Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med att min mix känns lite grötig om man jämför med andras mixar. Undrar om någon av er har tips på vad som kan skapa ökad klarheten i mixen. Jag EQar alla spår, men jag använder knappt kompressorn, just för att jag inte kan den och är rädd för att förstöra mer än vad det kan gör gott.

Det känns som att ljudet på mina låtar blir lite "dovt" eller hur man ska säga. Det kan sticka ut mer känns det som.

Kom gärna med tips eller bra tutorials!

Annons
Postat

Studio har gjort några special-nummer på temat mixning. Köp något (kostar under en hundring) och börja från början.

Det finns inget magiskt trick för att öka klarheten, utan allt man gör i mixen påverkar det andra. Kompressorn är något som du alldeles säkert måste lära dig att hantera för att få till mixar som låter som dina förebilder.

Postat

Jag tror att ditt problem kan reduceras med hjälp av våran vän Högpassfiltret. Alltså ett filter som skör bort låga frekvenser. Om du lägger lite sånt på i stort sett varje spår. Börja med att höja frekvensen tills ljuden tappar sin kropp och börjar låta klent. Backa tillbaka så att du får med lite kroppen igen och stanna där. Gör så på alla spår.

Därefter gör du rum åt alla dina spår med hjälp av EQ. Vill du till exempel att din gitarr ska vara framträdande runt 600 Hz, för att du tycker den lät bra där, då kanske du bara höjer lite där på gitarren och sen kanske du får sänka lite runt 600Hz på ditt piano kanske. Pianot kanske lät bra runt 300Hz. Testa att höja lite där då, sen testa att sänka lite där på gitarren.

Låter det som att det vart skillnad till det bättre!? BRA!

Låter det som att det inte vart någon skillnad!? Då vart det förmodligen ingen skillnad.

Tänk också på att väldigt många instrument har mycket information i låg-miden. Alltså runt 200 - 400 Hz. Här kan det ibland vara bra att bestämma sig för kanske ett instrument som ska få utrymme och sen gå in med Eq och skära i de instrumenten som har information här. Ibland kanske det räcker att skära 3dB, ibland måste du skära 30dB osv. Lite på att när dina öron tycker att det låter bra, då är det förmodligen bra.

När du gjort en bra mix. Exportera den. Lyssna någon annan stans där du är van att lyssna på musik. Kanske i ett par iPod-snäckor. Känns dina mixar mycket tommare än andra mixar du gillar runt 200 Hz (till exempel) eller har du för mycket information runt 15kHz (till exempel). Gå tillbaka till mixen och testa att åtgärda detta då.

Hoppas det hjälper.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag tror att ditt problem kan reduceras med hjälp av våran vän Högpassfiltret.

HP är din bästa vän för att få klarhet i en mix. Var inte rädd för att skära (ibland)mer än du tror. Hur det låter solo är ointressant. Det är hur helhetsbilden låter som räknas. Det är för lite hp som gör att det lätt grötar ihop sig. Många instrument kan låta tråkiga solo men i en mix...perfekt.

Vill du till exempel att din gitarr ska vara framträdande runt 600 Hz, för att du tycker den lät bra där, då kanske du bara höjer lite där på gitarren och sen kanske du får sänka lite runt 600Hz på ditt piano kanske. Pianot kanske lät bra runt 300Hz. Testa att höja lite där då, sen testa att sänka lite där på gitarren.

Det där håller jag inte riktigt med om. Använder man EQ på rätt sätt så behöver man inte hålla på att höja och sänka på det där viset. Oftast.

Tänk också på att väldigt många instrument har mycket information i låg-miden. Alltså runt 200 - 400 Hz.

Eh va vilka instrument tänker du på då? Allt beror på vilket instrument det är frågan om. Vissa kan man sänka än högre än så. T ex en gitarr vid 800hz..Många synt och stråkljud kan man med hp skära bort allt under 400hz.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ibland undrar hur jag fick nåt att låta överhuvudtaget när jag hade typ bas och diskantkontroll på mixern.

100hz och 10khz, på den svartvita tiden alltså...

Nå min take på problemet är att oftast är val av ljud och arr betydligt viktigare än EQn.

Om man satt sig i skiten är grabbarnas ovanstående råd bra.

Redigerat av drloop
Postat

Eh va vilka instrument tänker du på då? Allt beror på vilket instrument det är frågan om. Vissa kan man sänka än högre än så. T ex en gitarr vid 800hz..Många synt och stråkljud kan man med hp skära bort allt under 400hz.

Jag upplever ofta att akustisk gitarr har en del bummel, att elgitarr kan ha onödig botten (som basgitarren annars tar hand om) och att pianot har en del grumlighet i de här frekvenserna. Pukor brukar också ha en del bummel här eller möjligen straxt ovanför. Och mellan 200Hz och 600Hz kanske jag måste sträcka mig till. Väldigt många av de instrument som används till komp har sin kropp här. Eller har jag fortfarande fel?

Postat

Jobbar man med akustiska instrument och elgitarr etc så behöver man oftast skära runt 150-800hz för att göra plats för de olika instrumenten. Speciellt basgitarr är ju extra starkt runt 200hz vilket kan strypa hela mixen. Även elgitarrer brukar vara lite bullriga där nere. Sedan har ju oftast alla instrument lite för mycket mids (runt 800hz) naturligt som man brukar få skära bort lite. Men som någon sa så är även arret viktigt.

Till OP i övrigt så tänkte jag börja erjuda mixnings lektioner, kanske vore intressant för dig? Isåfall kan du skicka ett PM 🙂

Postat

Intressant tråd. Brukar inte våga skära för mycket men ska testa lite av era tips!

Jag skär nog cirka 95% i mina mixar haha. Brukar boosta presence i gitarrer (cirka 1500hz) och lägga till lite runt 3khz ibland på mastern för att få lite mer in-your-face. Men annars skär jag i princip bara. Som sagt så tycker jag akustiska instrument (även räknat elgitarrer,elbas) har alldeles för mycket mellangregister och högbas naturligt. Lyssna bara hur t.ex en gitarr låter ur en stärkare kontra hur det låter på era favorit album. Alltså mycket mindre mellanregister och lågbas.

Sedan håller jag med Frekvenspektr. Man kan råinställa ljud i solo men sedan skall man göra finliret när allt spelar samtidigt. Ta bas och gitarr förhållandet i rock å metal. Där gör basen lika mycket till gitarrerna som viseversa. Så skapar man perfekt förhållande där så får man ett tjockt gött gitarr ljud. Samma gäller basgitarren och kicken för att skapa perfekt punch. Svårt ja, men är man bara medveten om att det är helheten som spelar roll och inte minsta lilla detalj så är mycket vunnet 🙂

Postat

Lite kul det där med att det finns mycket info i lowmid som Carle skrev. Mitt problem är oftast att jag har för lite info där =)

Så skär i EQ som folk skriver, men med måtta. öronen är ditt bästa redskap!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.