pme (oregistrerad) Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Herre min tid va snyggt!! Imponerande må jag säga..... Undrar om den är lika snygg på insidan.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
therocker Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Undrar om den är lika snygg på insidan.... Hehe, det är utsidan som räknas, min rangemasterbyggsats ser för dj#%*^ig ut inuti men vad gör det. Men jo, fota insidan vallhagen.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Första 20 sekunderna i bypass. Gitarr->Blüe Monster->POD 2.0->Mixer->Ljudkort->DAW Your browser does not support the HTML5 audio tag haha där ja! inte illa att få till en färdig hel jävla pedal! några snabba frågor: hur funkar Active LP? hur har du delat den? (och skulle det inte vara intressantare att LP-ratten justerade delningen)? det låter inte riktigt som jag föreställt mig utan mer som distad gitarr brukar göra - inte alls illa dock hur långt ifrån ligger denna från att göra en med tre band? vilken roll spelar poden i kedjan? tyckte inte bypass lät så bypass bra jobbat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 11 november 2012 Trådstartare Dela Postat 11 november 2012 Hehe, det är utsidan som räknas, min rangemasterbyggsats ser för dj#%*^ig ut inuti men vad gör det. Men jo, fota insidan vallhagen.... På den nyfikna publikens begäran: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
therocker Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Ordning och reda. Snyggt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 11 november 2012 Trådstartare Dela Postat 11 november 2012 haha där ja! inte illa att få till en färdig hel jävla pedal! några snabba frågor: hur funkar Active LP? hur har du delat den? (och skulle det inte vara intressantare att LP-ratten justerade delningen)? det låter inte riktigt som jag föreställt mig utan mer som distad gitarr brukar göra - inte alls illa dock hur långt ifrån ligger denna från att göra en med tre band? vilken roll spelar poden i kedjan? tyckte inte bypass lät så bypass bra jobbat! Hej igen. Jajjemen, en hel j¤%&/%//)el blev det. Stor dessutom. More is more! Bra frågor. * hur funkar Active LP? Det är den sista kretsen i signalkedjan, som alltså sätts in i steget efter summeringen av det höga och låga bandet. Det är ett svepbart two-pole (jösses, jag kan inte det svenska ordet... två-polig låter fel) LP-filter som i princip sveper från helstängd (ett par Hz) till helt öppen (15k). Craig Anderton-design (skall vara precis samma som sitter i boxen i denna tråds förstapost). Man kan väl säga att jag lade dit den för att ha någon form av tone-shaping efter själva distkretsarna. Ett alternativ kunde varit en enkel tonkontrol eller bas-o diskant eller bas-mid-diskant. Jag testade lite och tyckte att den här lät ballt. Även om det är ett filter som man helst skulle vilja kontrollera med en expressionpedal. Det går ju iofs att fixa oxå. * hur har du delat den? (och skulle det inte vara intressantare att LP-ratten justerade delningen)? Vid 194 Hz. Jo, det kunde vara ballt att LP-ratten justerade crossoverfrekvensen (för det är så du menar?). Håller med om det, och Joachime lade väl dit samma förslag tidigare. Problemet blir dock för praktiskt omfattande; för att justera crossover så måste jag skruva på både ett LP- och ett HP-filter samtidigt; och det är fyra komponentvärden/parametrar som måste skruvas på med samma ratt. Det skulle nog gå att fixa, men jag skippar det pga överdriven bökighetsfaktor. * det låter inte riktigt som jag föreställt mig utan mer som distad gitarr brukar göra - inte alls illa dock Ok. Ok. Tack. Det är lurigt med ljudklipp. Jag upplever en separation mellan bas och diskant som jag faktiskt inte kunnat känna/fixa med andra boxar med mycket dist. Mindre gegg i botten sas:) * hur långt ifrån ligger denna från att göra en med tre band? Jag har redan börjat fundera på det. Om jag sätter igång nu så är det kanske klart till jul. Tyvärr så har ju dock inte dygnet 48 timmar avsatta BARA till pedaldesign... Och jag har lite annat på g oxå. Men en uppföljare/utveckling kommer. Tre eller fyra band. * vilken roll spelar poden i kedjan? tyckte inte bypass lät så bypass Jag ställde in Poden på ett "hyfsat rent" ljud som gifte sig hyggligt med pedalens overdrive. Lite för att simulera den verkliga situationen (om uttrycket tillåts) distbox-ren förstärkare. Så det bypassade ljudet är alltså "bara" podens ljud. * bra jobbat! Tack:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 11 november 2012 Trådstartare Dela Postat 11 november 2012 Ordning och reda. Snyggt 🙂 Tack. Till din förrförra post oxå. Tjing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 12 november 2012 Dela Postat 12 november 2012 Det är ett svepbart two-pole (jösses, jag kan inte det svenska ordet... två-polig låter fel) Det heter två-polig och refererar till s-planet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 12 november 2012 Dela Postat 12 november 2012 Heter det inte tvåpolig? 