joakim.ivarsson Postat 26 september 2012 Postat 26 september 2012 Hej! Det är så att en kompis spelade en rolig grej på basen när vi repade härom veckan, jag fick direkt en go känsla. Han ville dock inte göra något med detta så jag frågade om jag kunde ta det. Vi kan kalla det för basfiguren. Dagen efter tog jag basfiguren och spelade på en synt, funderade sedan på hur jag ville gå vidare. Jag kom fram till att den skall ligga som grund på verserna i låten. Nu är det så att låten är färdiginspelad och denna figuren är använd under mindre än en fjärdedel av låtens längd. Dessutom ligger ju ett tiotal extra instrument över låten för att inte räkna med sång. Frågan är nu: Ska jag räkna med min kompis som låtskrivare när jag anmäler verket till stim? Jag ger gärna min kompis den cred han skall ha, men så undrar jag hur jag rent praktiskt skall gå till väga, räkna sekundrar som figuren spelas delat på antal minuter av alla spår? Eller säger jag bara helt enkelt att han gav mig idéen men jag skrev låten och tar 100% själv? Jag tycker det är klurigt, jag vill gärna göra rätt. Hoppas jag skrivit på rätt ställe och tack på förhand!
AnthonyS Postat 27 september 2012 Postat 27 september 2012 Svårt sånt där. Men utan din kompis basslinga hade det ju inte funnits någon låt, eller hur? Nu var det kanske inte så mycket till råd, men att ta åt sig hela äran själv känns lite off i det här fallet. Gå på magkänslan!
Erik dP Postat 27 september 2012 Postat 27 september 2012 (redigerat) Jag anar att du känner att du vill ta åt dig äran men samtidigt inte trampa ngn på tårna. I så fall: Byt ut basslingan till nåt liknande. Presentera inte låten för de övriga i bandet / honom förän om ett halvår. Låtsas sedan som ingenting. = Enklast lösning. ...Om det ÄR ett revolutionerande basriff som Blue Monday, och låten i övrigt faller utan denna så bör han väl få sitt erkännande. Jag kan dock känna att om jag skulle använda en färdig loop / midi-slinga från ett program som inspirerar mig till att skriva en låt så kanske inte just loop-skaparen är del i mitt låtskapande och en basslinga från en medmusikant kanske skulle vara att betrakta på samma sätt (jag har dock inga medmusikanter). Men jag antar att det skulle vara enklare om han hade hittat på basslingan EFTER låten skrevs. Typ vid inspelningen. När Madonna använde sig av en ABBA-slinga så var ju ABBAs förtjänst bärande för låten. Är E Van Halen låtskrivare av Beat It när han la ett solo på den? Jag tror att man ska tänka så här: Har man suttit tillsamans och jammat ihop något användbart så är de medverkande i rummet alla låtskrivare. Hur mycket skrev du igentligen själv på din kammare? Tycker basisten att han skrev låten? Edit: Ekonomiskt däremot så kan man väl dela lika på eventuella inkomster inom bandet oavsett vem som gör vad. Alla drar ju sitt strå till stacken. Jag skulle dock inte vilja figurera som låtskrivare på en låt som jag inte skrivit. Redigerat 27 september 2012 av Erik dP
SadamJR Postat 27 september 2012 Postat 27 september 2012 Har du skrivit musiken efter en idé som han kom på bör det va 50/50.
Guitar Nilsson Postat 27 september 2012 Postat 27 september 2012 Har du skrivit musiken efter en idé som han kom på bör det va 50/50. Tycker lika jag oxå.
Frekvensspektrumanalysator Postat 27 september 2012 Postat 27 september 2012 hur mycket pengar kommer det röra sig om ungefär?
