Vallhagen Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 (redigerat) Hej. Det finns en gammal spännande hårdvaruprodukt designad av Craig Anderton, som senare plockats upp som VST av Steinberg, och vidare säljs den som något varierad kommersiell hårdburk av Iron Ether; the Quadrafuzz (googla, ni hittar den om ni inte känner till den). Idén är att splitta den rena gitarrsignalen i flera frekvensband (i Andertons fall 4 band), för att sedan fuzza/overdriva/dista frekvensbanden för sig. Det har sina kvaliteter. Kolla gärna demo: http://www.youtube.com/watch?v=Mqf2ZuqnyJs&feature=related Jag skulle kunna bygga originalet rakt av, men har lite egna idéer kring dist-/OD-kretsarna, och funderar på att nöja mig (eller börja med) två eller tre band. Idén är väl jämförbar med multibandskompression, men blir i det här fallet alltså multibandsdistortion. En tänkt förebild för en tvåbandsvariant skulle kunna vara Endorphin. (EDIT: Missförstå mig rätt här, Endorphin är en kompressor, inte en dist. Men frekvensdelningen). Ni med friska eller erfarna idéer; vid vilka frekvenser skulle ni splitta banden för två eller flera frekvenser? Ja, vi pratar hårda prylar, så det blir fasta frekvenser. tjing Redigerat 2 oktober 2012 av Vallhagen
AnthonyS Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 Nice! Jag har ju tack vare min Custom Audio Amplifiers PT50 utvecklat en smak för när det händer saker i högmidden, så där hade jag gillat att kunna finjustera. Nästa anhalt en bit upp, dock inte så att man lägger ett band allra högst upp och genom kompressionen mer eller mindre kapar diskanten. Det måste finnas utrymme däruppe. Ja, som du märker urartar detta till ett närmast filosofiskt dravel... Idén är hur som helst stencool, och jag ser fram emot att se hur det går!
pme (oregistrerad) Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 Om jag hade klart för mig exakt vilken dist som ska användas och bara ska välja frekvensen så hade jag kört en digital EQ och labbat mig fram med ett justerbart filter. Jag skulle börja med #F på D strängen. 185 Hz typ.
Vallhagen Postat 2 oktober 2012 Trådstartare Postat 2 oktober 2012 Om jag hade klart för mig exakt vilken dist som ska användas och bara ska välja frekvensen så hade jag kört en digital EQ och labbat mig fram med ett justerbart filter. Jag skulle börja med #F på D strängen. 185 Hz typ. Gott med konkret tips. Jag tror oxå det är nånstans runt den frekvensen första klippet bör ligga. Kanske ännu lägre om man kör fler band. ...digital EQ är det ont om i hårdvaruform här (och för ändamålet skulle jag behöva två stycken), men man kan jus trixa sig igenom datorn fstås. tjing
Vallhagen Postat 2 oktober 2012 Trådstartare Postat 2 oktober 2012 ... Idén är hur som helst stencool, och jag ser fram emot att se hur det går! Javisst är den. Jag har spanat på den ett tag, men behövt uppdatera mina skills lite innan jag har känt mig mogen att ge mig på en såhärpass komplex design själv. Nu kan det va dags. Tid tid tid... är den enda bristvaran. Tjing
Guitar Nilsson Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 Kanske är det skitsnyggt att ha tre band, dista mittenfrekvensen mest, och bas o topp lite mindre. Då skulle det kanske gå att ha väldigt mycket dist som helhet, men slippa att man tappar så mycket botten, och slippa att det blir så mycket getingsurr i diskanten. Finurligt tänkt.
Vallhagen Postat 2 oktober 2012 Trådstartare Postat 2 oktober 2012 Finurligt tänkt. Precis så. Du nämner två fördelar. En ytterligare är känslan av tydlighet i alla strängar om man brallar ur sig ackordmackor. Frågan är fortfarande vid vilka band det är fiffigast att frekvenssplitta.
Guitar Nilsson Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 Precis så. Du nämner två fördelar. En ytterligare är känslan av tydlighet i alla strängar om man brallar ur sig ackordmackor. Frågan är fortfarande vid vilka band det är fiffigast att frekvenssplitta. Spela in en distad ackordsmatta och titta på den i en frekvensspektrumanalysator. Sen delar du den "bullen" i tre ungf lika stora delar, två delningsstreck alltså = de två delningsfrekvenserna.
