Jump to content
Annons

vilken låda till Engl e530? (lite smått allmänt om lådor/cabs)


Terror

Recommended Posts

Aja, phuck it. Är de någon som kan rekommendera en bra 1x12 för METAL då? Och snälla säg inte "En mesa 1x12 skulle funka för dig", för de finns ju typ 20 olika modeller ^^ Skulle gärna vilja ha en länk eller ett namn till en specifik modell 🙂

Budgeten ligger på 2.500 - 4.500 (måste ju ha råd med en sm57 och material till en isobox också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sätter man två mickar framför en enkeltolva så blir även det en stereoinspelning, det fattar nog de flesta. Såna recordings har jag gjort massor av. Du kanske inte vet att man måste panorera isär spåren sen för att det ska bli stereo? 😆

Kunde inte låta bli att spyda lite - 55 ☺️

Då får du nog göra din hemläxa lite bättre 😛 Googlar du så hittar du säkert något skrivet att du aldrig kan få en mono källa till stereo oavsett hur många mickar du ställer upp. Däremot blir det dual mono, vilket det även är om du spelar in kompgitarrer 2ggr dvs när de spelar exakt likadant, då är den korrekta benämningen dual mono och inte stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett kabinett med öppen baksida för allt i världen.

Är väl det ända vettiga tips jag kan ge!

Och det skulle jag verkligen inte rekommendera,

Aja, phuck it. Är de någon som kan rekommendera en bra 1x12 för METAL då? Och snälla säg inte "En mesa 1x12 skulle funka för dig", för de finns ju typ 20 olika modeller ^^ Skulle gärna vilja ha en länk eller ett namn till en specifik modell 🙂

Budgeten ligger på 2.500 - 4.500 (måste ju ha råd med en sm57 och material till en isobox också 🙂

Eftersom du pratar metal hade jag köpt en låda med vintage 30 element för det är den typ av högtalar element de flesta använder när man pratar metal. Ett säkert kort helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du nog göra din hemläxa lite bättre 😛 Googlar du så hittar du säkert något skrivet att du aldrig kan få en mono källa till stereo oavsett hur många mickar du ställer upp. Däremot blir det dual mono, vilket det även är om du spelar in kompgitarrer 2ggr dvs när de spelar exakt likadant, då är den korrekta benämningen dual mono och inte stereo.

Det där går jag inte med på! Skulle ljudet lite till höger och lite till vänster om en högtalare vara exakt lika? Det är det ju inte. Dubbar man en kompgitarr två ggr och pannar åt varsitt håll blir det ju dual mono, men med två mickar som spelar in samtidigt blir det faktiskt stereo, elementet låter inte exakt lika åt alla håll, rummet påverkar också. Jag läste om en kille som hade en lika Hot Rod som min, den har tolvan förskjuten lite åt vänster från mitten, därför föredrog han att micka högra halvan av elementet, eftersom combons luftvolym bakom den sidan är större än till vänster fick han lite mer botten på inspelningen med micken till höger på elementet.

Det är ju samma sak som om man mickar en ak gitarr med två mickar, en lite nerifrån stallet som pekar mot ljudhålet, en till från 12te bandet som också pekar mot ljudhålet, så blir även det stereo, även om det bara är en gitarr med ett ljudhål. Lyssnar man på enbart ridecymbalen genom enbart de två OH-na så blir även den ensamma cymbalen ett stereoljud.

Och mickar man en singeltolva som jag beskrev och lyssnar på ljudet sen så hör man tydligt att det är stereo... Jag har gjort så flera ggr. Snyggt är att använda två olika mickar, då hörs det mer ändå, man kan sätta en dynamisk nära konen och en stormembranare bara 10 cm ut. Ett annat sätt är att på en combo sätta in den ena micken från baksidan inne i lådan och sen fasvända den. det blirS-T-E-R-E-O-!!!! 😄

Vintage 30 brukar man väl ha till det mesta, blues o country med?

