Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett mixerbord av märket OFO. Har googlat, sökt, letat överallt för information om detta bord, men det enda jag hittar är annonser och bilder (från förra ägaren) på just det bordet jag har i min ägo... Har haft det i replokalen, men tänkte nu koppla ihop det med mina gamla alesis xt a-dattar (3st)... Jag är fullständigt dum i huvudet och novis när det gäller att koppla ihop saker (är musiker, inte elektroniknörd / ljudtekniker) men vill gärna ha en kul hemmastudio med "riktiga" rattar och spakar att dra i för att experimentera med när jag spelar in... (har en hårddiskporta också...)... Kan inte mycket om datorer heller, utan tycker om den fysiska hårdvaran med knappar, dioder som blinkar och lyser, spakar som det händer nåt när man drar i... Nu har jag en fråga eller två... Finns det någon som vet nåt om just detta mixerbord..? Är mitt bord det enda i världen eftersom det inte finns info nånstans om det..? Hur kopplar jag ihop bordet med a-dattarna..? Är jag ute och cyklar om jag drar kablar från "insert" på varje kanal till "in" på a-datten..? Balanserade då..? Har ett gäng multikablar med balanserade tele och phono i andra ändan, även med EDAC kontakt och tele som jag kan köra in i a-dattarna... Har även kringutrustning till att synka a-dattarna för att köra alla tre samtidigt med en "fjärrkontroll"... Hade blivit över mig av lycka om nån har tips på hur jag ska göra och om nån har info om bordet... Men prata till mig som den amatör jag är, inte en massa facktermer alltså... Tack på förhand

Annons
Postat

Hittar ingenting om OFO, annat än att det troligen är en gammal tillverkare som inte finns längre...

Du kan kolla i min Wiki-artikel om mixerbord, så kanske du kan bli lite klokare: http://wiki.kontrollrummet.com/Mixer 🙂

Postat

Att koppla från insertarna kan nog funka, du kan få problem med nivå iom att du inte kan använda kanalfadern. Om du har direct out på varje kanal skulle jag använda dom.

Du bör kunna använda dina balanserade mutlikablar, vet inte om det har blivit standard, men förut kunde senden från insertarna ligga på antigen tip lr ring.

Postat

Tackar både Peter och Claes! Claes, jag har lusläst wikin och fått mycket matnyttig info därifrån... Peter, jag har inga direct out, bara insert...

Angående bordet är det made in England, nån gång på 80-talet tror jag... I replokalen funkade det kanon och gav ett fint ljud till dom grejorna vi hade där... Jag köpte det billigt för ett år sen ungefär... A-dattarna är "arvegods" från ett gammalt band jag var med i innan, och när vi la av och delade på prylarna hamnade dom hos mig... Vi spelade faktiskt in en CD med dom bandarna men jag rattade inte, och jag vill minnas att vi hade ett Behringer Eurodesk mixerbord då... Jag är av den uppfattningen att för att lära sig ljud "på riktigt" så skadar det inte att lära sig med gamla grejor... Har alltid velat pilla med det, men aldrig haft möjlighet... Har Cubase och sånt, men det är inte samma sak på nåt sätt... Är grymt imponerad av gamla dokumentärer när man får se Beatles, Pink Floyd, och inte minst 10 cc in action... Experimentlusta, kreativitet, att se Ringo Starr förklara att man vrider och spakar, sen låter gitarren som ett piano, och tvärt om... 🙂 Jag vill experimentera med lågbudget alternativ, få fram kreativiteten istället för att med musen klicka på nåt så låter det genast som man vill, men fattar inte varför... Jag har en ambition att med dom enkla medel jag har göra nåt kul och bra... Back to basic så att säga... Resultatet lägger jag upp på nån sida framöver... 😄

Postat

Man kan ställa adatarna i läge så att det som går in på ingångarna skickas vidare till utgångarna.Kopplar du via inserten på bordet får du då tillbaka signalen från bandaren och kan fixa lyssningen på samma kanal på bordet. Och när du sedan spelar upp det du spelat in spelas det upp på samma kanal.

Postat

" Har Cubase och sånt, men det är inte samma sak på nåt sätt... Är grymt imponerad av gamla dokumentärer när man får se Beatles, Pink Floyd, och inte minst 10 cc in action..."

