Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

http://www.idg.se/2.1085/1.468522/eu-kommissionen-oppnar-for-avgift-pa-molntjanster

Lobby-organisationerna här är såklart nöjda.

”Den här ersättningen till hundratusentals upphovsmän runt om i Europa har inte hämmat försäljningen av lagringsmedier i de länder den finns. Våra medlemmar förstår inte den starka lobbying från elektroniktillverkarna för att ta bort ersättningssystemet, som, även om det inte är helt perfekt, helt klart tjänar sitt syfte."

Skulle man inte kunna tänka sig en kompromiss och uppgörelse här? EU beräknar lite på en höft vad den här utredningen kommer att kosta dom att utföra och möjligen införa. Sen tar man den summan och ger till Copyswede och andra, mot att dom lovar dyrt och heligt att för all framtid aldrig någonsin föreslå sådana (saknar ord för att beskriva idiotin) verklighetsfrånvända saker igen. Vad tror ni om det?

Annons
Postat (redigerat)

Ja. Privatkopieringsavgiften på lagringsmedia är mycket märklig från början till slut. Har ju diskuterats förut här..

Redigerat av D Vibe
Postat

Fast det här är ju än mer enfaldigt än att ha det på CD-R-skivor. Där kan man ju i viss mån förstå logiken som lett fram till beslutet någon gång i forntiden.

Men på molntjänster?? Nu har jag ju inget vidare statistiskt underlag att utgå ifrån, men ingen jag känner använder molntjänster till annat än privata bilder, dokument, kontakt-uppgifter och liknande.

Postat (redigerat)

Raderat innehåll som ser tråkigt ut att läsa.

Håll er till trådens ämne och diskutera med respektabelt skrivspråk så slipper vi fler varningar.

Tack

Redigerat av Lundin
Självgod text raderad
  • Gilla 3
pme (oregistrerad)
Postat

Ja, det är bra lustig. Man betalar en avgift, men det är fortfarande olagligt. Nu pratar vi äta kakan och ha den kvar.

Postat (redigerat)

Ibland känner självgodheten inga gränser.

Självgodhet i någras ögon är jag helt övertygad om, jag skriver bara som jag tycker känns rätt och det kommer aldrig att passa alla. Jag raderade dock det som stack i dina ögon.

Det som föranledde att jag raderade allt som skrevs var tyvärr nödvändigt enligt mitt sätt att tolka skriven text. Håller du inte med skicka en anmälning istället för att kommentera, jag kan ta en smäll eller två om det är befogat.

Kan vi hålla oss till trådens ämne nu?

Redigerat av Lundin
Postat

Ibland känner självgodheten inga gränser.

Jag har egentligen ingen clue, men jag läste Sadams inlägg som att han syftade på Copyswede.

Postat

Ja, det är bra lustig. Man betalar en avgift, men det är fortfarande olagligt. Nu pratar vi äta kakan och ha den kvar.

Det är precis detta som är den stora missuppfattningen när det gäller denna korkade avgift.

Man betalar för den lagliga rätten man har att PRIVATkopiera - inte för någon rätt att PIRATkopiera. Det är stor skillnad mellan begreppen men samtidigt en stor källa till missförstånd, eftersom man kan få uppfattningen att piratkopiering plötsligt blir laglig eftersom det finns en kopieringsavgift. Privatkopieringsrätten innebär att man får ta kopior på upphovsrättsskyddad musik för eget bruk och till en liten nära vänkrets - men inte att man får sprida det till tusentals låtsasvänner på Nätet...

Det är verkligen en absurd avgift när man måste betala en avgift som går till de mest spelade upphovsmännen, när man köper en hårddisk eller annat media för att spara sina egen musik, egna dokument och egna bilder på.

Postat (redigerat)

Det är en PRIVATkoperinger-ersättning, inte PIRATkopieringsersättning. D v s, du betalar för rätt att få göra några extra kopior av t ex en CD-skiva du har köpt, för att ha en i bilen, ge en till frun och liknande. Personligen anser jag att det eventuellt kan vara en befogad avgift, men att den då borde läggas på priset av originalet. Och inte som nu, en godtycklig skatt på nästan allting som KANSKE kan användas för privatkopiering.