Edit: Kan man inte bygga en specialgrej som är både högtalare och ISO-box i samma? Om man tänker sig en vanlig högtalarlåda fast sidoväggarna går ut ca 20 cm framför baffeln där elementet sitter så det blir ett utrymme att montera in micken i där? Sen en tredje vägg framför micken. Bygger man i spånplatta ger det väl bästa ljudet och blir billigt som fan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att du kör vanlig kabinett i rummet och trackar med lurar. Visst kan du bygga en isobox och få bra ljud, men du går miste om det naturliga rummet och det ljudet kan vara bra, även om rummet i sig inte är optimalt. Det gäller att vara kreativ med mickningen. Det är det som är lite av slitgörat/charmen med att göra det på gammalt vis. Och man lär sig massor på kuppen! Vintage 30 är bra element, jag skulle dock rekommendera WGS Veteran 30s', som är en variant av Vintage 30 men utan den fullt så spetsiga midpuckeln. Jag har själv spelat in en del med dem nu och är mycket nöjd. Angående exakt vilken låda du ska ha finns oändligt många alternativ, men Suhr tycker jag gör riktigt bra, mindre lådor. Jag skulle rekommendera frontportad framför öppen i bak. Är du sugen på en 2x12a är Mesa Boogie Horizontal Rectifier (tror jag att den fortfarande heter, de har ändrat om lite i benämningen nyligen) 2x12 riktigt bra, med lite extra volym. Roadster 2x12 (som jag tror heter Rectifier Traditional nu) är lite mindre, sluten, och låter också grymt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda 1x12 som jag varit ens minsta intresserad av är Bogner cube. Har själv en Mesa 4x12 OS.

Kolla denna video med Pete Thorn där han demar scumback-högtalare, han kör ju ofta via

en Bogner cube.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson!!

Det blir inte stereo för att du använder två mickar på samma källa!

Stereo definieras av tidsvarialbler, inte frekvensers upptagning i mikrofonerna.

Tilläggas böra att viss stereoinformation förstärks baserat på frekvensområde beroende på reflektioner som harmoniserar med återgivande källa.

Orsaken till varför du använder flera mickar på en källa är för att kunna laborera med det naturliga EQ som olika mickplaceringar har.

Jag använder gärna tre mikrofoner vid gitarrinspelning.

Om du i stället panorerar ut två mikrofoner som sitter på samma källa (läs högtalareelement) så uppstår ett kamfilter pga det fasfel mikrofonerna skapar sins emellan.

Inget bra om du vill ha tydlighet och drag i en gitarr i mixen.

Bättre att använda sånt vid lägre frekvenser som ej behöver stereoinformation.

Angående cabinettet då til TS...

Crille är inne på helt rätt grej här för dina metalguror.

Slutet kabinett för att få solid stomme i ljudet samt snabbt konutslag för snabba transienter i mellanregistret vilket behövs för att fånga "aggrot", "bettet" i disten.

Exprimentera med att flytta micken några cm från lådan för att tämja transienterna lite och låt ljudet få svälla lite i rummet.

Tänk på att du måste ställa lådan där den spelar i harmoni med rummet i det frekvensområde du avser att ta upp.

En jäkla skillnad på att lägga "mattor" eller leadgitarrer avseende detta.

Således mitt bästa tips...

Fortsätt med impulserna.

Bättre rum och upptagning kommer du aldrig att få tag i för den budgeten!

Piiz!

/Cruncha''

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det skulle jag verkligen inte rekommendera,

Eftersom du pratar metal hade jag köpt en låda med vintage 30 element för det är den typ av högtalar element de flesta använder när man pratar metal. Ett säkert kort helt enkelt.

Det blir så himla mycket öppnare ljud ur kabinett med öppen baksida. Sen på baksidan kan man få så satans mycket fläsk i botten på baksidan.

Håller med om vintage 30 element dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte anser att man kan höra steroljud från ett element inspelat med två mickar, hur mycket mer stereo blir det isåfall från en två-tolv låda med tex två identiska element, och en mick på vardera elementet? Knappast hörbar skillnad, högtalarna jobbar ganska exakt lika... Med risk för att verka dryg tycker jag det låter som att ni är bättre på att svänga er med teoretiska uttryck än vad ni kan lyssna med öronen...

Älskar er ändå - 55 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson!!

Det blir inte stereo för att du använder två mickar på samma källa!

Nu måste jag flika in med en fråga här; vad menas då när man exempelvis stereomickar en flygel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag flika in med en fråga här; vad menas då när man exempelvis stereomickar en flygel?

Precis! anses det vara dual mono då också? Det är ju bara en ensam flygel...

Och mickar man en högtalare med bara en SM57 så ändras ju ljudet som fan bara man flyttar den nån cm... Hur får ni ihop det med att det skulle bli mono med två mickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vintage 30 brukar man väl ha till det mesta, blues o country med?