Carle Postat 27 september 2012 Postat 27 september 2012 Var hellre generös än girig. Det vinner du på i längden. Men jag skulle nog ge 25% till bassisten, snarare än 50%. OM det nu inte är ett bärande riff för låten han kommit på. 1
Pesek Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Varför ska det vara så jävla exakt allting? Vem bryr sig om millisekunder och fjärdedelar? Du fick världens idé och lust från något som din kompis kom på. Du spann vidare och skapade något utifrån det. Vi kan kalla honom din musa. Utan musan är du ingenting. I och med att du skriver att du vill ge honom cred så gör precis det. Ta kontakt med honom och berätta läget. " Du vet den där basslingan du kom på som du inte ville använda? Jag tyckte den var bra och ville ju jobba vidare med den, vilket var ok. Jag lyckades faktiskt tom få inspiration till att göra en hel låt där slingan passade in väldigt bra. I och med att låten är klar vill jag anmäla den till STIM, och vill ge dig cred för den också. Så jag lägger till dig som 25% på den som låtskrivare" Och det går din väg så säger han kanske "Ameh va fan, det behövs inte, det räcker med ett tack och lite cred på din singel" DEAL!!!! Skriker du ut då, och sedan är saken biff. 10min senare har du registrerat verket på STIM med dig som 100% maestro. Tadaa!
Hjorten Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Om du kör på Peseks idé (som jag tycker är bra) och du verkligen vill gardera dig kan ni ju skriva något kontraktliknande dokument som intygar att han går med på 25% (eller ingenting, om han nu väljer det).
SadamJR Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Det finns verkligen en del utpräglade skitstövlar på detta forum.
Martin Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 (redigerat) Sadam, Indeed. Gillar din nya signatur... mycket fin. Jag tycker din polare borde ha 100% och du 0% sen får testa o göra samma sak för honom och se om inspirationen rinner åt båda hållen 😉 utmaning. Nä skämtåsido... Klart din polare ska ha mellan 25 och 50% av låten, fråga honom! Redigerat 21 oktober 2012 av Martin
Hellpig Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 50/50 är vad jag hade satt. Men är ni verkligen på en nivå där det spelar någon roll?
Valle Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Frågan är nu: Ska jag räkna med min kompis som låtskrivare när jag anmäler verket till stim? Du tog basfiguren som kärna, slängde på lite egna idéer runt om, och skapade en låt därav. Ta bort basfiguren, och du hade aldrig slängt på egna idéer runt om, och någon låt hade aldrig skapats. Slutsats: Utan något som helst tvivel ska din kompis ha 50% av kompositionen.
Pesek Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Det finns verkligen en del utpräglade skitstövlar på detta forum. Indeed! Men nu var det inte det som trådskaparen ville veta och få hjälp med. Onödiga och irrelevanta inlägg finns det redan överflöd av på forumet.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Slutsats: Utan något som helst tvivel ska din kompis ha 50% av kompositionen. för en basslinga som ligger i versen?10% som tack för inspirationen - sen är det bra det blir lite löjligt att en slinga som ligger i en viss del av låten ska rendera 50% medan harmonier melodier och text som finns i hela låten ska dela på andra hälften frågan hade aldrig kommit upp om inspirationen/musan/kallatvanivill hade varit ett trumkomp...
Valle Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 (redigerat) för en basslinga som ligger i versen? 10% som tack för inspirationen - sen är det bra det blir lite löjligt att en slinga som ligger i en viss del av låten ska rendera 50% medan harmonier melodier och text som finns i hela låten ska dela på andra hälften frågan hade aldrig kommit upp om inspirationen/musan/kallatvanivill hade varit ett trumkomp... Nu ska vi inte vara sådana. Jag gör ingen "mängd"-bedömning här. Men visst, skriv du en "egen" låt där du använder samma basslinga som den i "Another One Bites The Dust", och se hur bra du kommer undan med ett "inspirationstack". Redigerat 21 oktober 2012 av Valle
SadamJR Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Indeed! Men nu var det inte det som trådskaparen ville veta och få hjälp med. Onödiga och irrelevanta inlägg finns det redan överflöd av på forumet. Menar att om man inte ser 50/50 som det rimliga upplägget i sammanhanget är man en utpräglad skitstövel. Framgick inte det? Mitt inlägg är alltså relevant i högsta graD.
