Jump to content
Annons

kemper vs. topedor live vs. torpedo c.a.b

Terror

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Om effekterna inte är så bra ... kan man köra som en vanlig förstärkare m Kempern då? Gitarr-Effekt-Kemper-Ljudkort?

Jodå det går utmärkt att köra med andra effekter tillsammans med den.

Dela på andra sajter

Annons

Ja juste, de har jag tänkt på också.

Jag fattar att de är "exakta kopior av lådor, topp, mick, eq". Men är dem, vad ska man säga, mixklara eller "färdigmixat ljud"?

Tex om man laddar ner vissa drumsamples, ibland är dem "mix ready", vilket betyder att dem låter piss om du inte lägger lite kompressor, reverb, eq och annat skit du vill ha på. Är det samma sak här? Krävs det mycket post-prod på ljuden? Eller är dem flesta så pass bra att de bara är att spela in, lägga bas, trummor och sång and you're good to go?

Enkelt: Är ljuden så pass bra så man slipper EQ:a en massa (som man annars måste med impulser)? Ni fattar nog vad jag menar 🙂

Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den funkar precis som med en riktig stärkare. Du får ratta in ljudet som du vill ha och sen är det bara att lira in. Inget massa processande som med t ex ampsims.

Dela på andra sajter

Den funkar precis som med en riktig stärkare. Du får ratta in ljudet som du vill ha och sen är det bara att lira in. Inget massa processande som med t ex ampsims.

ja kanske formulerade frågan lite fel. När dem har "profilat", har dem nollat ( klockan 12 ) alla EQ på ampsen, eller tror du att dem rattat in "de bästa möjliga ljudet"? Det var mer det jag menar. Alltså om all EQ på toppen är flat eller inte.

Dela på andra sajter

Om jag fattat det rätt ... har ju bara läst om den, så är en profil skapad efter hur man satt upp förstärkaren - med EQ inställd men man ska kunna ändra på EQ efteråt också. It's the magic of it all liksom. 😲 Jag har fortfarande inte provspelat en Kemper men är löjligt sugen. Egentligen en helt galen investering just nu med en nybakad bäbis i hushållet, när skulle jag ha tid att spela på Kempern? Tom blick av habegär... 😳

Dela på andra sajter

Nej jag hatar impulser! De är därför jag startade tråden såklart 🙂 Jag vill därifrån. Anledningen till att jag frågar hur den är rakt in i kortet Vs. in i en cab och sen till kort är för att jag sätt youtube-klipp där folk har kört ut den till en låda, istället för kortet. Det var därför jag undrar. Jag förstår konceptet med den.

Men om jag har förstått det rätt så är det alltså

Gitarr > Kemper > ljudkort \

.................................................................... - Lika bra om inte exakt samma ljudkvalite

Gitarr > Kemper > Cab > sm57 > ljudkort /

De flesta ljudklipp och videos som är upplagda i "Kempertråden" och på youtube mm är DI direkt från Kemper.

direkt från gitarr >Kemper >ljudkort (eller PA/monitor).

Du slipper IR eftersom den använder ett eget system som bakar in cab+mic.

Om man vill koppla den till poweramp och vanlig gitarrhögtalarlåda så är det enkelt att bypassa cab från profilen.

Alternativt koppla samtidigt både till direkt lajnat monitor/PA (med Kemper cab) och till pwramp + gitarrhögtalare (utan Kemper cab).

Eller wdw (wet,dry,wet).

Du kan även använda den som fristående DI cab/mic låda, som Torpedo.

Jag gillar Torpedo serien men tycker den har lite för hög prislapp för att bara erbjuda IR.

Armin på Kemperforumet sålde sin Torpedo VB101 när han provade att använda Kemperns cabs på samma sätt.

Här är två trådar med tips om det: "Using the KPA like a Torpedo C.A.B?"

http://kemper-amps.c...ad&postID=16498

http://kemper-amps.c...D=4676&pageNo=1

Redigerat av Magpie
Dela på andra sajter

Intressant. Eq:n du har på kempern, när du använder den, moddar man då orginalljudet eller blir de typ "eq på eq", alltså att de inte är själva toppens eq du påverkar utan en eq utöver ljudet dem profilat..

