Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
  On 2012-10-02 at 19:21 sa Cruncher:

Ja!

Det är ett instrument med endast en ljudalstrande källa!?

Läste du ens vad jag skrev Nilsson?

Testa att räkna strängarna i en flygel, det är fler än en. Eller sätt dig vid en flygel och spela. Hör du samma ljud i bägge öronen då, då är det nåt stort fel... Eller lyssna på en skiva med en modernare inspelning av tex Oscar Petersen.

Men om en flygel är ett monoinstrument i din värld så är det ok för mig. 🙂

I min värld är det inte det, även om någon nån gång skulle ha påstått det i en bok eller på internet. Det är så otroligt fel det kan bli. Ärligt talat så skämtar du väl?

Annons
Postat
  On 2012-10-02 at 19:22 sa Die Hard:

Kostar betydligt mera men är värt det. 🙂 Nackdelen med att använda impulser är att det låter så tamt. Så spara på om du vill köpa en Kemper.

Klyven gosse med tight plånbok, hej!

The thing is, jag lirar metalcore.. OFTAST. Precis släppt en skiva med en kille från Norrland. Är väl ok-nöjd med produktionen, eftersom jag gjort den själv med gröna fingrar. Vi har redan börjat skriva på nästa, och jag vill verkligen få ut så pass bra ljud som jag kan (/har råd med). Har försökt att analysera mina "idoler" så gott de bara går med allt från låtuppbyggnad, strängar, instrument till mixning och tekniker. Men jag har väldigt svårt att ta mig dit. Och när det gäller impulser, så känns det som om jag polerar skit. De vore ju lättare om man hade en oslipad diamant att arbeta med som nybörjare. För lets face it, de är ju lättare att få en matt diamant att skina, än en turd.. right? Därför vill jag köpa ny gitarrutrustning, till o börja med. Men som jag skrev i första inlägget är budgeten och utrymmet knapert. Kemper vore ju grymt, med tanke på alla möjligheter. Det är ju TYP som att köra med impulser, fast mer "riktigt" om man säger så.

Stärkare (plus min Engl e530) skulle säkert också funka väldigt bra! Men jag är så rädd för att beställa en låda. Det känns lite som om att köpa grisen i säcken. Vissa säger att den ena låter bra, andra säger att en annan låter bäst. Jag har heller ingen möjlighet att ta min Engl till en musikaffär för att testa av den enkla anledningen att dem affärerna i närheten endast kanske har en 1x12 och två st 2x12. Svårt att jämnföra och få en fair bild av vad jag ska ha. DÄRFÖR trådstarten.

MEN, det är ju inte bara gitarrerna jag har problem med. Har mindre problem med mixen overall (som du kan höra några inlägg upp där jag postade mixen). Men jag kämpar på.

Många gnäller på mig för att jag "kopierar" sound, men jag gör det endast för att utvecklas. Jag anser att de är både lättare och bättre att ha något att sträva efter. Ha ett great sound, och sträva efter det. Man lär sig massa på vägen dit.

Oj vad långt och konstigt inlägg de här blev.. ta åt dig av de du ansåg vara nyttigt för tråden. Puss!

Postat
  On 2012-10-02 at 20:03 sa Terror:

Klyven gosse med tight plånbok, hej!

The thing is, jag lirar metalcore.. OFTAST. Precis släppt en skiva med en kille från Norrland. Är väl ok-nöjd med produktionen, eftersom jag gjort den själv med gröna fingrar. Vi har redan börjat skriva på nästa, och jag vill verkligen få ut så pass bra ljud som jag kan (/har råd med). Har försökt att analysera mina "idoler" så gott de bara går med allt från låtuppbyggnad, strängar, instrument till mixning och tekniker. Men jag har väldigt svårt att ta mig dit. Och när det gäller impulser, så känns det som om jag polerar skit. De vore ju lättare om man hade en oslipad diamant att arbeta med som nybörjare. För lets face it, de är ju lättare att få en matt diamant att skina, än en turd.. right? Därför vill jag köpa ny gitarrutrustning, till o börja med. Men som jag skrev i första inlägget är budgeten och utrymmet knapert. Kemper vore ju grymt, med tanke på alla möjligheter. Det är ju TYP som att köra med impulser, fast mer "riktigt" om man säger så.

