Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag undrar när man ska spara sin inspelning va ge det att spara den i 24 bit när man bara kan höra 16 eller har jag fel ?

eller har det nån betydelse när man mastrar...tyckte jag läste på nån mastering sida att man skulle skicka in låten i 24 bit

Annons
Postat

nja men cd klarar juh bara 16 bitar... men d e juh en del processer kvar efter mixen så varför inte expotera i 24 bitar. d e väl när du e klar med ALLT som d kan vara vettigt att spara i 16 bitars. man ska väl alltid utgå ifrån d bästa... d har juh med upplösningen i låten att göra, massa tjabbel som jag inte är så insatt i, men ja har för mig att ngåon sa att d e mindre risk för dist om man sparar i 24 bitars... aja alltid nått

Postat

Ska du kunna lyssna var som helst, så måste du bränna en audio-CD - och då måste det vara i formatet 16-bit/44.1kHz för att fungera.

Ska låten däremot lämnas vidare för Mastering, så vill de alltid ha den i 24-bits upplösning (måste förstås brännas som data-skiva då). Om du ska fortsätta jobba med Mastering själv, så ha den också kvar i 24-bits format tills den slutgiltiga mixen och dra inte ner den till 16 förrän all bearbetning är färdig. När du slutligen konverterar till 16-bit, så kör du samtidigt även med Dither (som helst inte ska användas någon annanstans än vid den slutliga konverteringen), så låter eventuella fadeouts lite bättre när volymen börjar bli låg.

Postat
jag undrar när man ska spara sin inspelning va ge det att spara den i 24 bit när man bara kan höra 16 eller har jag fel ?

Spara ljudet i den upplösning du spelat in den i.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.