Jump to content
Annons

Eq o lowcut-trix för göttig bas i mix?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag gillar den botten i elbas o kagge, o hela mixen, som finns vid 70 o 80 hz ungf. På masterspåret brukar jag buffa upp eq bara ett par db där, o sen skära skära en del lägre ner. Nån som har några ideer om detta? Jag tänker att man kan ta bort lite annat, kanske vid både 50 o 200 hz för att kunna framhäva 75 hz lite extra utan att helheten börjar rassla i normalstereosar?

Aston Barrett wannabee - 55 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Vänta nu om jag har förstått dig rätt. Du brukar höja 70-80hz i mixen först? Då finns det ingen anledning att höja där i mastern. 20-35hz brukar man skära bort allt så att sänka vid 50hz är totalt onödigt. Har du läst den här? http://www.ps139.com/vs880ex/pages/OzoneMasteringGuide.pdf Visserligen för Ozone pluggen men giltig när det gäller mastring överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skär alltid rubbet under 28 Hz oavsett master.. Det sparar en massa dynamiskt utrymme för att labba runt 70-160 Hz.. Finns inget vettigt alls under 30 Hz! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu om jag har förstått dig rätt. Du brukar höja 70-80hz i mixen först? Då finns det ingen anledning att höja där i mastern. 20-35hz brukar man skära bort allt så att sänka vid 50hz är totalt onödigt. Har du läst den här? http://www.ps139.com...teringGuide.pdf Visserligen för Ozone pluggen men giltig när det gäller mastring överhuvudtaget.

Nej det är masterspåret jag tänker på. Elbasen gör jag lite bredare svep på och kaggen genom den EV ND868 jag har brukar ofta låta bäst helt utan eq. Så det är i Finalizerburken jag brukar göra nåt sånt här. Först ett lowcut filter som jag ställer på 35 hz, sen ett litet lyft vid ca 70 eller 80 hz o kanske en dipp vid 250 hz. Jag tycker det blir snyggare att dutta lite bas-eq på stereospåret än att göra samma sak på elbas o kagge. På stereospåret vill jag inbilla mig att det blir lite samma effekt som rullbandare ger, ett lyft vid just 80 hz...

Efter det här i kedjan har jag en sorts analog distgenerator som jag värmer ljudet en aning med, multibandskompressor nästan på noll och en limiter sist.

Tack för länken, glor där nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skär alltid rubbet under 28 Hz oavsett master.. Det sparar en massa dynamiskt utrymme för att labba runt 70-160 Hz.. Finns inget vettigt alls under 30 Hz! 🙂

Då är jag inte helt fel ute med 35 hz lowcut... Den skär inte superbrant heller vad jag kan höra...

Hm. Kollade i burken, den står på 32 hz ser jag. Det är fasta lägen, de närmaste är 20, 25 32 o 40 hz, finns både högre o lägre med. Nu när jag har bättre lyssning än förr kanske jag borde växla ner till 25 hz basscut? Med gamla monitorerna hörde jag så dåligt vad som hände där nere och tog 32 hz lite grann av rumbleskräck... Går jag ner ett hack i lowcut kanske det göttar på i basen utan ett 2 db lyft vid 75 hz...?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Izotopexemplets fyrbands multikompressor delar de vid 125 hz, 2 khz och 10 khz.

http://www.ps139.com/vs880ex/pages/OzoneMasteringGuide.pdf

(sidan 44)

Min multibandare är bara trebands. Jag brukar dela basen vid samma 125 hz, men till det övre registret vid 3,15 khz. Limitern är oxå multiband och delar vid samma frekvenser. Borde jag höja den övre frekvensen något för att få bättre koll på cymbalregistret? Sångregistret går ju högre än 3,15 khz, är det ett stark sångparti kanske det bråkar med, och stryper cymbalerna i onödan?