Stärkare (plus min Engl e530) skulle säkert också funka väldigt bra! Men jag är så rädd för att beställa en låda. Det känns lite som om att köpa grisen i säcken. Vissa säger att den ena låter bra, andra säger att en annan låter bäst. Jag har heller ingen möjlighet att ta min Engl till en musikaffär för att testa av den enkla anledningen att dem affärerna i närheten endast kanske har en 1x12 och två st 2x12. Svårt att jämnföra och få en fair bild av vad jag ska ha. DÄRFÖR trådstarten.

MEN, det är ju inte bara gitarrerna jag har problem med. Har mindre problem med mixen overall (som du kan höra några inlägg upp där jag postade mixen). Men jag kämpar på.

Många gnäller på mig för att jag "kopierar" sound, men jag gör det endast för att utvecklas. Jag anser att de är både lättare och bättre att ha något att sträva efter. Ha ett great sound, och sträva efter det. Man lär sig massa på vägen dit.

Oj vad långt och konstigt inlägg de här blev.. ta åt dig av de du ansåg vara nyttigt för tråden. Puss!

Att kopiera sound är att lära sig. Så har jag alltid gjort, och det är så jag hittat fram till "mina" sound. Kopiera ljud tills du blir blå, bygg upp ett ljudgalleri i huvudet och öronen och vips så kan du ratta fram schyssta grejer på många olika typer av stärkare.

Postat

Naturligtvis ska man vara så noggrann man kan med vad man skaffar sig. Det måste kännas riktigt bra. Och äkta gitarrljud måst vara roligare än impulser är min lilla tanke.

Postat
  On 2012-10-02 at 20:09 sa AnthonyS:

Att kopiera sound är att lära sig. Så har jag alltid gjort, och det är så jag hittat fram till "mina" sound. Kopiera ljud tills du blir blå, bygg upp ett ljudgalleri i huvudet och öronen och vips så kan du ratta fram schyssta grejer på många olika typer av stärkare.

Exakt så jag tänker också. Men som sagt, det är svårt att nå resultat när man inte vet vad som krävs för att ta sig dit. Det är j*vligt svårt att gissa sig fram hela tiden. är det EQ som saknas? är kompressorn för hårt pressad? Är trummorna för klena? Överröstar basen allt annat? Det är sånna frågor som snurrar i huvudet. Men få svar kommer upp :/

Postat
  On 2012-10-01 at 06:46 sa evilrocker:

Den enda 1x12 som jag varit ens minsta intresserad av är Bogner cube. Har själv en Mesa 4x12 OS.

Kolla denna video med Pete Thorn där han demar scumback-högtalare, han kör ju ofta via

en Bogner cube.

http://www.youtube.com/watch?v=G3eEMWyk0TE

Har ni kollat videon? Väldigt bra info. Scumbag låter verkligen bra. På slutet av videon brötas ljudet till mer och mer. Vore fint med info om lådvolymer mm till varje klipp.

Postat
  On 2012-10-02 at 19:51 sa Guitar Nilsson:

Testa att räkna strängarna i en flygel, det är fler än en. Eller sätt dig vid en flygel och spela. Hör du samma ljud i bägge öronen då, då är det nåt stort fel... Eller lyssna på en skiva med en modernare inspelning av tex Oscar Petersen.

Men om en flygel är ett monoinstrument i din värld så är det ok för mig. 🙂

I min värld är det inte det, även om någon nån gång skulle ha påstått det i en bok eller på internet. Det är så otroligt fel det kan bli. Ärligt talat så skämtar du väl?

Du kan väl testa och se om din mikrofon kan räkna strängarna i flygeln Nilsson...

Suck!

Postat

Sorry Terror!

Har lite svårt med rena och råa dumheter.

Hoppas du hittar rätt i kabinetten.

Kör vidare med impulserna du så kan vi ta dialogen om hur mycket mer feeling man får i spelet genom en riktig stärkare.

Men det är ett annat ämne.

