Jump to content
Annons

Från litet till lite större..


preat

Recommended Posts

Börjar först med att säga att jag hoppas att mitt inlägg funkar här..

---

Har under några år haft en liten inspelningshörna där jag främst spelat in sång. Nu är min tanke att göra det lite större, dvs kunna spela in gitarr, bas, trummor, sång, keys.

En tanke var att kunna köra livetagningar gällande gitarr, bas och trummor och sen lägga key och sång separat. Jag kan även tänka mig att göra separata rum för respektive instrument.. Jag får se lite längre fram.

Men min fråga är kring utrustningen.. Det jag har idag är egentligen bara en bra dator, ny iMac, 8 gb minne, Logic Pro och 3 par ganska så bra lurar.

Det jag funderar över är:

Mixerbord (16 kanaler som ett minimum?)

Ljudkort

Monitorer

Trummickar

Sångmickar

Uppmickning av gitarr och bas

Kompressorer (pluggar eller hårdvara)

EQ (pluggar eller hårdvara)

Övriga effekter (pluggar eller hårdvara)

Exempelvis hur är det med mixerbord/ljudkort? 16 kanaler på bordet = 16 kanaler (preamps) på korten/korten?

Betänk nu att min erfarenhet sträcker sig till ett Apogee Duet och numera ett Apogee One då jag bara spelat in sång, och reglat har jag gjort i Logic samt alltid kört med mjukvara gällande kompressor, EQ och effekter.

Jag skulle kunna tycka att det skulle passa mig egentligen med två 8 kanalskort och en mixer för att styra Logic med.. Jag "tror" att det skulle vara min grej.

Ska tillägga att jag är helt ointresserad av att köpa Neumann mickar för 50000 st, det är inga monsterproduktioner jag ska göra, jag vill starta upp i lite större skala bara..

Så vad tror ni? Ngn som skulle kunna ge mig lite tips?

(Flytta gärna tråden om den inte passar här)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...