Jag komprimerar basen och toppen mer än midden. Så högt ratio som 4, som i Ozonexemplet har jag aldrig, kanske 1,8 på bas o topp, och 1,25 på midden, sen så pass lite treshhold att det knappt hörs nån skillnad om jag bypassar kompressorn. Låter det lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu om jag har förstått dig rätt. Du brukar höja 70-80hz i mixen först? Då finns det ingen anledning att höja där i mastern. 20-35hz brukar man skära bort allt så att sänka vid 50hz är totalt onödigt. Har du läst den här? http://www.ps139.com...teringGuide.pdf Visserligen för Ozone pluggen men giltig när det gäller mastring överhuvudtaget.

Testade Ozoninställningen på basregistret i multibandskompressorn, 4 i ratio... Och ta me fan, det var inte dumt alls med försiktig treshhold! Den ganska lilla marschbaskaggen jag dunkar på i vissa låtar blev genast fetare. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog undvika att brassa på pga mest egna preferenser. Många lyssnar på musik med bas och diskant upphöjd, eller nån "Mega Bass" på stereon osv. Drar man på extra i mixen så låter det gammal steriliserad elefant-mutta i allmän lyssning. Håller man sig på mittbanan så låter det inte fel i nån lyssning.

 

Att skära bort bas, det gör man oftast på enskilda spår, inte lika ofta på hela mixen. Man gör det ofta för att undvika bludder och grumlighet i bottenregistret - precis som man filtrerar ner diskant på enskilda spår för att undvika stuvning och plaskighet i toppen - men även att undvika att olika fasvinklar tar ut varandra lite.

 

Det man hört av din musik så har du så få instrument med, och vart och ett har en rätt bra plats i mixen, och du har redan riktigt bra närhet och mustig botten. Det är nu det börjar bli farligt, när man fått till nåt bra men blir rastlös av att åtnjuta det, och börjar ratta runt och tappar riktningen.

 

Det du skulle kunna prova, är att skära bort lite ultrabotten, typ 50hz och neråt på mastern, och lyssna hur din braiga 'masterkompressor' reagerar när botten-rumblet blir mindre. Kompression på masterkanalen styrs ofta i hög grad av den lägsta botten, för det är där mest energi och volym finns i musiken. Ändrar du lite där nere, så … ja … testa.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man ska nog undvika att brassa på pga mest egna preferenser. Tänk på att väldigt många lyssnar på musik med bas och diskant upphöjd, eller nån "Mega Bass" aktiverad osv. Drar man på extra i mixen så låter det gammal steriliserad elefant-mutta i allmän lyssning. Håller man sig på mittbanan så låter det inte fel i nån lyssning.

 

Att skära bort bas, det gör man oftast på enskilda spår, inte lika ofta på hela mixen. Man gör det ofta för att undvika bludder och grumlighet i bottenregistret - precis som man filtrerar ner diskant på enskilda spår för att undvika stuvning och plaskighet i toppen - men även att undvika att olika fasvinklar tar ut varandra lite.

 

Det man hört av din musik så har du så få instrument med, och vart och ett har en rätt bra plats i mixen, och du har redan riktigt bra närhet och mustig botten. Det är nu det börjar bli farligt, när man fått till nåt bra men blir rastlös av att åtnjuta det, och börjar ratta runt och tappar riktningen.

 

Det du skulle kunna prova, är att skära bort lite ultrabotten, typ 50hz och neråt, och lyssna hur din braiga kompressor reagerar när botten-rumblet blir mindre. Kompression på masterkanalen styrs ofta i hög grad av den lägsta botten, för det är där mest energi och volym finns i musiken. Ändrar du lite där nere, så … ja … testa.

Jag jämför hela tiden med cd som har mycket av både bas o topp, Bob Marleys "Is this love" är en favorit. Skar precis 2 db vid just 50 hz i Finalizern. Sen har jag ju även tre utvolymer för de tre olika banden i multibandskompressorn. Så det går att pressa bastonerna ganska mycket i kompressorns basdel, och sen sänka volymen på basdelen, då blir det ändå inte för mycket bas totalt. Men lagom är ju bäst. Och på vägen från elbasen o kaggen hela vägen till lyssningsljudet är det väldigt många inställningar man ska klara av. Elbas-spåret har jag skurit en del bas på och pucklat på i midden, p-bas har väldigt mycket botten, den lilla fjuttkaggen upp vid 100 och 6 k..

Vilar öron o skallen emellanåt...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...