Bisarrt. Och det blir ju än värre om man försöker överföra skatten på molntjänster.

Edit: Claes hann före 🙂

Redigerat av JJRockford
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

De har väl märkt att köpet av CD skivor för kopiering är väldigt låg. Med tanke på att hårddiskarna på datorn är stora nog i dag att lagra all musik, så börjar man titta på var man ska fylla upp det ekonomiska tomrummet.

Redigerat av Die Hard
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Musik ska vara folkdrivande, inte vinstdrivande.

Det ska vara både ock. Allt snack om att utesluta vinstdrivande delen är önsketänkande. Det är proggen ett levande bevis på.

Postat

Är musiken folkdrivande så behövs inget mer än det, allt annat kan dö. Pengar kommer pengar går, klart dom kommer, dom är ju fula och simmar med strömmen.

Postat (redigerat)

Man märker ju klart och tydligt den underliggande agendan här på forumet. Att sätta munkavel på det fria ordet, och påstå att man måste uttrycka sig "fint" och "byråkratiskt korrekt" för att få ha en åsikt. Problemet är bara att om man går ner på satanisternas nivå så tar dom över ens psyke och så försvinner all skön musik.

Har gjort en anti-satanist lista här som ni kan lyssna på för att ta bort deras sjukheter:

Fuck it all (Spotify)

Det finns många sjuka individer i det här samhället, och att anpassa oss till dessa gör oss själva sjuka. Likaså gör det oss sjuka att anpassa oss på nätet till olika former av sjukt tänkande, därför är jag stolt över mina varningar.

Redigerat av Martin
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Är musiken folkdrivande så behövs inget mer än det, allt annat kan dö.

😆 Snarare musikern som dör. Vem ska betala all hans utrustning? Turnéer? Medmusiker etc?Hyran och allt annat? Varför ska du ha pengar om du nu jobbar? Det är ju folkdrivande att jobba. :rolleyes:

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Man märker ju klart och tydligt den underliggande agendan här på forumet. Att sätta munkavel på det fria ordet, och påstå att man måste uttrycka sig "fint" och "byråkratiskt korrekt" för att få ha en åsikt. Problemet är bara att om man går ner på satanisternas nivå så tar dom över ens psyke och så försvinner all skön musik.

Har gjort en anti-satanist lista här som ni kan lyssna på för att ta bort deras sjukheter:

Fuck it all (Spotify)

Det finns många sjuka individer i det här samhället, och att anpassa oss till dessa gör oss själva sjuka. Likaså gör det oss sjuka att anpassa oss på nätet till olika former av sjukt tänkande, därför är jag stolt över mina varningar.

I hur många trådar har du inte redan tjatat om såna har saker utan att det någonsin har handlat om det?

Postat (redigerat)

Die Hard: Allt handlar ju om det, ser du inte sambandet är inte mitt fel, bara du öppnar ögonen och ser lite runt omkring dej så ser du vad jag menar. Eller påstår du att all materiell hets är bra för människor? Skapar det bra musik i dina öron? Något som hmm, förgyller din vardag? Får dina gitarrer att stämma bättre vid 12:e bandet? Aha, men då vet jag då. Skönt att du hittat ditt Nirvana. Du förstår ju vad jag menar, ingen idé att gå ned i nivå och larva dej, du om nån fattar.

Den korrupta musikbranschen som vill ha en så dum, och sinnesförslöad publik som möjligt är den del av varför all musik är så dålig som möjligt för att skapa så stora problem som möjligt. Det är inte märkligt att alla blir dummare, och skiter i allt som är viktigt att bry sig om, därför att musiken går ut på att göra människor dumma, rakt igenom. Detta tvångsförslag på att ta betalt för skit som inte ens vi producerar som står bakom det system som plågar och lemlästar människovärde är inte en del av det jag kallar liv, och det är utdömt att gå sönder tillslut, allt raserar, allt går sönder, det vet du, allt är liv, lidande, död och återfödelse. Det är samma sak med musik, men här får vi inte välja om vi vill dö eller leva, det är faktiskt ett tvångsystem där det finns massvis med bra Underground-musik som motarbetas av stora bolag, även om det blir bättre. Att ta försvarslösas pengar i system som går ut på att skapa mer makt i ett system som är stängt, är att råna andra människor på deras värde, eftersom dem inte valt detta.

