Jump to content
Annons

Trasig diskant BX8a Deluxe

Recommended Posts

MetalSpindel (oregistrerad)
Postat

Hejsan allesammans!

Nu är det så att en polare till mig för en tid sedan köpte ett par begagnade M-Audio BX8a Deluxe som fungerade alldeles suveränt tills idag då diskanten på ena monitorn slutade fungera och det kommer även ett surr ifrån baselementet. Och när man känner på/runt diskanten så är det väldigt varmt, vilket det inte är på den andra monitorn. Den var även lite varm uppe på.

Är det någon som har en ide om vad problemet kan vara? Kan det vara slutsteget eller bara elementet? Någon som har en tanke?

Mvh Victor Spindel

Annons
Postat

Svårt att säga säkert, men om båda problemen kom samtidigt, så skulle det kunna vara nätdelen eller delningsfiltret som har gått sönder på något sätt, men det kan ju också vara så, att det har blivit mer än ett fel samtidigt - kanske att ett fel har orsakat ett annat. Brummet i basen skulle jag tro kommer från nätdelen eller delningsfiltret, men att diskanten är helt tyst, kan bero på delningsfiltret eller diskantens slutsteg eller elementet... Du kan kanske testa om diskantelementet är ok genom att flytta över det till den andra monitorn, så vet du åtminstone om det är helt...

MetalSpindel (oregistrerad)
Postat

Vi försökte flytta diskanten till den andra monitorn men det gick inte då kablarna var extremt korta i den av någon anledning så vi vågade inte försöka koppla loss de då det var så trångt. Men han har lämnat in den nu ändå fick jag reda på igår så vi får se vad som händer.

Postat (redigerat)

Dom gånger elektriska prylar pajjat hos mig så är det oftast nätdelen. Dvs den del som omvandlar vägguttagets spänning till tex 12 Volt i apparaten. Den "switchande" transistordelen brukar då ha trasiga transistorer. Pajjar en så pajjar alla. Mäter man upp dom så är alla olika efter ett haveri. Jag rekommenerar inlämning då spänningar i dessa delar kan vara rätt höga även om man rycker ut väggkontakten. (Jag har dock lyckats laga genom att köpa nya transistorer på typ ELFA.)

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.