Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

- REDIGERAT MITT INLÄGG

Jag hade nu tänkt att växa upp och sluta använda impulses. Vill ha en riktig låda. Oavsätt hur duktig du är på att skruva, så är "the real deal" alltid bättre. För om man kunde få exakt likadant, eller bättre, resultat så hade väl ingen proffs-studio använt riktiga stärkare. Jag ska försöka fatta mig kort och exakt.

Mina problem

1) Plånboken är inte allt för fet, då jag har en del saftiga räkningar varje månad. Har väl en budget på runt 3.000 - 4.500 kr

2) Har knappt något utrymme i mitt rum. Har inte hittat en bra lägenhet, så bor fortfarande hemma.. med ett ganska kompakt rum.

3) Bor i lägenhet. Är inte SÅ lyhört, men en jättestärkare på full volym är nog inget som uppskattas.

Mina frågor

1) Hur pass stor skillnad är det mellan en 1x12, 2x12 och 4x12 rent ljudmessigt. Jag vet att volymen är skillnad. Men hör du stor skillnad på själva ljudet? Även om de är "exakt samma stärkare", fast med färre/fler högtalare.

2) Är de värt att köpa en 1x12 (för att jag vill ha den nu), eller hålla ut tills jag flyttat, vilket händer kanske nästa sommar och köpa en 2x12 eller 4x12.

3) Vilken låda skulle ni rekommendera till en Engl e530? Spelar metalcore typ 'Memphis may fire'
Redigerat av Terror
Annons
Postat

Skall du köpa en låda skall du köpa en bra. T.ex en Mesa Boogie Rectifier 2x12. Jag har en och den fungerar super. Du kan nog få tag i en begagnad för cirka 4-6000. Och du behöver inte spela in så jäkla högt för att det skall låta bra. Köp en sm57 till så är du i hamn.

Postat

Skall du köpa en låda skall du köpa en bra. T.ex en Mesa Boogie Rectifier 2x12. Jag har en och den fungerar super. Du kan nog få tag i en begagnad för cirka 4-6000. Och du behöver inte spela in så jäkla högt för att det skall låta bra. Köp en sm57 till så är du i hamn.

Vilken syftar du? http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=47c172a23782d83766b86119ae2407c2&sw=mesa+boohie&x=0&y=0&gk=&bn=

Postat

Yes de går ju för 6700:- nya ser jag nu. Så hittar du någon borde du få den för typ 4000:- Ingen ide att köpa skit om du skall hadet till inspelning. 1x12a till metal njae. Det blir oftast lite tunt ljud tyvärr. 2x12 duger dock mycket bra

Postat

Mesa 2x12 tror jag är ett bra alternativ, kostar inte jättemkt begagnat heller. En bra 1x12:a kan funka oxå om än lådvolymen är mindre. Du får en djupare botten med större låda och oftast lite öppnare sound. Jag har en 1x12:a som är i storlek som en 2x12:a som jag tycker funkar bra, men den e hemmabygge 🙂

Har även en 4x12:a här hemma också men föredrar ändå impulser. För min del tar det nog ett tag till man har råd att köpa en riktig Mesa Oversized 4x12:a (som är den impulsen jag använder oftast)

Postat

Mesa 2x12 tror jag är ett bra alternativ, kostar inte jättemkt begagnat heller. En bra 1x12:a kan funka oxå om än lådvolymen är mindre. Du får en djupare botten med större låda och oftast lite öppnare sound. Jag har en 1x12:a som är i storlek som en 2x12:a som jag tycker funkar bra, men den e hemmabygge 🙂

Har även en 4x12:a här hemma också men föredrar ändå impulser. För min del tar det nog ett tag till man har råd att köpa en riktig Mesa Oversized 4x12:a (som är den impulsen jag använder oftast)

Skulle vilja höra ditt resultat med impulsen 🙂 kör ju det själv nu, men har inte tyckts hitta den rätta för mig än.