Jag ställer mig inte bakom brottslingar och kriminellt beteende, och faktum är att världen styrs av många kriminella människor som har noll respekt för livet.

Musik är livets vatten, och se vad dom gör:fijibottledwater-copy-6.jpg

Missförstå mej inte nu, visst är jag positiv till att göra reklam för sin musik, självklart får man gå ut på stan, och skaka hand, berätta sin historia, och sjunga dina låtar. Men att använda sej av 150 000 USD, för att marknadsföra en singel är fel. Därför att det kostar för mycket, musik ska kosta lika mycket som svetten som skapades då du skapa musiken. Får du mer än så av nån låt du skapar? Ja grattis, då har du skapat en bra låt, en bra låt sprider sig själv. Precis som en bra idé sprider sig själv. Så fort man måste lägga ned tid på att förpacka något, förfina det, eller sälja det, då är det skit.

Vår hets att skapa friktionsfria ekonomiska system för att tillföra tillgångar till grupper av människor som helst står bakom dem systemen och tar det som blir över av dom är inte nyttigt för konsten. Det dödar konsten, självklart ska upphovsmän får betalt. Inget snack om saken. Men sen måste man se musik som det självuppoffrande och universella yrke det faktiskt är, glädjen att hålla på med musik ska vara det som är den största tillgången. Likaså film. Det är snedvridet att påstå att pengar är viktigast. Det är det inte, viktigast är att det blir bra konst, och det blir det även utan pengar. Pengar har aldrig skrivit en låt. Och kommer aldrig nånsin göra det heller. Bra låtar skapar däremot pengar. Pengar som idag borde gå till just det, bra låtar, men gör inte det, utan dem går till dåliga låtskrivare, dåliga låtar, och dåliga skivbolag som fokuserar på säljvärde före konsten. Säljvärde före självvärde.

Vi behöver pengar, vi vill ha pengar, och vi förtjänar pengar. Men idag går pengarna helt fel, och det är för att vi har skapat ett ekonomiskt system som är lika trassligt som hela Internets samlade IP-adresser. Enkelt vore i stället att ha donationssystem för det mesta. Sluta försöka gömma undan allt, och utgå ifrån att människor vill betala för sig, och börja behandla människor som fullvärdiga varelser, och inte som könslösa robotar som måste kontrolleras och hållas i schakt därför att dom är oupplysta, dumma och egoistiska av naturen. Detta skapar bara en känsla av förakt för systemet och gör människor mindre benägna att vilja ge till andra, konstskapare och andra människor. Det skapar horder av unga som väljer att säga "Nej, jag skiter i det här, det här kan dra åt helvete, dom lyssnar inte på mig, så varför ska jag lyssna på dom`?" Och detta är det jag i grund och botten är det stora felet i många ekonomiska system för att skapa tillgångar. Dem är kravfyllda, reglerade och totalt järnstyrda, du har inga val, och vi köper dej oavsett. Detta är fel väg att gå, vi måste inse att många människor idag har börjat inse att pengar inte är allt, folk vill välja själva idag, men det skiter bolagen i, dom anser sig fortfarande vara centrum av jorden, dom som vet vad folk vill ha. Dom som levererar, men så är det inte längre, Det folk skriker mest efter idag är frihet att välja, och att skapa ekonomiska system som tvingar människor är fel väg att gå då, eftersom detta dödar lusten att vilja något alls, det skapar bara apati och oförstående och utanförskap.