Nix. Om du läser på lite så är det den som i stort sett uteslutande används för metal och gjort det länge nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar att ni är så pass osams om öppna eller stängda lådor ect ^^ Det gör det hela så mycket svårare. MEN, Cruncher har varit lite av min mentor. Han var med när jag började med inspelning och har hjälpt mig med mycket i min utveckling (cred till dig Cruncher!). Så jag tar hans tips om att fortsätta med impulser tills jag flyttat till eget (till vintern eller tidig vår). Har dock gått och spanat på Kemper Amp Profiler (stavning?)... vi får väl se!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det mest en smaksak med lådorna. Lådor med helöppen bak var det länge sedan jag använde, men slutna och frontportade använder jag flitigt. Just nu är det frontportade, de har en luftighet i ljudet som jag blivit fullständigt förälskad i. MEN det ska sägas att det inte är de tightaste lådorna jag jobbat med (även om det under inga omständigheter är flubbiga eller otydligt definierade). Vill man ha rakbladstugg i riffen hade jag nog också valt en helsluten låda. Vilket påminner mig om att jag har några prog-metalskisser att fixa klart... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det mest en smaksak med lådorna. Lådor med helöppen bak var det länge sedan jag använde, men slutna och frontportade använder jag flitigt. Just nu är det frontportade, de har en luftighet i ljudet som jag blivit fullständigt förälskad i. MEN det ska sägas att det inte är de tightaste lådorna jag jobbat med (även om det under inga omständigheter är flubbiga eller otydligt definierade). Vill man ha rakbladstugg i riffen hade jag nog också valt en helsluten låda. Vilket påminner mig om att jag har några prog-metalskisser att fixa klart... 🙂

Vad menar du exakt med "frontportad"? Ja jag vill ju ha riktigt tuggigt gitarrljud, nästan lite scoopat. Såsom det här:

Jag försöker komma så nära jag kan med min engl e530 och 4x12 mesa impulses

https://dl.dropbox.com/u/107586285/Track%203.mp3 <- Varning för på tok för mycket low end (mixade med vanliga in ear-lurar då mina riktiga är pajj)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag flika in med en fråga här; vad menas då när man exempelvis stereomickar en flygel?
Precis! anses det vara dual mono då också? Det är ju bara en ensam flygel...

Och mickar man en högtalare med bara en SM57 så ändras ju ljudet som fan bara man flyttar den nån cm... Hur får ni ihop det med att det skulle bli mono med två mickar?

AntonyS

Om du väljer att micka en flygel i stereo så sätter du ju inte mikrofonerna i flygeln eller hur!?

För att exemplifiera det hela.

Största anledningen till att micka en flygel med två mikrofoner är ju för att det är svårt att fånga hela registret från instrumentet med bara en mick. Även om det går.

Resultatet blir att man får ställa mikrofonen ganska långt ifrån vilket kanske inte ger det direkta ljud som många använder i dagens produktioner right!?

Men ja! En flygel är en källa vilket således betyder, mono!

Det ni blandar ihop för er är definitivt den enda källans placering.

Flygeln står i ett rum som förhoppningsvis är anpassat för flygeln.

Stereo är och kan inte vara annat än tidsdifferenser.

Däe av spelar vi gärna in en flygel i stereo, för att få med tidsfifferenser som skapas av rummets ambience.

Avseende kabinettet igen då Nilsson.

Du får ursäkta mig men uttalanden om hur andra slänger sig med formalia kontra att faktiskt lyssna med öronen....., faller sig lite lågt för att vara dig.

Att du dessutom inte tar hänsyn till varför man började skapa kabinett med flera element i, är för mig ett mysterium!?

Du var ju för fan med på den tiden!!!

En elgura måste liksom flygeln, behandlas som den källa den är!

Det är ett kabinett som står i ett rum.

Vill du ta upp kabinettet eller rummet som kabinettet spelar i!?

Att sätta två mickar på ett flerelementskabinett och tro att det blir stereo är inte bra alltså.

Att sedan tro att man ska göra så för att man sett bilder på det utav andra galningar som definitivt inte vet vad dom gör...

...uj uj uj!

Fördelen med flera element dock...., är ju att minst ett, de fakto låter bra!