Pesek Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Menar att om man inte ser 50/50 som det rimliga upplägget i sammanhanget är man en utpräglad skitstövel. Framgick inte det? Mitt inlägg är alltså relevant i högsta graD. Att du inte skrev det från början då. Om vi utgår från att du har rätt vilket du verkar göra så kanske 50/50 är korrekt. Personligen hade jag nog själv valt 50/50 eller kanske tom 75/25 till basnissen, men svaret som kom från mig grundades på det som trådskaparen skrev. Trist att du misstolkar och bedömer ett inlägg med stort förrakt. Lite insikt hade inte skadat.
Erik dP Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 ...50/50 är nog bra om man har ett band - i alla fall ekonomiskt. Man undviker låsningar om man vågar vädra ideer. Nästa gång kommer nån annan på nåt som blir en låt. Stämningen i bandet riskerar inte att bli i klass med de upprörda reaktionerna på nyheten om att solen visat sig vara överraskande rund - 64% är arga över nyheten: http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/solen-ar-overraskande-rund/
SadamJR Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Att du inte skrev det från början då. Om vi utgår från att du har rätt vilket du verkar göra så kanske 50/50 är korrekt. Personligen hade jag nog själv valt 50/50 eller kanske tom 75/25 till basnissen, men svaret som kom från mig grundades på det som trådskaparen skrev. Trist att du misstolkar och bedömer ett inlägg med stort förrakt. Lite insikt hade inte skadat. Jag skrev ju 50/50 från början. Mår du inte bra?
Zakyath Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 varför inte fråga honom vad han tycker? tror inte han kommer kräva allt för mycket.
Pesek Postat 21 oktober 2012 Postat 21 oktober 2012 Jag skrev ju 50/50 från början. Mår du inte bra? Jag formulerar om det så att du förstår. Att du inte skrev så i det inlägget(din skitstövel tes). I ditt första inlägg skrev du att du tyckte 50/50 var det rätta. I nästa inlägg skriver du bara att det finns en del utpräglade skitstövlar på detta forum. Hur ska man veta vad det riktar sig till? Tycker du själv att du var tydlig nog ? Om du skrivit "50/50 är det rätta tycker jag, och de som inte tycker så är skitstövlar" hade jag i alla fall förstått ditt nästa inlägg. Men nu när du var väldigt otydlig fick du en kommentar då jag verkligen inte förstod. Om du inte själv kan förstå att du var otydlig, ja, då är det nog ett annat problem som nog inte jag kan hjälpa dig med. Själv mår jag kanon, tackar som frågar, men har lite svårt att läsa folks tankar bara.
Bramzer Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 (redigerat) Detta är tydligen något som berör många. I detta fall tycker jag att snacka med basisten är mest rätta. Då blir det mindre snack eller strul efteråt. Sen har ju i regel pengar en konstig inverkan på människor så, råkar det bli en världshit kan du troligen ge dig f-n på att någon kommer att tycka det var fel fördelning från början. Sen finns det ju mängder med liknande situtationer: - Du sitter på tunnelbanan och råkar höra ett mobilsamtal som en passagerare i närheten har. Den personen uttrycker en mening som du fastnar för och är grunden till en låt du skriver senare. Ska man leta upp personen och säga, jag har citerat dig i en låt jag skrivit. Ska du ha royalties? - Du har skrivit en hel låt och kallar in en sångare som gör sin tolkning och som i sin tur gör att du modifierar låten lite i arr eller text.... Har sångaren då varit med och skrivit låten? Redigerat 22 oktober 2012 av Bramzer
Carle Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 Det är ju svårt det här men som sagt; jag kör hellre på för generöst än för snålt. Det tror jag man vinner på i längden. Men jag hade inte sökt upp främlingen på tunnelbanan.
