Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag säger "Metalcore", vad tänker du på då?

Jag antar att dem flesta svar är:

1. Steven Slate
  2. Joey Sturgis
  3. Samplade trummor
  4. Pod Farm
  5. Glitch/shutter
  6. Bass-drops

Jag har varit medlem här tillräckligt länge för att förstå att de är en musikgenre som inte är alltför populär här. Men, det finns ändå vissa som gillar det.. som jag tex 🙂 Denna tråd handlar just om "glitch" och "shutter". Där du choppar upp gitarr eller sångspår. Vissa hatar det, vissa älskar det. Jag personligen är ett stort fan av det, och vill gärna pröva det i mina produktioner. Jag har gjort det ett fåtal gånger, men bara lite simpelt. Dem gånger jag har gjort det har jag bara klippt i spåren lite enkelt, men jag vill nu ta det ett steg längre.

Lyssna här så hör ni vad jag menar: Memphis May Fire – Alive In The Lights lyssna runt 2:50 in i låten. Hur gör man de på snyggaste sätt?
    Ett annat exempel: Memphis May Fire – Prove Me Right - pratar om gitarrerna när allt kommer igång där i början. (Dem kör drop G# btw. Underbart!)

Kör Logic Pro 9. Finns de några pluggar för de?

Annons
Postat

När allt kommer igång igång är det enda jag kan höra i gitarrväg vanligt palm chuggande.

Däremot har dom cuttat upp sången och troligtvis använt en Beatrepeater plugg.

Det brukar finnas standard i de flesta musikprogram. Troligtvis även i Logic.

Om man kombinerar det med att till exempel pitcha ner samtidigt kan man skapa ytterligare sköna effekter

Postat (redigerat)

När allt kommer igång igång är det enda jag kan höra i gitarrväg vanligt palm chuggande.

Däremot har dom cuttat upp sången och troligtvis använt en Beatrepeater plugg.

Det brukar finnas standard i de flesta musikprogram. Troligtvis även i Logic.

Om man kombinerar det med att till exempel pitcha ner samtidigt kan man skapa ytterligare sköna effekter

på låten 'Prove me right', hör du inte effekten när trummfillet kommer igång?

Jag ska spana upp de där.

Redigerat av Terror
Postat

Det absolut enklaste sättet är ju att hacka upp sången i otroligt små delar och sedan mixtra med längden på "hacken" till du känner dig nöjd. Annars, Effectrix som någon nämnde.

Postat

Du över över 35 år antar jag ;D Eller ett Iron Maiden-fan haha

Tack för tipset iaf!

Inte passerat 30-strecket riktigt än och Iron Maiden har väl gjort ett par bra låtar, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?

Som jag förstod det sökte du efter glitch-vst:s, och då är det mer eller mindre lag på att tipsa om just dblue glitch.

Postat

Inte passerat 30-strecket riktigt än och Iron Maiden har väl gjort ett par bra låtar, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?

Som jag förstod det sökte du efter glitch-vst:s, och då är det mer eller mindre lag på att tipsa om just dblue glitch.

Det var ett skämt 🙂 Lite skoj i den tråkiga vardagen måste man få ha. Eftersom du la till det onödiga "otrevligt ljud", så ville jag också lägga till något onödigt i svaret. Gjorde det med kärlek friend. Trevlig söndag! och tack för tipset igen!

• 3 veckor senare...
Postat

Det var ett skämt 🙂 Lite skoj i den tråkiga vardagen måste man få ha. Eftersom du la till det onödiga "otrevligt ljud", så ville jag också lägga till något onödigt i svaret. Gjorde det med kärlek friend. Trevlig söndag! och tack för tipset igen!

Eeh, vänta nu... Jag skrev "Otroligt trevlig", absolut inte "otrevligt ljud". Läs om - läs rätt.

Postat

Oj! 😮 my bad! Hade nog förväntat mig sarkastiska svar så läste nog de jag ville läsa haha. Ber om ursäkt!

Jag är aldrig sarkastisk när det kommer till glitch, och/eller "oljud". Fan, jag pysslar ju med noise 😛.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.