Postat (redigerat)

Yes de går ju för 6700:- nya ser jag nu. Så hittar du någon borde du få den för typ 4000:- Ingen ide att köpa skit om du skall hadet till inspelning. 1x12a till metal njae. Det blir oftast lite tunt ljud tyvärr. 2x12 duger dock mycket bra

försökt hitta en beggad 2x12, men hittar ingen under 6.000kr 🙁

Hittar en herrans massa 1x12 från mesa också.

Den här tex: http://www.4sound.se...78&artno=219449

Redigerat av Terror
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Och du har glömt en annan viktig detalj: ditt rum!

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja det är nog bästa lösningen om man ska lira in hemma. 🙂

Postat

Men kan din e530 verkligen driva en låda utan att du kopplar till en power amp? Det är väl bara ett försteg..?

Postat (redigerat)

Såg att din e530 har 1,5w uteffekt och således kan driva ett kabinett. Man lär sig något nytt varje dag.

Redigerat av AnthonyS
Postat

Jag tycker tvärtom mot vad många andra gör; det bästa är en enkeltolva, både till studioinspelning och live utmicning till PA...

Om man vill en viss låg volym så drar man på lite mer med enkeltolva än tvåtolva för att få samma volym i rummet. Det gör att enkeltolvan jobbar/pumpar lite mer, flyttar mer luft än var och och en av de två i dubbeltolvan. Och spelar man in med en mick nära tyget/konen så vet inte micken om det är en, två eller fyra element, den "hör" bara det närmsta elementet. Och eftersom singeltolvan rör sig lite mer kommer micken att uppfatta det ljudet som bäst

Det är bara jag som gitarrist ståendes två meter bort som tycker att tvåtolvan låter fetare, på inspelningen blir det tvärtemot. Med bara 1,5 watts stärkare blir det ännu vettigare att köra det lilla krutet på ett enda element.

Det går bra att spela in singeltolvan i stereo också, man kan tex ta en SM57 plus den stormembranare man har till sångpålägg, det ger mer stereoeffekt än med två lika matchade mickar!

Köp en beg enkeltolva, för pengarna som blir över köper du en Sennheiser E906, den låter mkt bättre än sm57 dessutom kan du göra isolådan mindre, E906 ska hänga mot tyget o sticker inte ut.

• Gilla 3
Postat

^

I det här fallet får jag nog säga att du har fel Nilsson. Vi pratar metal och där är du nog inte särskilt hemma vad jag förstått. En 1x12 låter oftast inte så bra i metalsammanhang, man får ingen tyngd i den inspelade signalen tack vare att det inte finns någon speceillt bra tyngd i själva lådan. Och det blir inte stereo för att du spelar in med 2st mickar, det blir dual mono.

Jag hade vid ett tillfälle 3st lådor med vintage 30element från samma tillverkare (inte lådorna i säg) och de lät väldigt annorlunda och det beror bara på själva konstruktionen av lådan. Jag hade då en Harley Benton 4x12, Engl 4x12 och en Mesa Rectifier 2x12a. Rectifiern vägde lika mycket som HarleyB. lådan och engl vägde ungefär 50-60kg. Både Engln och Mesan lät mycket bättre än den billiga HarleyB. och det tror jag som sagt var är tack vare tyngden i själva lådan då det var likadana element i alla 3.

Till OP...

Du bör ju ha ett försteg till din preamp lr? Även om du kan köra ut 15w med den så borde det väll låta bättre med ett slutsteg?? Varför inte sälja den å köpa t.ex en EVH III mini t.ex??

Postat

^

I det här fallet får jag nog säga att du har fel Nilsson. Vi pratar metal och där är du nog inte särskilt hemma vad jag förstått. En 1x12 låter oftast inte så bra i metalsammanhang, man får ingen tyngd i den inspelade signalen tack vare att det inte finns någon speceillt bra tyngd i själva lådan. Och det blir inte stereo för att du spelar in med 2st mickar, det blir dual mono.

Jag hade vid ett tillfälle 3st lådor med vintage 30element från samma tillverkare (inte lådorna i säg) och de lät väldigt annorlunda och det beror bara på själva konstruktionen av lådan. Jag hade då en Harley Benton 4x12, Engl 4x12 och en Mesa Rectifier 2x12a. Rectifiern vägde lika mycket som HarleyB. lådan och engl vägde ungefär 50-60kg. Både Engln och Mesan lät mycket bättre än den billiga HarleyB. och det tror jag som sagt var är tack vare tyngden i själva lådan då det var likadana element i alla 3.

