Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

jar problem.. Vet inte om jag är döv eller vad.. Men när jag lirar in så orkar inte mitt Roland Ua55 driva miana Shure SRH840 lurar vilket gör att jag får problem, kör för högt i mixen helt enkelt för att få vettig arbetsvolym.

Problem sen när jag ska mixa och lämna lite headroom..

Kan man köpa nån billig förstärkare bara för att få ut mer volym? typ Presonus HP4?

Alltså bara volym och inte färgar ljudet?

Annons
Postat

Hej!

jar problem.. Vet inte om jag är döv eller vad.. Men när jag lirar in så orkar inte mitt Roland Ua55 driva miana Shure SRH840 lurar vilket gör att jag får problem, kör för högt i mixen helt enkelt för att få vettig arbetsvolym.

Problem sen när jag ska mixa och lämna lite headroom..

Kan man köpa nån billig förstärkare bara för att få ut mer volym? typ Presonus HP4?

Alltså bara volym och inte färgar ljudet?

En sån kan du få köpa av mig, halva priset av vad Thomann tar... Jag har annars en Behringer Powerplay PRO XL som är skaplig, den har en j-a kraft och orkar driva även de tungdrivna hörlurarna, den har dessutom ställbar bas o diskant på alla kanaler. Lite surrig är den, men funkar kalas ändå. När jag ska mixa o lyssna kritiskt kör jag på hörlursuttaget i Yamahaförstärkarn som driver mina passiva monitorer, det uttaget har ett verkligt kanonljud...

Postat

Kolla på specarna. 🙂

Lurarnas impedans är på 44 Ohm.

Ljudkortet är specat till 47 Ohm, så tekniskt sett borde inte vara några större problem, även om lurarna är aningen under 47 Ohm - MEN om du kör hörlurar med låg impedans och skruvar upp på hög volym, så är det inte säkert att USB-porten kan lämna ut tillräckligt hög ström för att det ska funka bra. Har du dessutom fler prylar kopplade på USB, så är risken ännu större att det blir problem, eftersom det inte verkar finnas möjlighet att strömförsörja ljudkortet med extern nätdel.

Presonus-burken är specad ner till 32 Ohm - och har dessutom extern strömförsörjning, så den borde ha förutsättningar att funka bättre.

Postat

Presonusen har en separat volym för monitorerna så man ha låg volym på dem om man vill, och starkt i lurarna. Är vanliga ljudkort lika?

Det varierar nog. Vissa har en volymratt som styr allt, medan vissa har separata.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej, inget som du behöver oroar dig över.

Det mesta idag låtar bra.

Postat (redigerat)

Knepigt... kör samma Roland här hemma och har inga problem med för låg volym i lurarna. Har flera olika lurar bla. Shure, Sennheiser mfl. Ä r du säker på att du inte dragit ner volymen i windowsinställningarna i kontrollpanelen?

Blev lite fundersam då du haft problem med detta gällande flera olika Interface i tidigare tråd.... Skadar inte att du kollar över detta kanske. Själv är man gammal å halvdöv men har kräm så det räcker och blir över med detta kort.

Redigerat av Bullerbyn
Postat

Haha ja.. kan vara så att jag är lite halvdöv =)

Kan vara så att jag vill ha högre än normalt kanske.. men när jag spelar in och håller nivåerna så att det inte peakar så är det för lågt tills jag mastrar och kan lyfta allt.

Har kolla windows också =(

Postat

Tycker det låter knepigt som sagt?!?! Har du kollat alla inställningar i windows samt ljudkortsinställningarna. Jag brukar tracka gitarrer här hemma å har en helvetes volym i lurarna...

Postat

Jodå jag kan få bra med volym men bara om jag ligger och krämar på kanalen. Vill gärna kunna mixa relativt lågt och ha ordentligt kvar till rött, alltså bättre kräm i luren så att det ändå känns ok att köra så. Som det är nu så fungerar det inte. Ligger på max på kortet och är tvungen att ha reglarna högt och på gränsen till peak.

Vill bara ha mer volym sen är jag helt nöjd ^^.. säkert blivit döv på senare dagar ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.