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Blev lite förvirrad över vad du kom fram till att det var du behövde Terror (läste tråden i omgångar).

Men denna kanske kan vara något. Eftersom du hade en ont om pengar.

http://www.orangeamps.com/signature-4-jim-root-ppc212-closed-back-speaker-cab-2/

3720:- hos tysken.

Har dock inte provat den själv. Men jag har en PPC212 (stägnd) själv och är nöjd med den.

Edit fel länk

Redigerat av Drängen
Postat (redigerat)
  On 2012-10-02 at 20:56 sa Cruncher:

Du kan väl testa och se om din mikrofon kan räkna strängarna i flygeln Nilsson...

Suck!

Mikrofoner kan inte räkna. Men de kan känna av tidsskillnaden mellan de olika strängarna. Stereo definierades ju i tidskillnad mellan olika ljud skrev du själv...

Nu skriver jag inget mer om det här, att du inte fattar en så otroligt enkel grej är svårt att ta. Du anser väl att det ljud de två OHna ovanför ett trumset tar in också är mono?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Skämtar inte alls. Du är den enda av alla jag diskuterat det med som säger att en flygel är mono. Samplade flyglar är stereo de med, diskanten och basen spridda från höger till vänster lika som tangenterna och strängarna sitter på pianot o flygeln. Du som annars är en av de verkligt kunniga här, nu är du helt fel ute.

Skit samma. 🙂

Postat

Ledsen att behöva göra dig besviken Nilsson.

Kunnighet och expertis är livsfarligt att utge sig för att ha.

Finns så många sätt att göra saker på att ens tänka i banor som rätt och fel, blir ganska löjeväckande.

Bättre att hålla käft och enbart yttra sig om sånt man faktiskt vet till hundra.

Nå väl.

Du kan väl vara så snäll och berätta för mig vad det är mer än tidsdifferenser som gör att vi uppfattar stereofoniskt ljud.

Jag erkänner att jag inte förstår ett skit av vad du menar.

Men jag har i alla fall fattat det att om man ska ta upp en flygel enligt din teori så ska man ha en mikrofon per sträng!

88 toner fördelat på tre strängar per ton.....

Så kan man ju oxå göra.....

Men jag beundrar din absoluta säkerhet i ämnet Nilsson.

Yrkar å det bestämdaste att totalvägra all form av påstådd kunnighet å min sida.

Det där är något som någon annan måste ha sagt.

Ser fram mot en lättförståelig förklaring på fenomenet stereofoni.

Tack på förhand!

/Crunch'

Postat
  On 2012-10-02 at 16:15 sa Cruncher:
Om du väljer att micka en flygel i stereo så sätter du ju inte mikrofonerna i flygeln eller hur!?
Öh, jag sätter alltid ett X/Y-par i flygelns bakkant. Magin i flygeln ligger inunder locket, inte i rumsambiensen.

Nu handlade tråden visserligen om kabinett, men jag tycker inte om det otrevliga löjeväckandet. Nilsson har aldrig sagt 88 mikrofoner, däremot 88 strängar som klingar på olika platser i resonanslådan.

Uppmikning av ett kabinett är inte jämförbart med uppmikning av en flygel. Lika lite som uppmikning av en klarinett inte är jämförbart med en stråkkvartett.

Men fortsätt du kalla folk för idioter, det bjuder jag på för det slår mest mot er.

Postat

.....suck!

Har vi fler här på forumet som kan allt!?

Jag trodde verkligen att Nilsson trollade med mig.

Det lät så förbannat fel att jag verkligen inte kunde tro att man menade allvar?

Inser dock att min medverkan inte fyller den funktion jag avsåg.

Det här kommer bara växa....

Bra jobbat Linus!

...magnifikt och väl pekat av dig!

Har inget svårt alls att förstå varför allt fler lämnar forumet.

Det får fan räcka för min del.

//

Postat

Frågan om stereo är inte dum på något sätt och ingen ska behöva känna sig felgjord tycker jag. Som Linus säger så är även min erfarenhet  att ljudet "sitter" under locket i en flygel. För mig blir det stereo när signalen från två mikrofoner kan skapa en rumsuppfattning i stereoperspektivet när den spelas upp. Avgörande faktorer borde vara tid och nivå.