Peter Roos Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 (redigerat) för en basslinga som ligger i versen? 10% som tack för inspirationen - sen är det bra det blir lite löjligt att en slinga som ligger i en viss del av låten ska rendera 50% medan harmonier melodier och text som finns i hela låten ska dela på andra hälften frågan hade aldrig kommit upp om inspirationen/musan/kallatvanivill hade varit ett trumkomp... Precis, jag skulle väl säja fem procent kanske för en basslinga, max. Redigerat 22 oktober 2012 av Sleap
Valle Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 Sen finns det ju mängder med liknande situtationer: - Du sitter på tunnelbanan och råkar höra ett mobilsamtal som en passagerare i närheten har. Den personen uttrycker en mening som du fastnar för och är grunden till en låt du skriver senare. Ska man leta upp personen och säga, jag har citerat dig i en låt jag skrivit. Ska du ha royalties? Även om det faktiskt finns tillfällen i historien där folk, dvs "inspirationskällan", har fått en slant som tack, så nej, man behöver inte leta upp personen. En unik mening är nog åt helvete svårare att få till än en unik basslinga. - Du har skrivit en hel låt och kallar in en sångare som gör sin tolkning och som i sin tur gör att du modifierar låten lite i arr eller text.... Har sångaren då varit med och skrivit låten? Ja, om (sång)melodin har ändrats avsevärt från originalet. Många snålisar i tråden, läser jag. Lycka till i branschen, säger jag bara.
Demonproducenten Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 (redigerat) Nu ska vi inte vara sådana. Jag gör ingen "mängd"-bedömning här. Men visst, skriv du en "egen" låt där du använder samma basslinga som den i "Another One Bites The Dust", och se hur bra du kommer undan med ett "inspirationstack". varför skulle jag göra det? det var ju inte det jag förespråkade blir lite löjligt att jämföra med att rippa nåt från en färdig å utgiven låt john deacon skrev för övrigt hela låten om jag inte minns fel - tror du han anser att basen står för 50% av låten? hur mycket tycker du pumpande åttondelar genom refrängen ska ge? Redigerat 22 oktober 2012 av Demonproducenten
Valle Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 (redigerat) varför skulle jag göra det? det var ju inte det jag förespråkade blir lite löjligt att jämföra med att rippa nåt från en färdig å utgiven låt Varför skulle det vara löjligt? En "färdig" låt åtnjuter på inga sätt starkare upphovsrättsskydd än en "icke-färdig" låt. Om nu TS (jag säger dock INTE att det förhåller sig så) skulle underlåta sig att beakta URL i det här läget, så blir det detsamma som att rippa. Så det så! john deacon skrev för övrigt hela låten om jag inte minns fel - tror du han anser att basen står för 50% av låten? Du ska inte inbilla mig att du inte förstår att det som gör "Another One Bites The Dust" är den upprepade basslingan. Det finns dessutom en true story, när vi ändå är inne på Queen, där en viss artist blev stämd för att han utan tillstånd hade använt sig av en, juuuust det, basslinga skapad av Queen (i samarbete med Bowie). hur mycket tycker du pumpande åttondelar genom refrängen ska ge? Nu tramsar vi lite väl mycket. Finns såklart ingen verkhöjd i det där. Redigerat 23 oktober 2012 av Valle
Demonproducenten Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Varför skulle det vara löjligt? för att det inte är samma sak som en ensm basslinga (utan låt - framförallt utan hitlåt) som kanske inte ens uppnår verkshöjd Du ska inte inbilla mig att du inte förstår att det som gör "Another One Bites The Dust" är den upprepade basslingan. fast det var inte frågandessutom går det alldeles utmärkt att spela låten utan den spela bara slingan å du kan lika gärna spela ice ice baby - på tal om Nu tramsar vi lite väl mycket. Finns såklart ingen verkhöjd i det där. beror väl helt på vilka åttondelar man pumpar och i vilken följd det kan ju inspirera dig till en låt för det
Valle Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Du är tidigt upp idag, ser jag! Långfärd på tåget? 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.