Jump to content
Annons

Får ett dedikerat studio rum! Funderingar på akustik..


Casperfren

Recommended Posts

Tjena!

Får ett uthus att göra till studio, och jag vill göra det bra akustiskt, för att spela in och mixa.

Det jag funderat på att göra är att mot kortväggen jag ska mixa mot har jag 195mm glasull med 550mm luft bakom, för att få så mycket direktljud och så lite kamfiltereffekt som möjligt från väggen bakom.

I teorin ska dämpningen ha de här egenskaperna

http://www.stanleyhallstudios.co.uk/pacalc/pacalc.php?s11=2&d11=195&v11=2500&s12=1&d12=551

Sen tänkte jag behandla spegelreflexerna med 100mm glasull med lika mycket luft bakom.

Hur låter det till en början?

Jag känner inte för att köpa mätmick osv, tror inte jag kommer kunna tillämpa de värdena till någon akustikbehandling..

Förresten! Vet någon ungefär vad flödesresistiviteten är i vanliga byggmax-absorbenter? Så att jag kan göra så verklighetstrogna kalkyler som möjligt..

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

och hur vet du att rummet behöver dom där "egenskaperna" om du inte gjort ljudmätningar?

kalkyler är häller inte speciellt verklighetstrogna om man inte vet varför man räknar ut olika saker.

det här är mer verklighetstrogna konstruktioner(hela planden för rummet):

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

om du är intresserad så har jag gjort uträkningar för spaltpanelen som funkar till standard virke/panel mått för bra frekvensområden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tack! Uträkningar skulle vara bra!

Om jag förstår det rätt då, så mäter man, sedan bygger man en sån slat, som man stämmer till pucklar i frekvenser i rummet, så det är alltså en form av membranabsorbent?

Det jag tänkte med det jag skrev innan var ju att om jag bara dödar kortväggen som jag sitter mot, i alla frekvenser kan det ju inte gå fel?

Jag har läst att man nästan inte kan absorbera för mycket i basen, för man vill ju mest ha direktljud av bas från monitorerna?

Tack för svar!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en typ av helmholtz resoanator:

http://johnlsayers.c...Frequencies.htm

panel mönstret har jag beräknat att vara bredbandigt, men det går att stäma till smalare frkvensområden.

detta är baserat på vart som största problemen brukar vara i rum(frekvens områden där det behövas mäst absorbeing)

post-19551-0-87123800-1349957922_thumb.png

Absorberingsvärden:

post-19551-0-47664500-1349958474_thumb.png

Takabsorbent:

post-19551-0-27672400-1349960210_thumb.jpg

om extra lågbasbas absorbering behövs så kan man bygga nedere delen av bakre Corner absorber som membranabsorbent i bakrehörnen.

EDIT: man kan naturligtvis lägga till fler/andra pnelbrädder och glipor(slot) för att absorbera lägre fekvenser i stället för att bygga membranabsorbent.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...