Till OP...

Du bör ju ha ett försteg till din preamp lr? Även om du kan köra ut 15w med den så borde det väll låta bättre med ett slutsteg?? Varför inte sälja den å köpa t.ex en EVH III mini t.ex??

För att den kostar runt 7.000kr? 😛 Jag köpte min Engl e530 beggad för 2500kr, tror inte jag fr s mkt mer av den. Ska jag då spendera 7 lax på en topp, och sen yttligare (ca) 4 lax på en låda? Då är vi uppe i runt 11.000kr, vilket är mer än de dubbla av min budget just nu :/

Postat (redigerat)

^

De flesta expertgitarrister uttalar sig om det ljud de hör när de står framför lådan, ett helt annat ljud än det micken uppfattar. Så även du... Aldrig att du skulle kunna höra skillnad på en inspelning gjorda med 1; en Mesalåda med en tolva i, och 2; en Mesalåda med två tolvor i. För att få lite ännu mer botten kan man använda en bra stormembranare i stället för tex en SM57. Nära elementet finns mer botten än vad en SM57 kan "höra". Det kan man ju göra även på en två, eller fyrtolva.

Att olika byggen av lådor påverkar ljudet vet jag sen 40 år, så det behöver ingen lära mig. En rak Marshall 4-12-låda har mycket mer tryck än en vinklad Marshall 4-12 låda i sama serie och med exakt samma element. Det är en till grej som är absolut sann men som nästan inte nån av alla expertgitarrister har en susning om.

Sätter man två mickar framför en enkeltolva så blir även det en stereoinspelning, det fattar nog de flesta. Såna recordings har jag gjort massor av. Du kanske inte vet att man måste panorera isär spåren sen för att det ska bli stereo? 😆

Kunde inte låta bli att spyda lite - 55 ☺️

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag tror att du får ha en realistisk förväntning på hur mycket tryck en låda större än 1x12 kan leverera med 1,5 watt som skjuter på. Du kommer vid höga volymer att tappa botten, tyvärr. Ett tips kan vara att köpa ett billigt slutsteg att koppla mellan din e530 och en 1x12a eller 2x12a. Personligen tycker jag inte att det finns några skäl att använda 4x12or när man spelar in, jag får till kanonljud med 1x12or och 2x12or. Lådans form och konstruktion påverkar i min mening betydligt mer än antalet element. Vilka element du använder är också viktigt. I ditt fall skulle jag verkligen rekommendera några mer lättdrivna element.

Postat

Jag tror att du får ha en realistisk förväntning på hur mycket tryck en låda större än 1x12 kan leverera med 1,5 watt som skjuter på. Du kommer vid höga volymer att tappa botten, tyvärr. Ett tips kan vara att köpa ett billigt slutsteg att koppla mellan din e530 och en 1x12a eller 2x12a. Personligen tycker jag inte att det finns några skäl att använda 4x12or när man spelar in, jag får till kanonljud med 1x12or och 2x12or. Lådans form och konstruktion påverkar i min mening betydligt mer än antalet element. Vilka element du använder är också viktigt. I ditt fall skulle jag verkligen rekommendera några mer lättdrivna element.

Ligger mycket i det. Dumt med att stoppa in högtalaren i en låda för att inte störa grannarna är att högtalarens ljud då inte kommer åt att sätta gitarrsträngarna i svängningen, sustainen blir rejält mycket sämre. I tung gitarrmusik vill man ju ha både sustain och på gränsen till feedback, med högtalaren inbyggd dör tonen ganska snart ut hur mycket dist man än vräker på med...

Jag har aldrig testat själv, men finns det inte en del gitarrpluggar som låter skitbra?

