Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har nyligen införskaffat mig denna stereo-kondensatormikrofon till akustisk gitarr och undrar om någon har några generella tips vid inspelning? Jag brukar köra på regeln ~30 cm från stall och 12:e band när jag mickar med två småmembranare, men nu så vet jag inte riktigt vad som borde gälla. Om någon har några tips på hur jag ska rikta den vore jag jättetacksam!

Sen undrar jag om jag borde investera i en preamp/mikrofonförstärkare? Kopplar den just nu enbart till mitt Saffire Pro 24-ljudkort och det är allt liksom. Vad borde jag köpa om ni fick välja som inte är allt för dyrt? Använder den enbart till att spela in på datorn som sedan ska upp på tuben.

Eftersom att X/Y-positionen på mikrofonen är fastställt redan så underlättar det uppmickandet, men vad borde gälla i DAW:et kring vänster och höger ljudkanal? Vad tror ni om att jag kör på två spår med 100 % v och 100 % h? Eller borde jag gå på "tio i två" ? Eller är det bäst att köra ett spår med stereoljud bara? Antar att ljudet blir centrerat då om jag kör på det sistnämnda.

Bild på mikrofonen

Specifikationer

Redigerat av Hangar
Annons
Postat

Det är inte nödvändigtvis bäst med standarden att micka från tolfte bandet. Jag gillar bättre att gå på ljudhålet, man måste ju inte vara så j-a nära. Och med den stereomicken kommer ju inte mickarna att peka rätt in i ljudhålet, så du borde klara dig från booom-ljud.

Vänder du stereomicken så att den ligger lodrätt (en mick mot bassträngarna en mot diskanten) så kan du få en cool stereoeffekt, lite som en stereomickad flygel. Jag skulle panorerat fullt ut.

Lägg ut ett klipp sen, har läst mkt gött om den micken!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.