har en mindre kontaktyta vilket istället ger högre tryck per mm2, d.v.s. bättre kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela tänket med spikes är fel från början till slut och är därför ingenting annat än en onödig designsak, oavsett hur de försöker vrida och vända på det. Spikes finns antagligen kvar för att tillfredställa inbitna "audiofiler" som en gång i tiden har lurats att tro att det gör nytta - och sedan vägrar acceptera att det inte stämmer, som i så många andra fall när det gäller "audiofil"-världen.

Från högtalaren kommer en viss mängd vibrationer som transporteras i det hårda materialet. Vare sig du har en hel yta som överför vibrationerna till underlaget eller om du koncentrerar det till några små punkter (spetsarna på några spikes), så är det fortfarande precis samma rörelseenergi som kommer att överföras. Det fungerar precis som en vattenslang; Om du nyper ihop öppningen så att den blir mindre, så kommer fortfarande lika mycket vatten, men strålen blir hårdare. Det enda sättet att reducera sådana vibrationer, är med någon form av absorbent. Hade spikes varit det minsta meningsfullt, så hade man sett sådana överallt i industrin när maskiner ska bullerdämpas - men där används ingnting annat än absorberande material.

Mycket bra skrivit det där! speciellt det där med vattenslangen bra analogi 🙂

Tur att du finns Claes, som sätter ner fötterna på jorden lite, annars hade man ju gått på det där PR snacket som Zaor vill framföra.

Och framförallt, så håller jag med dig om nu ideén hade varit så lysnade skulle dom väl användas överallt ???

Men jag tror många hifi människor kanske tror att det är en totalt ny lösning 🙂

Som sagt det enda som talar fär Isostand för min del är det faktum att den väger 45 KG. 45KG är bland dom tyngsta

som produceras när det gäller högtalarstativ och överskrider normen med stor marginal..

Det enda som skulle göra det försvarsbart att använda spikes är om konstruktören tänkt som så, att

självgrund stativet är såpass stabilt, och väger så mkt så att dessa spikes är mest till för att ge det "lilla extra" .

Sedan ser det ju snyggt ut. Men jag förstår av de tester som gjorts kommer dessa spikes oavsett vad göra mer skada en nytta ?

Även om dom är placerade mer mest för syns skull ? (vilket jag måste anta då dom insatta verkar såga konceptet rejällt)

Synd iallafall, ISOSTAND var ju massproducerade och hade varit lätt att beställa... De andra alterntiven då måste man speciellbeställa osv..

Det enda som

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara brysk.. men det där låter som ett stort dravel i ett dåligt försök att försvara spikes över huvud taget. Om något så gör spikes det lättare för energi att transporteras från högtalare till stativ respektive stativ till golv. Detta eftersom man har en mindre kontaktyta vilket istället ger högre tryck per mm2, d.v.s. bättre kontakt.

Det är ingen fara, jag tar det inte personligt i och med att det inte är jag som skrivit 🙂

Jo som sagt, men nu är det ju så att bara en liten del av själva konstruktionen består av spikes. Det som är det intressanta och det man fortfarande vill ha svar på är hurvida kombinationen av spikes och ett 45 kg stativ är en bra idé, om du alltså bidrar till något bra, eller hur dom har tänkt. Vad skulle man kunna vinna på att koncentrera energin på spikes på det sättet..

Det stora frågan är ju fortfarande som jag undrar är om dessa spikes gör mer skada än nytta, och om det isåfall hade varit bätter om dom hade monterat plattan direkt på stativet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes och Desvaenger. Jag har inte heller någon fårståelse för hur dessa säljargument fortfarande finns kvar. Vibrationerna från högtalarna vill vi ju inte ska överföras till underlaget dom står på för att undvika resonans i detsamma. Lecablock har bra transmissionsförluster och passar därför utmärkt till högtalarstativ. Jag lovar att inte tjata mer om Lecablock i denna tråd nu :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes och Desvaenger. Jag har inte heller någon fårståelse för hur dessa säljargument fortfarande finns kvar. Vibrationerna från högtalarna vill vi ju inte ska överföras till underlaget dom står på för att undvika resonans i detsamma. Lecablock har bra transmissionsförluster och passar därför utmärkt till högtalarstativ. Jag lovar att inte tjata mer om Lecablock i denna tråd nu :-)

Jag undrar om liknande produkter har funnits förut eller om det är något nytt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Från högtalaren kommer en viss mängd vibrationer som transporteras i det hårda materialet. Vare sig du har en hel yta som överför vibrationerna till underlaget eller om du koncentrerar det till några små punkter (spetsarna på några spikes), så är det fortfarande precis samma rörelseenergi som kommer att överföras. Det fungerar precis som en vattenslang; Om du nyper ihop öppningen så att den blir mindre, så kommer fortfarande lika mycket vatten, men strålen blir hårdare.