Postat (redigerat)

Allts the thing with the Isobox är inte att störa grannarna. Dem skiter jag i, typ.. Har ju ett 5.1-biosystem som dundrar på kvällarna utan att folk klagat. Men mitt rum är så pass jävla litet (ursäkta mitt ordval). Så va händer om jag har en (låt oss säga) 1x12 uppmickad typ 1,5 - 2,5m från mina monitorer, i ett dåligt akustikbehandlat rum?

Det är DÄR skon klämmer.

Här ser ni hur mitt rum ser ut.. som sagt, inte mycket utrymme för godis.

mmq801.jpg

2ryr0h5.jpg

Jag sitter i sängen, och till vänster om fläkten och garderoberna är dörren. Så litet är mitt rum. 10m2

Redigerat av Terror
Postat (redigerat)

Menar du att du kör backtracket i monitorerna samtidigt som du spelar in stärkarn? Jag kör med lurar, men många ggr har jag glömt att slå av monitorerna när jag spelat in... När jag sen lyssnat på enbart gitarrspåret har monitorljudet inte hörts ett dugg där, inget läck alls.

Och på närmickad elgitarr spelar väl inte rummet så stor roll. Jag har akustikbehandlat rummet nyligen, och jag hör ingen skillnad vad jag märker på inspelningarna nu och innan akustikbehandlingen. Kanske är jag som inte fattar det... Eller också har jag akustikbehandlat så fel att det inte gjorde nån skillnad... 😆

Edit: Och att avståndsmicka elgitarren, typ med en nära och en två meter ifrån... Förr testade jag en massa varianter av det, men tyckte aldrig det tillförde nåt, tvärtom, närmickat på stärkarn har funkat bäst för mig. Det finns ju hur mycket reverb o impulser som helst att lägga på om man tycker det är för torrt...

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Postat

Menar du att du kör backtracket i monitorerna samtidigt som du spelar in stärkarn? Jag kör med lurar, men många ggr har jag glömt att slå av monitorerna när jag spelat in... När jag sen lyssnat på enbart gitarrspåret har monitorljudet inte hörts ett dugg där, inget läck alls.

Och på närmickad elgitarr spelar väl inte rummet så stor roll. Jag har akustikbehandlat rummet nyligen, och jag hör ingen skillnad vad jag märker på inspelningarna nu och innan akustikbehandlingen. Kanske är jag som inte fattar det... Eller också har jag akustikbehandlat så fel att det inte gjorde nån skillnad... 😆

Edit: Och att avståndsmicka elgitarren, typ med en nära och en två meter ifrån... Förr testade jag en massa varianter av det, men tyckte aldrig det tillförde nåt, tvärtom, närmickat på stärkarn har funkat bäst för mig. Det finns ju hur mycket reverb o impulser som helst att lägga på om man tycker det är för torrt...

Ja klart att jag hade tänkt att micka upp nära. Men som sagt, de borde ju finnas en anledning till att stärkarna aldrig står i samma rum som mixerrummet om du besöker en proffs-studio ^^

Postat

Ja klart att jag hade tänkt att micka upp nära. Men som sagt, de borde ju finnas en anledning till att stärkarna aldrig står i samma rum som mixerrummet om du besöker en proffs-studio ^^

Jo det är klart, men vi har ju inte såna utrymmen. Ska jag spela in elgitarren samtidigt som trummor ställer jag stärkarn i köket.

BTW Har jag läst att Bono i U2 vägrar att öht ha hörlurar på sig. När han lägger sång på studioplattorna står han i kontrollrummet och lyssnar på musiken i montorerna, och sjunger gör han i en vanlig Shure SM58. Inte ens betamodellen... Och även där klarar de sig från läck in på sångspåret...

Postat

Jo det är klart, men vi har ju inte såna utrymmen. Ska jag spela in elgitarren samtidigt som trummor ställer jag stärkarn i köket.

BTW Har jag läst att Bono i U2 vägrar att öht ha hörlurar på sig. När han lägger sång på studioplattorna står han i kontrollrummet och lyssnar på musiken i montorerna, och sjunger gör han i en vanlig Shure SM58. Inte ens betamodellen... Och även där klarar de sig från läck in på sångspåret...

sätt att Mr. Hetfield gör desamma nuförtiden. Om man kollar på lite recording-klipp på tuben.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.