Där sätter du dina mickar. På det enda elementet!!! Och tar upp olika register från det elementet!

Vill du ha stereo.

Sätt upp ett omniupptagande mickpar ute i rummet framför förstärkaren med några meter emellan och knappa 60 cm mellan mickarna.

Där fångar du stereoinformation!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hål bredvid/över/under/någonstans i närheten av elementen på kabinettets framvägg. Egentligen gör det ingen skillnad jämfört med om hålen sitter i bakväggen (däremot gör det skillnad var på väggen de är placerade), så i mitt fall är det nog mer korrekt att säga att jag just nu är kär i en låda med flera små portar, som råkar vara belägna på framsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

AntonyS

Om du väljer att micka en flygel i stereo så sätter du ju inte mikrofonerna i flygeln eller hur!?

För att exemplifiera det hela.

Största anledningen till att micka en flygel med två mikrofoner är ju för att det är svårt att fånga hela registret från instrumentet med bara en mick. Även om det går.

Resultatet blir att man får ställa mikrofonen ganska långt ifrån vilket kanske inte ger det direkta ljud som många använder i dagens produktioner right!?

Men ja! En flygel är en källa vilket således betyder, mono!

Det ni blandar ihop för er är definitivt den enda källans placering.

Flygeln står i ett rum som förhoppningsvis är anpassat för flygeln.

Stereo är och kan inte vara annat än tidsdifferenser.

Däe av spelar vi gärna in en flygel i stereo, för att få med tidsfifferenser som skapas av rummets ambience.

[...]

/Crunch'

Nej, jag har aldrig påstått att jag skulle närmicka en flygel. Och faktiskt inte blandat ihop något heller.

Nu är jag iaf helt med på vad du menar. Jag skrev ett lång inlägg där jag konstaterade en rad självklarheter, men jag besparar oss alla detta och går till gymmet istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix. Om du läser på lite så är det den (vintage 30) som i stort sett uteslutande används för metal och gjort det länge nu.

Jag har gillat den till blues med. Läs på här.

Edit: Skulle en tre meter bred flygel vara ett monoinstrument lika som ljudet från elgitarr? Nu har det spårat ur på riktigt här... 😆

Det finns knappast nåt annat instrument som är lika tacksamt att få en bred stereo ifrån som en flygel.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gillat den till blues med. Läs på här.

Edit: Skulle en tre meter bred flygel vara ett monoinstrument lika som ljudet från elgitarr? Nu har det spårat ur på riktigt här... 😆

Det finns knappast nåt annat instrument som är lika tacksamt att få en bred stereo ifrån som en flygel.

"Att du dessutom inte tar hänsyn till varför man började skapa kabinett med flera element i, är för mig ett mysterium!?

Du var ju för fan med på den tiden!!! "

Stora as till högtalarlådor med många element var bra på 60 o 70-talet när man spelade live utan att micka ut genom stora PAn, man sjöng genom små sk sånganläggningar som inte orkade med att pumpa mycket mer än sången. I dag är det bara dumt med stora gitarrlådor både på scen och i studio. Jag får, om jag vill, sån jävla botten ur min enkeltolva, alltså framför PAt, att det räcker o blir över många ggr om. Finns ingen anledning alls att ha mer än en tolva, kanske att det på sätt sätt ser mer ut som det KISS har.

🙂 Och inget fel i det...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gillat den till blues med. Läs på här.

Edit: Skulle en tre meter bred flygel vara ett monoinstrument lika som ljudet från elgitarr? Nu har det spårat ur på riktigt här... 😆

Det finns knappast nåt annat instrument som är lika tacksamt att få en bred stereo ifrån som en flygel.

Ja!

Det är ett instrument med endast en ljudalstrande källa!?

Läste du ens vad jag skrev Nilsson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har dock gått och spanat på Kemper Amp Profiler (stavning?)... vi får väl se!

Kostar betydligt mera men är värt det. 🙂 Nackdelen med att använda impulser är att det låter så tamt. Så spara på om du vill köpa en Kemper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit...

Det verkar som att jag missat något i horoskopet idag!

Det här kommer barka iväg som en masthuggare försedd med yxa och en liter hembränt.

Dudes....

Jag droppar.

/Mojje

Lät jag otrevlig var det inte meningen.

Är din studio i Falköpingstrakten up and running, föresten? (Sorry för OT, ska skärpa mig nu!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...