ehum....

tycker nog slangliknelsen haltar särskilt med tanke på att när du klämmer åt den ordentligt så minskar ju flödet till lätt droppande om inte matartrycket är oändligt högt

du får gärna länka till nån fysikalisk förklaring som visar hur det funkar - intressant ämne

jag hittade detta: http://www.avforums.com/forums/blogs/russell-williams-96948/224-av-hifi-myths-pt-v-spikes.html

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

ehum....

hur menar du liknelsen från vattenslang till spikes kan föras över?

står en högtalare på spikes å hoppar vilt på golvet eftersom alla vibrationer ska fokuseras ner på smala punkter istället för en hel yta?

du får gärna länka till nån fysikalisk förklaring som visar hur det funkar - intressant ämne

Nej - bara att vibrationerna blir väldigt mycket kraftigare i de små punkterna, än de blir i varje sådan liten punkt när det sprids ut på hela ytan. Rörelseenergin som förs över blir alltså lika stor totalt sett vare sig det handlar om hela ytan eller fyra små punkter där allt koncentreras.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - bara att vibrationerna blir väldigt mycket kraftigare i de små punkterna, än de blir i varje sådan liten punkt när det sprids ut på hela ytan. Rörelseenergin som förs över blir alltså lika stor totalt sett vare sig det handlar om hela ytan eller fyra små punkter där allt koncentreras.

ja fast stämmer detta?

det enda jag hittar är att spikes är ett sämre alt än gummifötter tex men inte att dom skulle vara sämre än inget

teorin bygger också på att golvytan spikes binder mot inte är så hård att spikesen inte sjunker ner i det vad jag förstått

hur är det dessutom med olika frekvenser?

sker överföringen likadant oavsett frekvens?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - bara att vibrationerna blir väldigt mycket kraftigare i de små punkterna, än de blir i varje sådan liten punkt när det sprids ut på hela ytan. Rörelseenergin som förs över blir alltså lika stor totalt sett vare sig det handlar om hela ytan eller fyra små punkter där allt koncentreras.

Ja och nej skulle jag säga. Jag gillar inte spikes, men dom gör lite nytta då vibrationerna från undersidan av högtalarna, främst i mitten där dom är som värst, inte har kontakt med nåt annat än luft. Sen för att vibrationerna inom den mottagande ytan ska vara direkt motsvarande den alstrande ytan oavsett träffyta så måste underlaget vara av oändlig hårdhet med fullständig kontakt mot den alstrande ytan (men med valfri kontaktyta mot sig själv alltså), vilket verkar vara varför många industriella maskiner samt tvättmaskinerna i våran tvättstuga står på några centimeter tjocka stålrör.

Jag TROR att spikes först och främst är till för tower-högtalare som skulle riskera att tippa om dom stod på skum, och att dom då är menade som det minst jävliga av de alternativ som finns för just towers, men som med många andra "konnässörer" så finns det mycket apskrap bland audiofilerna som bara skaffar saker för sakens skull utan att faktiskt lyssna efter så noga, och att det därifrån har spritt sig till att användas till vanliga satelliter.

Bara gissning dock, känns logiskt.

Och sen kan spikes ge nya irriterande bi-effekter om underlaget de står på börjar oscillera. Mina Rear-högtalare i studion lät något bättre när dom stod på tre rör per styck, men skillnaden blev inte verkligen påtaglig fören jag byggde dämpning av slaktat liggunderlag i tunna strängar. Nu har jag slaktad akustikplatta till allihop, som ska bytas ut mot Mopads all around.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer något med vibrationerna med spikes, så som van Caine säger så kanske det kan vara det minst dåliga alternativet för höga högtalare med förhållandevis liten basyta... Att det händer saker på det sätt som nedanstående kurvor visar, gör däremot att jag tycker att spikes är helt meningslösa - eller rentav skadliga eftersom de skapar distorsion som kommer att interferera med direktsignalen.

Ljudtekniska sällskapet har gjort tester på vibrationerna. Sinusvåg på 125Hz. Övre kurvan visar lådans vibrationer, medan den undre kurvan visar vibrationerna i underlaget - och på kurvan med absorbent är den undre förstorad 2x för att det ska synas tydligare, medan den undre kurvan med spikes inte har förstorats...

