Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu är det såhär att ja tänkte bygga en lite studio i mitt rum på 20 kvadrat.

inget jätte avancerat men dugligt bra. har som ide att jag först ska börja renovera rummet/stugan och sedan börja köpa grejer eftersom. Har ett "M-audio audiophile 2496" ljudkort (2 analoga in) och Cubase SX sedan tidigare. men tänkte under resans gång införskaffa något fetare med 8 analoga in.

Mixern som jag har tänkt köpa är Behringers nya PMX3000 en power mixer med 16 kanaler. 8 kanaler har Micpreampar. skälet till att jag tänkte köpa en power mixer (inbyggt slutsteg) är att ja även kommer andvända den I replokalen å på spelningar ihop med bandet. självklart så ska jag införskaffa en bra mickar oxå.

Är mixern dugligt bra att ha i studio sammanhang? mitt mål är att kunna spela in 6 kanaler trummor och gitarr och bas samtidigt. och sedan lägga på efterhand.

Dämpning av rummet. Har läst runt på en hel del studio forum och insett att dämpa upp en studio är rena vetenskapen. men skulle vara kul om någon hade några bra ideer på vad för matrial jag ska andvända för att dämpa upp?

inga avancerade ljudplattor och dylikt kommer jag ha råd med.

Min ide är att andvända gullfiber för att dämpa upp och sedan klä in med Tyg eller dylikt. någon som har synpunkter på det? och för guds skull ja kommer inte börja käka ägg 😱 ( äggkartonger )

Tacksam för svar! MVH David

Annons
Postat

När det gäller dämpning:

Dämpning ÄR en vetenskap, det handlar ju om akustik egentligen. Saken är att det finns olika typer av dämpning; både högre frekvenser och låga. Vissa toner förstärks automatisk av rummets "storlek", eftersom det stämmer överrens med längden på ljudvågorna. Precis som du själv säger så finns det ju mycket information om just akustik på nätet.

Att använda isolering som dämpning kan fungera för vissa frekvenser, men det finns förståss (precis som du själv märkt) både bättre och dyrare alternativ, när man vill bryta ljudvågorna.

Lite kul är om man tänker på hur många fler det är som sysslar med hemmastudio nu än för 10 år sedan. Det har ju hänt oerhört mycket rent tekniskt, både när det gäller mjukvara och hårdvara, men ändå så verkar det som om vi är många som lågprioriterar de akustiska förutsättningarna. Vi sitter där fortfarande i våra "skokartonger"! 😱

Jag har inte någon extremt dyr utrustning, men under ett antal år samlar man lätt på sig mickar, monitorer, preamps och lite mjukvara(!) för 30-40 000. Då är det konstigt att man inte kan hosta fram några tusenlappar på riktig dämpning oxå?

Bra akustik är nog många gånger viktigare än att man har just "den" eller "den" mikrofonen eller preampen! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.