😉 Ser fram emot en trebandsvariant Vallhagen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 12 november 2012 Trådstartare Dela Postat 12 november 2012 Det heter två-polig och refererar till s-planet. Det var ju fan att jag inte antog att min gissning var rätt då.... jag hade ju fått rätt;) Tack för förtydligandet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 14 november 2012 Dela Postat 14 november 2012 Det är lurigt med ljudklipp. Jag upplever en separation mellan bas och diskant som jag faktiskt inte kunnat känna/fixa med andra boxar med mycket dist. Mindre gegg i botten sas:) det förklarari min skalle hörde jag ett ljud som skulle behålla disten i botten men låta briljansen och harmonierna från dom tunna strängarna vara klarare men det antar jag hänger på hur man skruvar? tror därför det skulle va riktigt intressant med en trevägs Jag ställde in Poden på ett "hyfsat rent" ljud som gifte sig hyggligt med pedalens overdrive. Lite för att simulera den verkliga situationen (om uttrycket tillåts) distbox-ren förstärkare. Så det bypassade ljudet är alltså "bara" podens ljud. tycker det skulle va intressant om du bara körde poden som högtalarsim så man bara hör pedalen tror faktiskt du kan utveckla det här till nåt riktigt gångbart för fler än dig själv mår iss ålwejs mår! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Totenfresser Postat 14 november 2012 Dela Postat 14 november 2012 Det där verkar ju vara en helgrym pedal!! När börjar du ta order? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 14 november 2012 Trådstartare Dela Postat 14 november 2012 tror därför det skulle va riktigt intressant med en trevägs Jag håller med. Det är oxå möjligt att ljudet du söker, eller "hör i huvudet", skulle vara behagligare att skruva fram med en något snällare OD-krets. Den jag valt att jobba med nu är lite av en elak jävel, som låter bäst nånstans mellan "mycket OD" och "en satans massa OD". Lådan - som den är nu - kommer helt enkelt mest till sin rätt med rätt mycket gain på diskanten. tycker det skulle va intressant om du bara körde poden som högtalarsim så man bara hör pedalen Jag borde väl kunna meka ihop fler ljudklipp:) . tror faktiskt du kan utveckla det här till nåt riktigt gångbart för fler än dig själv Kul. Tack. Faktum är att det small till lite grann, det har redan dykt upp tillräckligt intresse så att jag kommer bygga och kränga ett par av den här. Vill du tinga ett ex? Eller väntar du på flerbandarn;) ? tjing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 14 november 2012 Trådstartare Dela Postat 14 november 2012 Det där verkar ju vara en helgrym pedal!! När börjar du ta order? 🙂 Goddagens! Kul att du verkar digga prylen! Om du är seriöst intresserad; skicka ett PM. Utan att lova för mycket, så kommer jag att kunna kränga ett par inom en rimlig tidsperiod. Ett smärre avtal med en kretskortdesigner är i röret, sen borde det bara vara att köra:) Tjing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 Shiitt.. Lätt den snyggaste gitarrboxen jag sett på år och dar.. och det lät ju nice om klippet också...Jag kan tänka mig att köpa en trebandsvariant bara för att sätta i bokhyllan.. och så får jag en ursäkt att ta tag i gitarrspelandet igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Totenfresser Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 Goddagens! Kul att du verkar digga prylen! Om du är seriöst intresserad; skicka ett PM. Utan att lova för mycket, så kommer jag att kunna kränga ett par inom en rimlig tidsperiod. Ett smärre avtal med en kretskortdesigner är i röret, sen borde det bara vara att köra:) Tjing Jopp, seriöst intresserad 🙂. Sedan kanske tre-bandarn egentligen är mer intressant även för min del trots att jag egentligen är ett fan av konceptet "keep it simple". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 Kul. Tack. Faktum är att det small till lite grann, det har redan dykt upp tillräckligt intresse så att jag kommer bygga och kränga ett par av den här. Vill du tinga ett ex? Eller väntar du på flerbandarn;) ? tjing jag väntar ut flerbandaren å tipsar gärna folk i min omkretssjälv spelar jag inte guran 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 15 november 2012 Trådstartare Dela Postat 15 november 2012 jag väntar ut flerbandaren å tipsar gärna folk i min omkrets själv spelar jag inte guran 🙂 Helt ok! ... jag måste nog revidera ett tidigare uttalande i tråden. Som jag skrev i ett PM till en annan intressent nyss; jag kommer inte hinna fixa en flerbandsvariant innan det här året är slut. Almanackan har en tendens att tjocka till sig i december. Dessutom; jag är väl en affärsmässig jubelidiot som börjar snacka om uppföljaren innan den befintliga börjar rulla... hehe. Å andra sidan så ÄR det en rätt spännande tanke med ett diskantband till. Tjing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Najs jobbat, Vallhagen! Gillar designen! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Hur tror du den funkar mot bas? Ligger det någon lowcut eller liknande i signalvägen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Coolt som bara den, blir själv lite sugen med... men skulle nog vilja ha efterföljaren/uppgraderingen i så fall 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 16 november 2012 Trådstartare Dela Postat 16 november 2012 Hur tror du den funkar mot bas? Ligger det någon lowcut eller liknande i signalvägen? Jag har funderat lite på det där; och boxens egentliga användningsområde. Iron Ether (trådens förstapost igen), bygger sin box även för bas, men jag är skeptisk. Kanske kan du övertyga mig? Jag har främst haft "feta ackord och komp på gitarr" i tanken när jag designat. Strängseparation trots mycket dist när man spelar "unchained-riffet" med drop-D stämning eller hela powerchords. Och den effekten/funktionen efterlyser man inte som bassist? Eller? Dessutom tror jag att man bör ha en lägre delningsfrekvens om man siktar på bas. Delningen i boxen består annars av ett rent LP- resp HP-filter, så ingen lo-cut i den delen. Däremot så sker en viss rolloff både på basen och diskanten i OD-kretsen. Så för den delen så "funkar" den ju för bas, som vilken distlåda som helst. Men jag har inte testat den speciellt med bas. Coolt som bara den, blir själv lite sugen med... men skulle nog vilja ha efterföljaren/uppgraderingen i så fall 🙂 Nej för fan, vänta inte. Beställ NU! 😎 Najs jobbat, Vallhagen! Gillar designen! 🙂 Tack herrn! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Tack för svar Vallhagen! Det var nog rolloff-effekten jag menade. Är inte så insatt på komponentnivå så jag vet inte vilka delar i en distpedal som påverkar frekvensresponsen, men jag har märkt att många dist- och od-pedaler kapar botten när man kör bas igenom dom. Har sammanställt en liten shootout i ämnet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 16 november 2012 Trådstartare Dela Postat 16 november 2012 ... jag har märkt att många dist- och od-pedaler kapar botten när man kör bas igenom dom. Yes. Jag ser att jag svarade lite tvetydigt "funkar för bas som...". OD-kretsens rolloff ÄR ljudmässigt en lowcut. Och det är vanligt i distpedaler. Det är fiffigt - om man vill ha basdist - att designa speciellt för bas. Min låda är designad för (en vanligt stämd sexsträngad) gitarr. Nu var jag möjligen tydligare:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pile63 Postat 25 november 2012 Dela Postat 25 november 2012 Grymt snygg pedal och ett grymt ljud. Synd bara att plånboken skriker vid den här tiden på året..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 25 november 2012 Dela Postat 25 november 2012 Två eller tre band? Jag beställer härmed ett exemplar som har fyra band. ☺️ Delning vid 120, 800 och 6000 Hz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 29 november 2012 Dela Postat 29 november 2012 Två eller tre band? Jag beställer härmed ett exemplar som har fyra band. ☺️ Delning vid 120, 800 och 6000 Hz. hellre 3000 som högsta eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 29 november 2012 Trådstartare Dela Postat 29 november 2012 Ursäkta sent svar, jag trodde jag hade fullkoll på den här tråden, men har slarvat. Grymt snygg pedal och ett grymt ljud. Synd bara att plånboken skriker vid den här tiden på året..... Tack:) ... och jo jag hajjar att julekonomin är vad den är, och själv börjar jag se en uppbokad december torna upp sig... dra dig inte för att höra av dig längre fram om du känner för det. Jag kommer få en påse fabrikstillverkade kretskort till denna, men jag lär inte ha dem innan jul. Två eller tre band? Jag beställer härmed ett exemplar som har fyra band. ☺️ Delning vid 120, 800 och 6000 Hz. Skicka PM om du är seriöst intresserad. Annars skickar jag dig ett PM istället. Det går ju liksom oxå. Jag har dykt ner lite i filtrens ljuva värld. Med fokus på full faskompensering. Det är inte trivialt men rimligt enkelt för två band (BLÜE MONSTER som ni ser den här), minst dubbelt så komplext för tre band och dubbelt så komplext igen för fyra. Allt går, om det får kosta. Och man vill ha en distpedal stor som en hallmatta:D Och jag håller med DP om motfrågan... 6kHz? Verkligen? Det finns väl inget kvar av gitarrens rena signal över 6k? Argumentera gärna, jag är idel öra. tjing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 5 december 2012 Dela Postat 5 december 2012 Ja, nu handlade tråden om elgitarr men jag skulle kanske nämnt att min baktanke faktiskt var en monosynt, vilken har mycket karaktär över 6k att trasa sönder... Nåja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 5 december 2012 Trådstartare Dela Postat 5 december 2012 (redigerat) Ja, nu handlade tråden om elgitarr men jag skulle kanske nämnt att min baktanke faktiskt var en monosynt, vilken har mycket karaktär över 6k att trasa sönder... Nåja. Ja då förstår jag. Makes sense. Och när vi ändå är på tråden, varför inte en polysynt. Edit: Fast du måste köpa två burkar om du vill ha stereo;) Tjing Redigerat 5 december 2012 av Vallhagen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.