Demonproducenten Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 Frågan är fortfarande vid vilka band det är fiffigast att frekvenssplitta. 800 resp 3200 Hz
Vallhagen Postat 2 oktober 2012 Trådstartare Postat 2 oktober 2012 800 resp 3200 Hz Det där lät distinkt och "idiotsäkert", och du brukar ju kunna din sak. Men jag tycker det känns högt? ...väl medveten om att vem som helst när som helst kan upprepa pme-s uppmaning ovan; "koppla upp och prova"...
basshole Postat 2 oktober 2012 Postat 2 oktober 2012 Jag skulle nog våga mig ner till 400 och sedan rikta in mig på sticka-i-örat-regionen vid typ 2.6-3.1k.
joachime Postat 3 oktober 2012 Postat 3 oktober 2012 Jag skulle vilja ha följande parametrar: Gain, crossover freq, tilt, tone och volume. Gain, tone och volume är de klassiska tre kontrollerna på overdrive/dist-pedaler. Crossover freq är en svepbar brytpunkt för delningsfiltret. Tilt justerar nivåbalansen mellan delningsfiltrets två band innan dist/overdrive-kretsen. Fullt moturs förstärks lågbandet med 6 dB och det övre dämpas med 6 eller kanske 12 dB. Fullt medurs förstärks högbandet med 6 dB och det lägre dämpas med 6 eller 12 dB. Fungerar alltså lite som en balanskontroll och lite som tonkontroll. Men eftersom den ligger före dist-kretsen kommer man även att påverka mängden dist på de individuella banden. Svepbredden på Crossover freq kanske kunde vara 300 till 1200. Hertz, alltså... 🙂
Vallhagen Postat 3 oktober 2012 Trådstartare Postat 3 oktober 2012 Jag skulle vilja ha följande parametrar: Gain, crossover freq, tilt, tone och volume. Gain, tone och volume är de klassiska tre kontrollerna på overdrive/dist-pedaler. Crossover freq är en svepbar brytpunkt för delningsfiltret. Tilt justerar nivåbalansen mellan delningsfiltrets två band innan dist/overdrive-kretsen. Fullt moturs förstärks lågbandet med 6 dB och det övre dämpas med 6 eller kanske 12 dB. Fullt medurs förstärks högbandet med 6 dB och det lägre dämpas med 6 eller 12 dB. Fungerar alltså lite som en balanskontroll och lite som tonkontroll. Men eftersom den ligger före dist-kretsen kommer man även att påverka mängden dist på de individuella banden. Svepbredden på Crossover freq kanske kunde vara 300 till 1200. Hertz, alltså... 🙂 Vettiga tankar. Din "tilt"-kontroll tillsammans med Gain tänker jag snarare ersätta med separata gainkontroller för de två (flera) banden. Ger samma möjlighet + fortfarande två rattar - och tekniskt sett enklare att implementera. Svep-kontroll är oxå meckigt. En kontroll som samtidigt skruvar på två olika filter. Jag har hittills förkastat tanken (se förstaposten; "fixa frekvenser"), men visst kan jag tänka den igen. ...grubblar vidare. Räknat lite på filtren i Andertons originalkrets, de ligger lågt i frekvens. Det högsta bandet (av 4) kring 1kHz. Inte så konstigt kanske, med tanke på att 880 Hz ligger på ljusaste strängens 17e band (jag ligger inte en oktav fel när jag säger så, right?!?), så 1kHz täcker egentligen upp hela gitarrspektrats grundtoner. tjong
Demonproducenten Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Det där lät distinkt och "idiotsäkert", och du brukar ju kunna din sak. Men jag tycker det känns högt? kan det mycket väl vara det var bara vad jag själv skulle börja med att utgå från om man skulle testa sen vart man tar vägen har ju nästan bara med egen smak å vad man själv vill uppnå att göra
AnthonyS Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Low Cut är en annan underskattad feature hos gitarrprylar. Önskar att fler grejer hade det. Har jag blivit gammal, eller varför har jag snöat in så på högmid och diskant?
Demonproducenten Postat 8 oktober 2012 Postat 8 oktober 2012 Har jag blivit gammal, eller varför har jag snöat in så på högmid och diskant? din hörsel börjar ge vika 😛
Vallhagen Postat 9 oktober 2012 Trådstartare Postat 9 oktober 2012 Har jag blivit gammal, eller varför har jag snöat in så på högmid och diskant? Kanske överdoserat bottenfrekvensmättad nerstämd superslimproducerad musik för länge, och helt enkelt tröttnat? kan det mycket väl vara det var bara vad jag själv skulle börja med att utgå från om man skulle testa sen vart man tar vägen har ju nästan bara med egen smak å vad man själv vill uppnå att göra Japp. Jag tror ungefär såhär; Man bör dela nånstans bland gitarrens grundtoner, där den högsta alltså ligger kring 1 kHz. Anledningen är att man delar innan man börjar dista. Distortionen skapar övertoner, som sen blandas med nästa bands grundtoner. Man kör alltså inte en viss tons grund- och överton genom samma distortion. Man vinner klarhet. Sen kan man ju alltid EQ-a efter själva distpaketet oxå (se joachimes "tone"-förslag), och då i högre frekvens. Som sagt: tror jag. *** Er input är mycket uppskattad boys. Varje tanke - ofärdig eller homesafe - skapar en tanke hos mig. Värdefullt för grubblet. Jag började inte labba och simulera kring det här på allvar förrän i söndags, och har inte kommit speciellt långt. Men nåt bli're. Tjing
joachime Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 Lägg gärna upp ljudexempel när du kommit så pass långt. 🙂
Vallhagen Postat 9 oktober 2012 Trådstartare Postat 9 oktober 2012 Lägg gärna upp ljudexempel när du kommit så pass långt. 🙂 Jajjemen. Jag räknar med att ha nåt fungerande om nån månad. Det är ungefär min takt.
