Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nån som kan hjälpa mig återställa mitt Cubase?

Efter att ha defragat HDn så hackar Cubase som fan!

Finns det nån inställning i XP SP2 eller i Cubase som jag kan göra för att återställa HD som den var innan defragen.

Jag misstänker att programmet (Norton Systemworks - Speeddisk) defragat cachen vilket gör som sagt att cubase hackar. Innan flöt det på som en ström.

Nån som vet hur man löser detta?

Min utrustning

2.4 GH P4

640 MB RAMBUS

WinXP SP2

Cubase SX2

Terratec EWX 24/96 ljudkort.

Tack på förhand!

Patriarc1979

• 5 veckor senare...
Annons
Postat

Om jag var du så skulle jag avinstallera Cubase och göra om installationen. Liknande fenomen har hänt mig efter att man kört div. rensprogramm o.dyl.

Postat

Hmmm..speeddisk.. gör inte den någon form av komprimering av diskinnehållet? och har du kört det efter installationen av SX2

Postat

Jo, jag var tvungen att ominstallera. Speeddisk defragar om swap-filen o då e de kört mer eller mindre...men men man lär sig nåt nytt varje dag. 🙂

Postat

En defraggad swap-fil ska väl inte spela nå'n roll. Om du inte defraggar MEDANS du kör cubase kanske, men det antar jag att du inte gjort. Swap-filen (eller växlingsfilen) är väl bara till för temporär lagring av data och inget som skall sparas efter att du stängt ett program. Men flyttar inte speed-disk filen till den snabbaste hårddisken i vissa versioner (har för mig att jag haft den funktionen tidigare)? Kan det vara så att Cubase inte hittar filen längre....

Postat

Hmm.. är det Audio som hackar eller är det sequencern som hackar fram stötvis?

Om det är audio kan det vara som Rapid säger att den inte hittar swapfilen och därmed inte hinner fylla Audiobuffrarna i CUbase. du kan se det om du öppnar VST Performance i Cubase o kika på disc-stapeln... om den hoppar som en tok har du för hög diskaktivitet

Postat

Speed-disk och diskkeeper suger. Dom kan klanta till det och tappa

diskindex och då är det kört. Kör med operativets egna defrag.

Postat
Speed-disk och diskkeeper suger. Dom kan klanta till det och tappa

diskindex och då är det kört. Kör med operativets egna defrag.

Nädu! Windows egen Defrag gör ingen nytta.... 😆

Men spana in detta:

O&O Defrag

Jag måste säga att det här programmet är otroligt bra! Det spöar varenda defragmenteringsverktyg! 🙂🙂🙂🙂

Postat

Det dyker alltid upp tredjeparts produkter på marknaden som lovar guld

och gröna ängar. Det man ska ha klart för sig är att en defrag-process är

sig lik oavsett om du väljer en tredjepartsprodukt eller den inbyggda i OS:et.

Enda skillnaden är att vissa är snabbare, går att schemalägga, flashigare GUI,

och att dom kostar pengar.

Är O&O Defrag certifierat av MS ? Du säjer att det spöar vart enda defrag verktyg,

men vad händer när index går i kras. Då använder man det aldrig mer. Då är

det inte lika roligt längre.

Ska man göra en defrag på en vanlig datadisk som tex innehåller ljudfiler,

då behövs inget "super duper special de luxe" programvara. Jag lovar.

Postat (redigerat)
Det man ska ha klart för sig är att en defrag-process är sig lik oavsett om du väljer en tredjepartsprodukt eller den inbyggda i OS:et.

Ånej! Jämför inte O&O Defrag med Diskeeper eller liknande.

O&O Defrag har olika algoritmer för att defragmentera din disk på olika sätt. Försök göra det med MS Defrag. 😆🙂🙂

• STEALTH. This method defragments all fragmented files and tries to consolidate them in order to optimize available free space. Here, speed and resource usage are the main considerations and the method is therefore not quite as thorough as the SPACE and COMPLETE methods. The STEALTH method has been designed with large fileservers in mind. It can, however, be used to great effect on workstations and other computers.

• SPACE. All fragmented files will be defragmented, and then placed into the free slots in which they fit. This maximizes contiguous free space. This method is very quick and efficient and it does reorganize your volume, but not as thoroughly as the COMPLETE methods.

• COMPLETE/Access. Files are sorted according to when they were last accessed. The files that have been accessed the least will be placed at the beginning of the partition, and those that are accessed that most frequently are put near the end. Seldom-used files are defragmented and will not need to be moved in future. Frequently-used files are placed at the end of the volumes. This strategy means that future defragmentation runs are as quick as possible, as fewer files need to be checked and defragmented.

• COMPLETE/Modified. Files are sorted according to the date on which they were last changed. The files which have not been changed recently are placed at the beginning of the partition, and the files that have been changed recently are placed at the end. This option is a good one for file or database servers which contain files that have never been changed (e.g. system files), but where others are frequently modified. (e.g. database files)

• COMPLETE/Name. Files are sorted alphabetically from the beginning to the end of the partition. This leads to quick access to files in a directory. When Windows starts up, many system files will be read in sequence from the \WINDOWS and the \WINDOWS\system32 directories (DLLs, system drives, etc.) and the start-up time will therefore be shorter.

Jag vill inte verka kaxig och stöddig, men *host* läs på lite om programmet innan du generaliserar. 🙂

Edit: Din fråga kan ju besvaras också...

Är O&O Defrag certifierat av MS ?

mcp_gold_lg.png

In recognition of its notable achievements made in the field of software development, O&O Software GmbH was distinguished by Microsoft to be a Microsoft Gold Certified Partner. This is the highest level of partnership granted by Microsoft and underlines our commitment to Windows-based tools. Since 1998, O&O Software GmbH has been a certified Microsoft partner and has maintained this status ever since.

Redigerat av vectro
Postat

Jag har haft samma problem som ursprungsfrågan rörde! Jag vill minnas att hackande försvann efter ett tag. Det var som om Cubase lärde sig det nya filstrukturen!

Postat

Ja...gör som Perhåkan skriver: du bör avinstallera--ominstallera. Har du många VSTi /VSTfx..låt VSTplugins mappen vara kvar för enkelhets skull.

VIKTIGT:

Vi som är "välsignade" (jag hör Nattvaktaren hosta) med GigaStudio har fått lära oss att ENDAST använda Windows egen defragmenterare. Tar ju **lång tid att använda men det är den enda som gäller, enligt Tascam. Funkar bra gör det i alla fall, både för GigaStudion och Cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.