Först rattar man in sitt/sina sweetspot ljud som man vill ha det med förstärkare, mickar mm. Profilen som skapas är inte statisk utan kan justeras rejält i efterhand.

Tex om någon skapat en profil med mickar som har vintage output så kan man justera gain och eq för att passa en mick med hög output och tvärtom.

Det är som att prova någon annans setup. Man får ibland göra några justeringar så det passar sin gitarr och öron.

Vissa profiler passar perfekt, några vill man ändra eq, gain, justeringar på, eller helt byta cab och ändra soundet totalt.

Det går att profila på några olika sätt och experimentera med grejer i kedjan (pedaler, eq, preamps mm).

1. Förstärkare + cab/mic

2. Förstärkare preamp (via amp fx send out till kpa return)

3. Förstärkare pre & poweramp (via loadbox line out som t.ex Hotplate till kpa return)

4. Profila direkt från dator eller modeler (tex Amplitube, Pod, Axe fx...)

Redigerat av Magpie
Dela på andra sajter

Först rattar man in sitt/sina sweetspot ljud som man vill ha det med förstärkare, mickar mm. Profilen som skapas är inte statisk utan kan justeras rejält i efterhand.

Tex om någon skapat en profil med mickar som har vintage output så kan man justera gain och eq för att passa en mick med hög output och tvärtom.

Det är som att prova någon annans setup. Man får ibland göra några justeringar så det passar sin gitarr och öron.

Vissa profiler passar perfekt, några vill man ändra eq, gain, justeringar på, eller helt byta cab och ändra soundet totalt.

Det går att profila på några olika sätt och experimentera med grejer i kedjan (pedaler, eq, preamps mm).

1. Förstärkare + cab/mic

2. Förstärkare preamp (via amp fx send out till kpa return)

3. Förstärkare pre & poweramp (via loadbox line out som t.ex Hotplate till kpa return)

4. Profila direkt från dator eller modeler (tex Amplitube, Pod, Axe fx...)

Bra svar! Tack.

När du säger profila från dator, räcker det med ett riff? Eller måste man göra ågot spec för att fånga? Tänkte om man hittade några multitracks

Dela på andra sajter

Skit också!

Jag hade ställt in mig helt på att slå till på en Torpedo Live.

Men efter att läst diverse trådar om Kemper och insett att jag inte alls uppmärksammat vad den über-designade lådan egentligen var för något.

Nu efter en hel del Google/youtube/forum surfande lär jag se över vad det är jag egentligen behöver, och ändra strategi.

F-n också! Jag som precis svalt tanken att slänga ut en stor bunt pengar på en Torpedo. Så dyker detta upp! =)

Jag kanske kan sälja något organ. Vad har man två av och endast behöver en? Och är det någon som kan tipsa om en köpare?

Dela på andra sajter

ja kanske formulerade frågan lite fel. När dem har "profilat", har dem nollat ( klockan 12 ) alla EQ på ampsen, eller tror du att dem rattat in "de bästa möjliga ljudet"? Det var mer det jag menar. Alltså om all EQ på toppen är flat eller inte.

Det är väl en av de punkter där folk är lite kritiska rörande Kempern. Man profilerar ju en specifik EQ-inställning, och EQ-rattarna på Kempern kommer inte att svara som rattarna på stärkaren ifråga. Kempern gör en approximation på svepet på rattarna, och det är vad man får att jobba med. Det kan därför skilja ganska mycket på hur rattarna svarar på Kempern jämfört med stärkaren.

Dela på andra sajter

Det är väl en av de punkter där folk är lite kritiska rörande Kempern. Man profilerar ju en specifik EQ-inställning, och EQ-rattarna på Kempern kommer inte att svara som rattarna på stärkaren ifråga. Kempern gör en approximation på svepet på rattarna, och det är vad man får att jobba med. Det kan därför skilja ganska mycket på hur rattarna svarar på Kempern jämfört med stärkaren.

Tack! Det var exakt de svar jag ville ha.

Och till er som har en.. har ni haft problem med detta när de kommer till flexibiliteten? Är det en big draw back?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.