Signia Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 (redigerat) Använder jag 4 bands eq eller kompressor, så brukar det alltid funka - som grund att börja från - att dela vid 5khz, 1khz och 120-150 hz. Alltså så band ett täcker 0-120hz, band två 120-1000 hz, band tre 1000-5000 och band fyra 5000-22050. Det är alltså på hela mixar (eller väldigt "fylliga" instrument) men ... kanske kan funka på distad gura med, som grund. Redigerat 9 oktober 2012 av Signia
Demonproducenten Postat 12 oktober 2012 Postat 12 oktober 2012 Lägg gärna upp ljudexempel när du kommit så pass långt. 🙂 håller med finns möjligheten så testa gärna olika alt
Vallhagen Postat 10 november 2012 Trådstartare Postat 10 november 2012 Jajjemen. Jag räknar med att ha nåt fungerande om nån månad. Det är ungefär min takt. Tja... typ en månad: Ett lite halvskämmigt ljudklipp: Märkligt det där med träklubbefingrar som drabbar en ibland. Men men, det ger en hint kring hur den låter. Samma mög omoomigen med lite olika inställningar. Första 20 sekunderna i bypass. Gitarr->Blüe Monster->POD 2.0->Mixer->Ljudkort->DAW Your browser does not support the HTML5 audio tag 2
joachime Postat 10 november 2012 Postat 10 november 2012 Vad snygg den blev! Låter som det finns stor kapacitet i upplägget också. Bra jobbat!
van Caine Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Sjukt snygg låda! Måste fråga hur du fick trycket printat? *nyf*
Vallhagen Postat 11 november 2012 Trådstartare Postat 11 november 2012 Tack gossar:) Trycket på denna är en sk "waterslide decal" som av någon märklig anledning inte finns att få tag på i sverige. Men man kan ju nätshoppa. En extremt tunn och följsam dekal. Så, först lack, sen dekal, sen klarlack. Klart. Jag vet inte om det går fram riktigt i ljudklippet, men separationen mellan bas o diskant är bättre än NÅN annan dist jag provat, trots att jag gainar på som satan. På vissa inställningar kan man nästan få känslan av att spela två instrument samtidigt. Som en oktaveffekt. tjing
pme (oregistrerad) Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Tjusigt! Vad blev det för EQ? OD är två J201 förmodarj ag. Men freq split och mixer?
Vallhagen Postat 11 november 2012 Trådstartare Postat 11 november 2012 Kul att du frågar. Allt är byggt kring IC-kretsar och diskreta komponenter. OD är 4049UBE, MOSFET converters (samma som finns i bl.a. Red Llama), tre steg för respektive Hi- och Lo-band. Helt identiska kretsar faktiskt. En tidig "självklar" tanke jag hade var att ha olika OD-design för high- och low-band, optimerade för respektive frekvenser, men det uppstod destruktiv interferens och diverse "konstigheter" kring crossoverfrekvensen som jag faktiskt inte hade räknat med. Jag gissar att varje "liten" förändring jag kladdade in i LO- eller HI-bandkretsen förorsakade en oönskad fasförskjutning. så det blev parallellrace som sagt. Samma krets för båda banden. In- och output buffer liksom filter- och mixerstegen är "vanliga" TL07x OP-ampar. Filtren är Linkwitz-Riley-stylish LP resp HP, 12dB/okt, med ett efterföljande faskompenseringssteg. Crossoverfrekvens 194 Hz. Om man lirar "där nere" med vänsterhanden på en vanligt stämd gitarr, så betyder det i princip att de tre mörka strängarna lirar genom LP-kretsen och de tre höga genom HP-kretsen. Rätt nära ditt 185Hz-tips tidigt i tråden, så du är nästan delansvarig för designen;). Rätt tänkt! tjing
therocker Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Herre min tid va snyggt!! Imponerande må jag säga.....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.