Vi kan ju också skapa en rumsuppfattning när vi mixar och panorerar flera monokällor. Vid uppspelning uppfattar vi ju det som stereo. 

Om vi återgår till flygeln och tänker oss att vi stoppar in huvudet under locket så kommer vänster resp. höger öra uppfatta ljudet olika på grund av olika avstånd / nivå / reflektioner. Även huvudets dämpning mellan höger / vänster (olika vid olika frekvenser) bidrar i stor grad till att vi upplever ett stereoperspektiv. Vart gränsen går mellan stereo och dual mono är väl egentligen inte kristallklar..

Postat

Jag har stereomickat saker i åratal. Eller ja, jag trodde att det var stereomickning jag gjorde. Trots att jag skrev att jag hängde med tidigare i tråden så är jag tusan inte längre säker.

Är inte stereomickning när man exempelvis mickar upp den här stackars flygeln så att diskanten hamnar mer åt ena hållet och de lägre registren åt det andra, för att uttrycka sig enkelt. Så har jag gjort med upprätt piano, för att få det nära och fint. Fast i ärlighetens namn nickade jag ganska nära. Det var ju inte direkt enkelt, men det lät ganska häftigt.

Postat
  On 2012-10-03 at 07:29 sa wellness music:

Vart gränsen går mellan stereo och dual mono är väl egentligen inte kristallklar..

När det gäller flygel är det glasklart, det är stereo i kubik. Den som vill kan nog läsa i veckor på nätet om hur man spelar in flyglar o piano i stereo. Här är bara en övertydlig demonstration. De som gjort den här filmen, är även de idioter som roar sig med att driva med folk?

Fina mikrofoner har de oxå:

Här är en annan fin tutorial där de visar tre olika sätt att spela in flygel i stereo; X/Y, Spaced Pair och Blumlein. AKG-mickarna som Spaced pair låter väldigt mustigt.

Hoppas verkligen inte Cruncher lämnar forumet pga det här. Det är inte jag som konstruerat flygeln, och inte gjort filmerna heller. Jag bara lyssnar med öronen. Att ljudet från en ensam gitarr-tolva inte är nästan nån stereo alls kan jag gå med på, jag tycker därför också att det är bortkastat krångel att spela in elgitarr med mer än en mick oavsett vilket kabinett man har. I en gitarrsladd är signalen mono även om ljudet sen kommer från två fyrtolvor. Det blir knappast varken mer eller mindre stereo med en ensam tolva eller två.

😎 - 55

Postat
  On 2012-10-03 at 11:09 sa SadamJR:

Har alltid trott att stereo har med tidsskillnad att göra. Är detta fel?

Nä, det är rätt. Flygelns alla strängar hamnar olika långt från mickarna. Flygeln är så stor och strängarna så vitt utspridda att tidsskillnaden och därmed stereoeffekten blir betydlig. Man hör helt enkelt olika ljud med vänster och höger öra. En flygel är väldigt mycket stereo.

Kunde jag få fram länken till Oscar Petersons cd "A night in Wienna" med Mac-musen skulle jag göra det. Vackraste musik jag hört, enormt ljud i flygeln och allt annat. Leta den själva på Spotify.

Die Hard (oregistrerad)
Postat
  On 2012-10-03 at 10:25 sa Guitar Nilsson:

Att ljudet från en ensam gitarr-tolva inte är nästan nån stereo alls kan jag gå med på, jag tycker därför också att det är bortkastat krångel att spela in elgitarr med mer än en mick oavsett vilket kabinett man har.

😎 - 55

Det beror på vilket ljud man är ute efter. Mycket vanligt att använda 2 och ibland 3 micar inom metalgenren. Hur det är i andra genrer vet jag inte.