En själsfrände! Pink Floyd programmet nyligen var helt enormt! Jag är väl en idiot, men jag tycker datorer är så ointressanta de kan bli. Bra att surfa på, men att klicka fram musik med en mus?!?

Det kanske är möjligt för vem som helst att köpa ett gammalt stort as till Soundcraftbord och två eller fler A-dattar och få det att funka genom insert? A-dattar är väl billiga o bortglömda nu, nästan mer bortglömda än rullbandspekare?

drloop (oregistrerad)
Postat

Lägg upp lite bilder på baksidan av mixern och gärna hur en kanalstripp ser ut så kan vi komma långt.

Postat

En själsfrände! Pink Floyd programmet nyligen var helt enormt! Jag är väl en idiot, men jag tycker datorer är så ointressanta de kan bli. Bra att surfa på, men att klicka fram musik med en mus?!?

Det kanske är möjligt för vem som helst att köpa ett gammalt stort as till Soundcraftbord och två eller fler A-dattar och få det att funka genom insert? A-dattar är väl billiga o bortglömda nu, nästan mer bortglömda än rullbandspekare?

Jodå, bortglömda och billiga... Försökte sälja dattarna, noll intresse... Rullbandare är fräckt... Som 13 åring spelade jag in i studio för första gången... Ett skolprojekt... Rullbandaren och mixerbordet var det häftigaste jag sett i verkligheten... Håller med dig när det gäller datorer, kul att surfa på, och att vara här på forumet...

Men tänka sig... Min morfar var skulptör och målare, en konstnär... Han skulpterade och målade för glatta livet... Vackra tavlor som får ögat att njuta, precis som musik ska få örat att njuta... Tänk om man skulle ta och göra en tavla i ett ritprogram med alla finesser för att slippa tänka själv, skriva ut det på duk i en storformatsprinter, rama in och kalla det för ett konstverk... Eller i värsta fall programera en ASEA robot att skulptera... Morfar skulle vända sig i graven... Klicka med musen...

Känns som detta ämne kräver en ny tråd...

Postat

Underbart! Bakelitrattar, spakar så stora och tröga att man måste ta i med bägge händerna, mikrofoner stora som missiler, och som det luktar bränt damm om.

Postat (redigerat)

Jag kan berätta lite grand om OFO-borden. OFO är en ljudfirma som startades i Linköping tidigt 80-tal av Torsten Ohlsson, som, vill jag minnas, var professor i akustik på Chalmers (är inte helt säker på detta). Framförallt tillverkade OFO högtalare, deras monster till subbar var omtalade. Istället för krökta horn, för storlekens skull, valde de att att bygga dem med raka horn vilket gjorde dem mastodontiska. Men de lät bra :-). Körde själv på OFO några år under 80-talet. De hade till att börja med ingen egen tillverkning av mixerbord utan var agent åt märket"Frunt". Frunt-mixrarna bytte så småningom namn till "Soundtracs", ett inte helt obekant märke :-) men nånstans där tror jag att OFO bestämde sig för att de skulle ha ett bord med sin egen label och så kom OFO-bordet och de släppte agenturen för Soundtracs. OFO-bordet legotillverkades i England av en firma vars namn jag inte kommer ihåg just nu men jag tror att den hette "Soundout" eller nåt liknande. Tyvärr höll inte OFO-bordet samma klass som Soundtracs. Komponenterna var inte de bästa och brusnivån ganska hög. Volympottarna pajade gärna efter ett tag och en del småfel brukade dyka upp. Jag äger själv dels ett gammalt Frunt- bord som faktiskt inte är dåligt alls, men vars ena masterbus är bränd (kanske ska se till att reparera det nån gång), och dels ett 16-kanals OFO-bord som jag köpte billigt på tradera mest för nostalgins skull. Jag har testat det och kommit fram till att jag inte kan använda det till nåt vettigt i nuvarande skick, kanske om jag byter en del komponeter, bl a volympottarna som har pajat allihop. Vet inte i vilket skick ditt bord är, men jag misstänker att det genererar en del brus. Fast, å andra sidan, så kanske du älskar soundet i det och då är det bara att köra :-)

Företaget OFO är numera audio-konsulter och uthyrare av utrustning. De driver också en mediautbildning på ett gymnasium i Linköping. Jag tror inte att de längre har nån egen tillverkning.

Redigerat av mucko

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.