Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jo de e så att ja endast hittills lyckats få ner min inspelnings latency till input ca 9 ms och output ca 7 ms ... är detta acceptabla siffror eller borde man satsa på att få ner dem ännu mer? (Självklart är 0 ms mycket bättre om man skulle kunna få det, men är det värt besväret att hålla på och greja me de?)

Annons
Postat

nä stör mig inte på de direkt men undrade mest om detta endå var ganska höga siffror som man borde göra något åt bara för att liksom ^^

Postat

Med tanke på att ljudets hastighet är ca 340 meter per sekund så motsvarar en latency på 10 ms att du sitter 3,4 meter från en högtalare och lyssnar. 🙂

• Gilla 1
Postat

jag kör CuBase och min lantency anges uppemot 17ms men funkar fint. ställer jag ned till 0ms eller drar upp till 30-40ms så går det inte att lyssna och spela samtidigt pga att ljudet kommer lång senare. på ljudkortet står det latencyfri medhörning.

Nån här som kan förklara vad detta beror på? OBS ! Inget problem för mej, kör med de inställningarna som blev när jag installerade kortet. mest intresserad av hur det eg funkar.

Postat

Så länge man inte spelar in någonting som ska processas och spelas upp samtidigt (t ex en gitarr genom en VST-förstärkare), så kan man ju ha i princip hur hög latency som helst. Det finns ju ingen anledning att drar ner latencyn bara för att, det ända som händer då är att datorn lastas hårdare och klarar av att hantera färre antal kanaler, syntar, effekter o s v utan att det börjar knastra.

Själv brukar jag växla, när jag ska spela in gitarr eller sång ställer jag ner latencyn till 4 ms. Då kan man ibland få stänga av vissa effekter på andra kanaler, för att det ska rulla på. Sen när jag mixar ställer jag upp den till 100 ms (maxvärdet för mitt ljudkort), så att man inte behöver frysa spår och sånt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.