Postat
  On 2012-10-03 at 15:04 sa Die Hard:

Terror, ett bättre och inte allt för dyrt alternativ är den här: http://www.two-notes...re/torpedo-cab/

Klart bättre alternativ än alla cabimpulser.

verkar intressant, men hittar ingen video där man får höra på den i metalform. Vore kul att se hur den fungerar med en Engl e530. Snudd på alla videos (som inte läggs upp av Ola) på olika gitarrsaker, tom dem som används för metal (oftast), visas upp med något homo som sitter och spelar blues eller rock från sent 70-tal. BAH!

Postat (redigerat)

Det bästa för dig borde vara att bygga en ganska stor låda som du sen kan flytta tex bakväggen på och få olika stor volym i lådan. Eller att du har ett eller två basreflexrör med justerbar längd/motstånd på. Sen får du testa dig fram.

De flesta som visar hur gitarrgrejer låter på tuben har ju spelat in ljudet med mikromickarna som sitter inbyggda i kameran, och kameran sitter uppe på ett stativ och högtalaren står nere på golvet. Att du skulle hitta en video med just din förstärkare och att ljudet är vettigt inspelat med en tex en SM57 rätt satt framför konen är ju knappast troligt. Så här borde ju alla liknande videos vara gjorda

http://www.youtube.com/watch?v=h764vM-2G5w

Men det är de nästan aldrig, mycket sällan är det nån mick alls framför lådan, så hur det låter på filmen säger nästan inte ett skit.

Gizmosis här i forumet har lagt ut flera mkt exakt genomförda gitarrljudsprov, tror han har en 2ggr12 Mesa-låda. Har du hört dom?

Redigerat av Guitar Nilsson
Die Hard (oregistrerad)
Postat
  On 2012-10-03 at 15:23 sa Terror:

verkar intressant, men hittar ingen video där man får höra på den i metalform. Vore kul att se hur den fungerar med en Engl e530. Snudd på alla videos (som inte läggs upp av Ola) på olika gitarrsaker, tom dem som används för metal (oftast), visas upp med något homo som sitter och spelar blues eller rock från sent 70-tal. BAH!

Hä,hä ☺️ Och icke-metals säger det omvända. Men oavsett, det är samma som Torpedo Live fast i en mindre version och några andra saker som saknas men ljudet ska vara detsamma så kolla på den också. Den kommer garanterat låta bra till din Engl.

Postat
  On 2012-10-03 at 15:41 sa Guitar Nilsson:

Det bästa för dig borde vara att bygga en ganska stor låda som du sen kan flytta tex bakväggen på och få olika stor volym i lådan. Eller att du har ett eller två basreflexrör med justerbar längd/motstånd på. Sen får du testa dig fram.

De flesta som visar hur gitarrgrejer låter på tuben har ju spelat in ljudet med mikromickarna som sitter inbyggda i kameran, och kameran sitter uppe på ett stativ och högtalaren står nere på golvet. Att du skulle hitta en video med just din förstärkare och att ljudet är vettigt inspelat med en tex en SM57 rätt satt framför konen är ju knappast troligt. Så här borde ju alla liknande videos vara gjorda

http://www.youtube.com/watch?v=h764vM-2G5w

Men det är de nästan aldrig, mycket sällan är det nån mick alls framför lådan, så hur det låter på filmen säger nästan inte ett skit.

Gizmosis här i forumet har lagt ut flera mkt exakt genomförda gitarrljudsprov, tror han har en 2ggr12 Mesa-låda. Har du hört dom?

Den berömda Ola gör så med alla sina amp demos. Sm57 mot stärkaren in i kortet s man verkligen får höra. Men han visar upp saker som kostar en hel månadslön så 😛

Postat
  On 2012-10-03 at 15:47 sa Die Hard:

Hä,hä ☺️ Och icke-metals säger det omvända. Men oavsett, det är samma som Torpedo Live fast i en mindre version och några andra saker som saknas men ljudet ska vara detsamma så kolla på den också. Den kommer garanterat låta bra till din Engl.

Såg att den hade Mesa Boogie 4x12, de är ju en sådan impulse jag använder nu. Frågan är hur stor skillnaden verkligen blir. Är den där i närheten av tex kempers maskin? alltså rent kvalitetsmessigt, eller är det mer som impulser fast med mindre flat-shit-ass-freq?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.