Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har gjort ett CD omslag i Disketch och köpt speciellt CD papper att skriva ut det på. Finns dock ingen mall för utskrift med två cd etiketter på varje papper i Disketch. Har provat mig fram med de flesta varianter nu och inget funkar. Har även lämnat in den till tryckeriet, men ingen kan trycka ut det 🤪. Jag köpte även ett kitt med ett program med mall för att göra/skriva ut etiketter, men det funkar inte på Mac.. Måste ha skivan färdig före torsdag..! 😳

Tacksam för råd!

Annons
Postat

Ja, jag menar etikett för själva CD:n. Nå´n så´n skrivare har jag tyvärr inte.. Blir väl till att skaffa en så´n längre fram när plånboken tillåter.. Någon som känner till om det finns någon mall man kan ladda ner för att kunna köra ut den så den passar etikettpapperna (2CD/sida)?

Postat

Hmm, ok. Borde ju inte vara helt omöjligt att hitta en mall kan man tycka.

Du har möjligtvis inte Word på mac:en? Där skall det finnas (eller kunna laddas hem) Avery-mallar för CD/DVD.

Postat

Vad är det för tillverkare/fabrikat på cd-arken? Det kanske finns nån mall på deras webbsida att ladda hem?

Annars, om du har nåt bra bildbehandlingsprogram, så går det ju att ta den besvärliga vägen och själv mäta upp placeringen på cd-arken och på så sätt göra din egen "mall".

Postat

"How do I adjust the print position?

Use the Page Setup option on the main screen to set the Offsets after you disable the 'Center Horizontally' and 'Center Vertically' as required."

Om du inte hittar något sätt att få två CD-etiketter printade samtidigt får du köra pappret två ggr i printern. (Dvs printa först ena etiketten, rotera sedan pappret ett halvt varv och printa andra etiketten. Behöver nog justera positioner igen.)

Postat

Har ingen hjälp att ge angående din direkta fråga om Disketch.

Min erfarenhet av "label-program" är att man förr eller senare stöter på en begränsning som gör att man måste byta taktik.

Jag gjorde som Berg påpekade, tog den besvärliga vägen och gjorde egna mallar för Illustrator/PDF. Det är lite mekande och provprintning innan man får det snyggt men sen funkar det hela tiden.

Adressetiketter skriver jag ut från word, där finns en mängd mallar och om det skulle saknas någon går det att tillverka sin egen där också.

Prova att göra dina etiketter i ditt ordbehandlingsprogram eller ritprogram. Börja med att rita en cirkel med samma diameter som etiketten och skriv ut den. Sen är det bara att finjustera placeringen mot dina etiketter. Det går nog ganska fort ändå.

Lycka till!

Postat

Har ordnad och grejat och försökt få till det i GIMP och Neooffice, men inte helt enkelt. Ser ut som jag äntligen ska kunna få ut promoskivorna på ett tryckeri imorn som kan trycka mindre produktioner 25-50 ex. Har lyckats konvertera filen till ett format de klarar av nu så det ska väl ordna sig ändå i sista stund. Vad vore livet utan lite extra spänning 😉

Tack för alla bra svar!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.