Spikes:

post-393-0-88588400-1356385881.jpg

Absorbent:

post-393-0-39677800-1356385894.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer något med vibrationerna med spikes, så som van Caine säger så kanske det kan vara det minst dåliga alternativet för höga högtalare med förhållandevis liten basyta... Att det händer saker på det sätt som nedanstående kurvor visar, gör däremot att jag tycker att spikes är helt meningslösa - eller rentav skadliga eftersom de skapar distorsion som kommer att interferera med direktsignalen.

Ljudtekniska sällskapet har gjort tester på vibrationerna. Sinusvåg på 125Hz. Övre kurvan visar lådans vibrationer, medan den undre kurvan visar vibrationerna i underlaget - och på kurvan med absorbent är den undre förstorad 2x för att det ska synas tydligare, medan den undre kurvan med spikes inte har förstorats...

Spikes:

post-393-0-88588400-1356385881.jpg

Absorbent:

post-393-0-39677800-1356385894.jpg

Ja, men kan man inte ifrågasätta testet ifråga också ? antar att inte allt är skrivit i sten....

Är ju så otroligt många faktorer att ta hänsyn till... t.e.x hur spikes sammverkar med andra matrial osv.

Finns ju hybrid lösningar med t.e.x Zaor ISOSTAND...

Spikes på cementgolv tycker jag låter vettigt..men vem fan har cementgolv nuförtiden... typ ingen..

såvida man inte bor i källare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Testet är nog så tillförlitligt det kan bli. Ljudtekniska Sällskapet är seriösa audio-entusiaster (alltså inte sådana stollar som man brukar förknippa med uttrycket "audiofil", utan snarare sådana som uttrycket borde förknippas med...), med folk som exempelvis den välkände Ingvar Öhman i styrelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testet är nog så tillförlitligt det kan bli. Ljudtekniska Sällskapet är seriösa audio-entusiaster (alltså inte sådana stollar som man brukar förknippa med uttrycket "audiofil", utan snarare sådana som uttrycket borde förknippas med...), med folk som exempelvis den välkände Ingvar Öhman i styrelsen.

mmm okej, då får vi väl tro på det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi bortser från det luftburna ljudet och fokuserar på vad som händer med ljudet mellan högtalare/underlag och tar som exempel en högtalare ståendes på ett stativ, så kommer ljudet att fortplanta sig från högtalren, nedåt i stativet och vidare ned i golvet, både vertikalt men även i sidled. Med spikes så överförs den totala rörelseengin från högtalaren ned i golvet med i stort sett försumbara förluster. Inget bra tycker jag. Inget bra om golvet är av betong heller.

Det som borde vara önskvärt här är en "brygga" med en dynamisk styvhet mellan högtalare / underlag, som tar upp så stor del av rörelseenergin som möjligt och omvandlar den till värme. Så stor förlust som möjligt i komponeneterna mellan högtalare och underlaget som den står på helt enkelt. Det är ungefär samma teknik som man använder sig av vid avvibrering av tunga maskiner tex. I dessa fall adderar man massa i fundamentet som maskinen står på - att jämföras med ett sandfyllt högtalarstativ tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi bortser från det luftburna ljudet och fokuserar på vad som händer med ljudet mellan högtalare/underlag och tar som exempel en högtalare ståendes på ett stativ, så kommer ljudet att fortplanta sig från högtalren, nedåt i stativet och vidare ned i golvet, både vertikalt men även i sidled. Med spikes så överförs den totala rörelseengin från högtalaren ned i golvet med i stort sett försumbara förluster. Inget bra tycker jag. Inget bra om golvet är av betong heller.

Det som borde vara önskvärt här är en "brygga" med en dynamisk styvhet mellan högtalare / underlag, som tar upp så stor del av rörelseenergin som möjligt och omvandlar den till värme. Så stor förlust som möjligt i komponeneterna mellan högtalare och underlaget som den står på helt enkelt. Det är ungefär samma teknik som man använder sig av vid avvibrering av tunga maskiner tex. I dessa fall adderar man massa i fundamentet som maskinen står på - att jämföras med ett sandfyllt högtalarstativ tex.

angående fylla stativ på markanden...finns det bara för hemmasnickaren eller finns det någon produkt att köpa som man kan fylla med sand ?

Link to comment
Dela på andra sajter

angående fylla stativ på markanden...finns det bara för hemmasnickaren eller finns det någon produkt att köpa som man kan fylla med sand ?

t.ex http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hogtalare/bw_cm_golvstativ_silver.htm

http://hifi-punkten.se/produkter.asp?show_info=true&Kategori_Level1=Rack,%20stativ%20och%20f%E4sten&Kategori_Level2=Stativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.