Vi kan se ett förlängt exempel på detta i drogpolitik då vi anser att drogbrukare är utan fri vilja, inlåsta, dödade, och helt oförmögna att ta hand om sig själv, leva ett liv eller ens röra på sig själva. Bäst vore nog att låsa in dem på heltid, erbjuda dem statliga droger, och få dem att välja ett liv på ett boende nånstans där dom kan få leva ut den lilla, lilla frihet, och stolthet som människor som fortfarande har kvar. Samma tendenser ser jag inom andra områden i samhället.... att totalt trampa på människa, fri vilja, och inneboende godhet. Därför är jag också emot att stoppa in klumpavgifter, vill folk betala för något, då betalar dom för det också. Det är naturligt och kommer alltid vara. Om ett barn vet att dom får en kram, kärlek och villkorslös kärlek av sin förälder om dom väljer att lyssna på denna, så väljer dom det, dom väljer ogärna att ljuga då, om dom vet att dom kan förlora det som är gott i deras liv. Däremot finns det sådana barn också.... Vi låter dom vara så. va.

Tommy Bolin – The Grind ...................

Redigerat av Martin
Postat

Det som föranledde att jag raderade allt som skrevs var tyvärr nödvändigt enligt mitt sätt att tolka skriven text. Håller du inte med skicka en anmälning istället för att kommentera, jag kan ta en smäll eller två om det är befogat.

Jag gillar din framtoning! MvH
Postat

Konsekvens är ju vad det handlar om. Om man nu ska ha avgift på lagringsmedia som kassettband, cd-rw och på hårddiskar, självklart ska då "molnet" följa samma regler.

Postat

Konsekvens är ju vad det handlar om. Om man nu ska ha avgift på lagringsmedia som kassettband, cd-rw och på hårddiskar, självklart ska då "molnet" följa samma regler.

Vad är egentligen anledningen eller fraseringen till att det ska rättfärdiga avgifter på lagringsenheter? MvH
  • Gilla 1
Postat

Vad är egentligen anledningen eller fraseringen till att det ska rättfärdiga avgifter på lagringsenheter? MvH

Jag orkar inte fundera eller argumentera om sådant just idag. Det är lördag och jag är trött efter en lång och slitsam vecka. Lite öl och vin så är jag glad.

Syftet, 1980, var väl att laglig halvtaskig kopiering på kassettband skulle kompenseras med en liten slant till upphovsmännen. Ska man följa den principen så borde nuvarande media, med exakta digitala kopior avgiftsläggas minst lika hårt...

Postat

Nja, ursprungsformuleringen är att den ska gälla medier som är "särskilt ägnade för privatkopiering".

pme (oregistrerad)
Postat

Två gånger då eller? För molnet består inte av magi, det består av hårdiskar som redan är belagda med avgift.
Postat

Två gånger då eller? För molnet består inte av magi, det består av hårdiskar som redan är belagda med avgift.

Ska vara petig så är dom förmodligen inte det, företag kan ju ansöka om att slippa kassettskatten om dom använder hårddiskar i sin verksamhet. Dessutom har det i alla fall innan varit så att skatten endast gällt externa hårddiskar, inte interna.

Finns många konstiga saker med det där 🙂

Postat

jag tycker det är bra att man vågar fatta impopulära beslut. det här med internet är fortfarande nytt, det kommer ta tid innan det fungerar väl. att de agerar och gör något ser jag som förtroendeingivande, det är bra att det inte bara sitter ett gäng populister vid makten som inte vågar göra varken det ena eller det andra. det finns ju inget som säger att det här måste finnas kvar när vi väl finner en bättre lösning.

Postat

jag är inte ett dugg ironisk, hade majoriteten fått bestämma hade nog mycket gått åt helvete. exempelvis var majoriteten av svenskar emot det här med att vi skulle införa lag på att man behövde säkerhetsbälte i bilar. någon måste våga fatta beslut, och ta oss i rätt riktning. även fast vi kanske inte hamnar bland de bästa av lösningar alla gånger så är det bättre att börja ta ett steg på vägen än att bara stå kvar på ruta ett och klia sig på huvudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.