Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har nyligen skaffat mig en Line 6 Pod HD Pro-låda och ska koppla in denna till mitt interface vilket är en Mbox Pro 3.

Jag gissar att jag ska koppla från Balanced Output (Line6) till Line Input (Mbox Pro) men jag är osäker ifall jag ska koppla in till Mic Input istället eller Insert. Vore bra att veta ifall jag måste köpa kablar för detta (XLR-till-1/4 ifall det är Line Input).

Line6 baksida: http://www.guitarist...-hd-pro-big.jpg

Mbox Pro baksida: http://www.inta-audi...24-99687800.jpg

Vill tillägga att jag är nybörjare på detta och hoppas att jag har gissat rätt.

Tack på förhand! 🙂

/Jens

Annons
Postat (redigerat)

Du är på helt rätt spår.

Jag skulle nog, enklast möjliga, koppla från unbalanced out till line in på m-boxen. Du behöver således bara två helt vanliga telekablar.

Skulle du av nån anledning få problem med något slags jordbrum kan du prova koppla balanserat, men där behöver du XLR-kontakt i ena änden (mot Podens balanced out) och TRS-jack i andra sidan (mot M-boxens line in).

mic-ingångarna ska du ej använda då det INTE är någon typ av mikrofon du ska koppla in. Logiskt va? =) insert är i princip en effektloop, som man eventuellt kan använda om "line in" ej skulle vara tillgängligt, vilket det i ditt fall är, så den kan du också strunta i för tillfället. 🙂

EDIT: ser nu att poden har en switch för "mic/line"-utnivå, den ska i detta fall står på line, men går alltså att köra i "mic" till micingång på mboxen. Jag skulle dock rekommendera att du kör line, du behöver inte kaka på kaka, s.a.s.

EDIT2: Du kan även använda S/PDIF och koppla digitalt om du vill spara dina linjeingångar till annat...

Redigerat av Limpan
Postat

Tackar ödmjukast för svar! Om jag har förstått rätt så får jag bättre kvalité och minskar risk för jordbrum om jag kopplar från balanserat ut från pod till line in på mboxen?

Blir att dra in till stan imorgon och införskaffa 2st XLR-TRS-kabel då 🙂

Bonusfråga: Vad är skillnaden mellan GND och LIFT-switchen under Balanced Output på podden?

Postat (redigerat)

Helt korrekt kabel.

Finns egentligen inget som säger att du får bättre ljudkvalitet av att koppla balanserat, men du kan slippa störningar i överföringen, dock skulle jag säga atti de flesta fall hade det inte gjort någon skillnad om du bara haft tillgång till obalanserat.

Angående gnd/lift så är det en jordlyft som även den har till funktion att ta bort störningar, om de skola finnas. Den tekniska beskrivningen av det får någon annan svara på men principen är att stoppa eventuella jordslingor genom att skilja jord från en utgång till en annan. Typ...

Redigerat av Limpan
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.