Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Onekligen fett & aggressivt 🙂

Ja! Och jag vill veta hur han har gjort! Inte för att kopiera, well det ska jag göra också.. men jag vill veta för jag vill kuna skruva till feta snares också. Vill veta hur han har gjort, eller hur man kan göra för att få ett sånt bra tryck och värme i virveln.

Jag prövade att mixa virveln med en från SSD (black kit/metallica kit), de blev ok.. men inte i närheten av det dem har.

Här är min diskussion med Memphis May Fires producent/mixare

Jag: I have bought 2 of your kits. Both the MMF-kit, and the WIM-kit. I love the samples! But I have some problems with the snare.

I know that you don't wanna spoil your secret on the snare, and I'm not asking you to.. But i was just wondering, if you could give me some pointers what so ever?

Where to start? Is compression the key? or is it maybe EQ? or multiply drum samples?

Cameron Mizell: It's all about the rooms. if my rooms arent giving the sound you want, try mixing in and overcompressed, quick(short release) slate room channel.

Redigerat av Terror
Annons
Postat

Överkomprimerad brukar innebära mycket kompression, dvs hög ratio och låg threshold. En medium attack (så transienterna går igenom) och en release som gör att kompressorn nätt och jämt hinner återhämta sig inna nästa slag (det ska pumpa).

Postat

Överkomprimerad brukar innebära mycket kompression, dvs hög ratio och låg threshold. En medium attack (så transienterna går igenom) och en release som gör att kompressorn nätt och jämt hinner återhämta sig inna nästa slag (det ska pumpa).

Alright. Tack! Tror jag hade påtok för låg attack, nästinpå 0. De låter mer som en reverb än som ett room. Jag får nog labba lite mer med det!

Postat (redigerat)

(Jag jämför med första youtubeklippet )

Jag tror du är ganska nära men du har mycket okontrollerad lågbas som fladdrar och mindre botten + lägre mixad virvel, klicket i dina kickar hörs dåligt och du har förmodligen kört allt inkluderat överhäng och ambiens genom samma kompressor som tar hand om hela kittet... det brukar få fart på skramlet då 🙂 det låter t.o.m som det i första Youtubeklippet ligger ett förskjutet klick på virveln?... fantastisk... men det smackar ju på rätt bra.

kan du inte lägga upp ett helt oprocessat standardkit och bara ställa nivåerna så man får höra vad du har att utgå ifrån?

Tycker också att det låter slate framförallt om virveln.. kanske är att han tjyvat rummet från SSD packet....

Redigerat av Lundin
Omfromluering
Postat

De är dem typ.. till 99%. Dem saknar styrka. Jag trodde dem var 100% mixade när jag först testade med dem. Men dem lät väldigt klena och tomma i en mix.

Fett OT, men om du lär dig skilja på "de", "dem", och "det" i skrivspråk så blir det betydligt lättare att förstå vad fasen du skriver. Kan du bara inte skilja på "de" och "dem" så skriv dom istället (vilket troligtvis är vad du tror att du skriver när du skriver "dem").

Sorry, vill inte vara stavningshitler, men kan inte låta bli här. :-/

• Gilla 2
Postat

För att vara on topic; lite mycket rum på virveln som placerar den långt bak i mixen och gör att den låter lite smetig. Testa att sidechainkomprimera den blöta virvelsignalen (rummet) mot den torra, så att den blöta duckar för direktljudet och liksom sväller upp efter. Det borde ge en bättre närhet och tydlighet i viveln. Öka predelay på reverb. Har du dist på virveln? -Dra ner på det så du inte smetar ut transienterna. Ha gärna en längre attack på kompressorn för ett lite punchigare ljud.

Mina 5 cent...

Postat

För att vara on topic; lite mycket rum på virveln som placerar den långt bak i mixen och gör att den låter lite smetig. Testa att sidechainkomprimera den blöta virvelsignalen (rummet) mot den torra, så att den blöta duckar för direktljudet och liksom sväller upp efter. Det borde ge en bättre närhet och tydlighet i viveln. Öka predelay på reverb. Har du dist på virveln? -Dra ner på det så du inte smetar ut transienterna. Ha gärna en längre attack på kompressorn för ett lite punchigare ljud.

Mina 5 cent...

Längre attack!?

Menar du långsammare attack eller längre releasetid?

Postat

WAV

Omixade (råa) samples:

Mixade samples:

Mp3

Omixade (råa) samples:

Mixade samples:

Postat

Om omixade innebär det du får ut från smaplern tycker jag att du ska låta samplingarna vara råa. Kompensera med nivå och eq där du tycker det saknas i mixen. Kompression finns det tillräckligt av.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.